GLOSA: Penězovody schopných Warhorse
Proč si na ně Honza Doskočil poupravil názor?
Musím přiznat, že během konání kampaně na Kickstarteru jsem si na české studio Warhorse notně poupravil názor. Nikoli kvůli úspěchu, který tak nějak "automaticky" s sebou přináší zástupy přelétavých přívrženců, nýbrž na základě bedlivého sledování všech jejich činů. Na rozdíl od některých předešlých zaškobrtnutí je patrné, že kampaň řídí někdo zkušený, kdo moc dobře ví, co dělá. Líbí se mi, jak analyzuje výsledky a reaguje na ně správným způsobem. A nemám teď ani tak na mysli angažování Jiřího Rýdla na pozici českého PR manažera, kterého si pamětnicí vybaví ještě z dob Altar Interactive a tvorby série UFO.
Když třeba Warhorse zjistili, že nejvíce peněz (podle refererů přes milion korun) přiteklo z Redditu, usilovali tam a nakonec i dnes večer úspěšně rozjeli AMA (rozhovorový formát Ask me Anything), přestože se zpočátku tvrdilo, že Kickstartery tam nejsou povoleny. To by mělo zařídit ohromnou publicitu v úplně jiné dimenzi, než by svedl kterýkoli jednotlivý web. U nás se o tom tolik neví, ale od kolegů ze sítě jsem zaslechl, že když se jim - většinou spíš jen shodou náhod či okolností - dostane nějaký anglicky psaný obsah na hlavní stránku Redditu (cíleně to moc nejde), dokáže to zajistit jednorázovou návštěvnost v řádu statisíců lidí.
Chybí snad jen dostání hry k nějakému vlivnému autorovi na YouTube s miliony odběratelů, což má být dle nezávislých tvůrců efektnější a přínosnější pro prodeje než viset na homepage Polygonu. Pořád ale ještě není úplně vyhráno, když nevíme, kdo vlastně fyzicky dopraví na pulty amerických obchodů konzolovou krabicovku, na čemž stojí a padají veškeré výpočty ziskovosti, resp. návratnosti celé Bakalovy investice. Ačkoli v situaci za ty dva roky, po růstu podílu digitálu o další minimálně desítky procent, by možná mohlo stačit přesvědčit k "samo-publikování" jen Microsoft a Sony, jak tomu teď vyšlapává cestičku Bohemka s DayZ.
Kadence, s jakou Warhorse vypouštějí jeden vývojářský deník za druhým, mi přijde bezprecedentní. Nepamatuji si nikoho jiného v obdobné pozici, kdo by je takovým stylem ze sebe pumpoval. Navíc jsou většinou velmi dlouhé, zdatně sestříhané a obsahově nabušené, až to skoro svádí k obavám, jestli Kingdom Come až přehnaně nepřehypují. Určité červíčky pochybnosti, jak se vlastně bude v reálu hrát a jestli zábavu či hratelnost neupozadí důraz na simulace všeho možného, stále zůstávají. Nicméně už bych pomalu vyhlásil stop-stav, aby také něco překvapilo při samotném hraní.
Se zvědavostí budu také hltat statistiky po skončení Kickstarteru za pár dnů, až se objeví údaje o zemi původu u všech podporovatelů. Podle předběžných informací, čerpajících jen od čtvrtiny přispívajících s veřejným profilem se zdá, že domácí hráči byli až nezvykle štědří. Kolega Martin Schovanec se domnívá, že takto může mít dnes hru předplacenou až pětina potenciálních kupců v ČR, při zohlednění prodejnosti podobných hardcore RPG v naší zemi (Zaklínač 2 apod.). Bude samozřejmě záležet, která firma se stane distributorem Kingdom Come a kolik nainvestuje do marketingu, aby hru dostala do povědomí mas, kteří o ni zatím nemají tušení, nehledě na důležitost dabingu. Osobně si myslím, že díky českým historickým reáliím je solidní šance, aby se na počet kusů překonal Skyrim.
Nyní tedy máme potvrzeno, že Warhorse jsou marketingově schopní. Nezbývá než doufat, aby jim sláva nestoupla do hlavy a byli stejně šikovní i v tom, o co ve hrách vždy jde až na prvním místě. Očekávaní jsou totiž měsíc po odhalení obrovská, že snad ani větší být nemohou.
Jan Doskočil alias @jaydeecz je šéfredaktorem a novinkářem EG, v branži profesionálně působí 15 let od založení Tiscali Games. GLOSA je nový formát Eurogameru vycházející obvykle večer, s krátkými osobními názory autorů na aktuální události či poukazující na přehlížená nadčasová témata, které nutně nemusejí vyjadřovat postoj redakce.