GLOSA: Přiznejme si, že na tom s prodeji her nejsme až tak dobře
Zamyšlení nad žebříčkem zemí.
Autor je bývalým pracovníkem českého distributora her.
Tento týden netem proběhla tahle tabulka. Jsou to obraty herního průmyslu v jednotlivých zemích světa.
Lidi, místo aby si přiznali, že na tom s prodeji her nejsme až tak dobře, jak si kde kdo myslí, tvrdí, že ta čísla jsou nesrovnatelná a chtěli by je přepočítávat na počty obyvatel, na medián mzdy, na cenu hry, tvrdí, že by s naším pořadím pohnula čísla digitální distribuce a další nesmysly.
1) Přepočítávat čísla na počet obyvatel je nesmysl, protože počet obyvatel v tomhle případě není srovnatelný údaj. Zatímco u nás má počítač i internet přes 75 % domácností, v takové 180milionové Nigérii, která se taky umístila nad námi (ale v tabulce není vidět), asi 75 % domácností počítač mít nebude (když 50 % obyvatel je negramotných a 60 - 70 % žije hluboko pod hranicí absolutní chudoby, tedy pod 1 dolar na den). Stejně tak na Ukrajině nebo v Rumunsku (v Rumunsku je to asi něco kolem 60 %, statistiku pro Evropu máte na druhém obrázku).
Jan Stopka na facebookové stránce magazínu Skillzone nasdílel tabulku s přepočtem na domácnosti s internetem, která dává o něco větší smysl než pokusy o přepočet na obyvatele: link.
2) Svádět naše pořadí na medián mzdy je taky nesmysl. U nás je průměrná mzda asi 28 tisíc, medián něco přes 23 tisíc. V Rumunsku je průměrná mzda 14 tisíc Kč, když budeme počítat medián taky nižší o 20 %, je to 11 200, v Nigérii je průměrná mzda 3000 Kč (!), medián by byl 2400. Ukrajina? Průměrná mzda asi 4000 Kč. Jsme na tom fakt hrozně špatně :D
3) Ceny her? Rumunsko - stejné jako u nás. Nigérie - stejné jako u nás. Ukrajina - ceny nízké jako v Rusku (jak píše Aleš Harazím), ale na stejný obrat zase musí prodat o to víc kusů. Cena tedy taky není příčinou.
4) Digitální distribuce v tom čísle musí být zohledněná (cituji Newzoo a jejich popis, jak došli k číslům: "These estimates are based on a combination of primary consumer research, transactional data, quarterly company reports, and census data. The revenues are based on consumer revenues generated by companies in the global games industry and exclude hardware sales, tax, business-to-business services, and online gambling and betting revenues."), protože na ČR je 147 milionů dolarů moc. V roce 2013 byl podle Asociace herního průmyslu obrat českého herního průmyslu 2,5 mld Kč (Martin Schovanec si myslí, že možná ani to ne), tedy asi 100 milionů dolarů. Jestli si někdo myslí, že se tu obrat za dva roky zvýšil o 50 %, tak se zbláznil.
Nigérie je v tomhle vůbec zajímavá země. 70 % lidí tam žije pod hranicí absolutní chudoby (v ČR se ten počet pohybuje na hranici statistické chyby), průměrný plat mají 100 Kč na den, internetové připojení tam stojí 300 Kč měsíčně, počítač nebo konzole bude stát několikanásobek průměrného příjmu, hry stojí stejně jako tady, ale i přesto dělají větší obrat než ČR.
Pravda, když si člověk spočítá, kolik lidí tam vydělává aspoň medián, vychází to na zhruba 20 milionů lidí. Jenže medián je 2400 Kč, jedna hra a... kolik z nás by dokázalo přežít s tisícovkou na měsíc? I kdyby nakrásně šlo jen o retail, je to ostuda úplně brutální. Jeden Nigerijský eshop zde.
A proto nemáme lokalizace a žádné petice to nevyřeší. (V Nigérii je teda nepotřebujou, tam je úředním jazykem angličtina.)
Přetištěno s laskavým souhlasem autora z facebookových stránek Nářek Jericha.