GLOSA: Nesamozřejmé normálnosti
Martin Schovanec o plíživých změnách českého trhu.
S koncem roku se vyrojí hromada bilancí, co uplynulý rok změnil či přinesl nového a převratného. Ač podobné bilance rád čtu, pravda je taková, že opravdové změny jsou postupné, plíživé a pořádně jsou vidět až za řadu let. V českém herním byznyse jich máme takových plno, např. shodné vydávání her se "Západem". To, že AAA hra (navíc kolikráte v češtině) u nás vyjde ve stejný den jako jinde v Evropě či dokonce ve světě, je teď bráno jako samozřejmost, ale ještě pár let zpátky tomu tak nebylo.
Časté trnutí, zda očekávaný a hodně předobjednávaný titul nebude pár dní před vydání v ČR o měsíc posunut, bylo každodenním rituálem. Vydávání českých (a většinou jediných) verzí bylo skoro vždy několik měsíců za Evropou. Můj favorit v soutěži o nejdéle odkládanou hru byl TES: Morrowind, který vyšel v české verzi více jak dva roky po vydání jinde. Jsem tak neskonale šťastný a hrdý, když mohu říci, že toto je už nějaký ten pátek za námi a srovnali jsme se celkem slušně se zbytkem vyspělé části Evropy.
Může být úsměvné psát tuto chválu v době, kdy konzole PS4 vyšla u nás s několikatýdenním posunem a na XBOX One si evidentně ještě hezkých pár měsíců počkáme. Tohle ale není problém našeho trhu, jsou to spíše korporátní rozhodnutí, na které jsme zatím krátcí, ale věřím, že když půjdeme podobným tempem jako nyní, že u dalších generací už ČR bude v první vlně. Tyhle zlepšení se nedějí z roku na rok a ne nějakým jednoduchým zlepšovákem, ale každoročně lepší a lepší prací všech lidí, co v ČR v tomto byznyse pracují. Tak bych za to rád poděkoval a popřál nám všem, ať to vydrží.
GLOSA je nový formát Eurogameru vycházející pravidelně každý večer ve 22:00 s krátkými osobními názory autorů na aktuální události či k nadčasovým tématům, které nutně nemusejí vyjadřovat postoj redakce. Těšíme se na ohlasy na pilotní provoz během svátků.