GLOSA: Pozvolné a nestřílecí kráčení Aliena do nejistoty
Daniel Krásný se ptá: Přijmou masy takovou krabicovku?
Beztvarému Aliens: Colonial Marines vyčítali kritici mimojiné i velmi nezáživné přestřelky. V nově oznámeném Aliens: Isolation se zase nebude střílet vůbec. Nelze nepodotknout, že filosofie Segy, coby momentálního majitele práv slavné sci-fi série, je vskutku pozoruhodná. Lineární střílečka u mainstreamu nepochodila, a tak se rozhodli zkusit svoje štěstí... ehm, s pomalým, neakčním hororem. S tímto žánrem osobně nemám sebemenší problém. Ovšem Aliens: Isolation by měl být tříáčkový produkt zasahující velkou masu konzumentů. Je obyčejný hráč vůbec připraven čelit řadě vesmírných monster bez samopalu?
V minulém roce jsem poměrně nedostatečně ocenil přínos senzačního hororu Outlast od kanadských Red Barrels. Dlouho jsem jej totiž bral jen jako jakousi kopii Amnesie od Frictional Games. Outlast však svůj zdroj inspirace kvalitativně i o chlup předčil a poněkud nečekaně vyvinul nový žánrový trend. První Amnesie nebyla pro herní byznys příliš zajímavá. Děsila, avšak nikoliv prvoplánově, a nesla s sebou možná až příliš prvků obyčejné adventury. Outlast za to byl akční, vybavený lekačkami a leč byl vyvíjen tak trochu na koleni, působil relativně draze. Překvapil, bavil i inspiroval konkurenty. A není se čemu divit. Temné lokace přeci hladce zakryjí grafické nedostatky, umělá inteligence se omezí na pár skriptů a rozsáhlý zbraňový arzenál se smrskne do příruční svítilny. A půl práce je rázem hotovo.
Bavíme se však o mustru, který zatím nedobývá herní obchody světa, avšak spíše útočí na úzce zaměřený segment trhu. Aliens: Isolation tak bude zajímavou zkouškou, zda je průměrné světové hráčstvo připraveno na podobný styl hry. Isolation totiž nebude soupeřit s pokračováním Outlast nebo s žánrově velmi podobným Daylight. Půjde s kůží na trh mezi AAA tituly, u nichž běžně platí, že čím je v nich více bezduché a efektní střelby, tím více baví. Je jasné, že se Sega potřebovala odlišit od průšvihu jménem Colonial Marines. Bude však velezajímavé sledovat, jestli jim diverzifikace podobného rázu přinese kýžený efekt.
Ke konci si neodpustím ještě jedno drobné rýpnutí do samotného konceptu. V Outlast jsme se báli každého šramotu a to především proto, že jsme nevěděli, kdo nebo co jej má na svědomí. V Aliens: Isolation bude ale od začátku jasné, že do ventilačních šachet kolem hučí Vetřelec. Bude atmosféra fungovat, když od začátku víme, čeho se máme bát? Nebude Isolation kráčet až v příliš hlubokém stínu konkurenčního projektu SOMA, který právě kutí tvůrci Amnesie? Ten navíc z ukázek nezapře svojí velkou inspiraci Scottovým hororem, avšak jeho děs bude originální a netušený. Na tuhle bitvu se zkrátka těším.
Daniel Krásný alias @Vnimat_Krasu je stáčeč doutníků, SCORE pisatel, Coco Chitty a hokejový brankář Jindřichova Hradce. GLOSA je nový formát Eurogameru vycházející obvykle večer, s krátkými osobními názory autorů na aktuální události či poukazující na přehlížená nadčasová témata, které nutně nemusejí vyjadřovat postoj redakce.