GLOSA: Microsoft partnerstvím s Oculus Rift jen lepí díry
Co je divného na nafouklém oznámení?
Když Sony připravuje vlastní virtuální realitu Project Morpheus a Valve také (VIVE), Microsoft měl na výběr tři možnosti, když ještě technologie HoloLens není v tak pokročilém stádiu vývoje. Buď se tvářit, že ve VR není budoucnost (asi nešlo kvůli HoloLens), nebo přijít s něčím úplně novým na nejistý, leč přeplněný trh, nebo se domluvit s "neutrálním" Oculus Rift. To byla pro manažery MS ta zdaleka nejjednodušší varianta a nakonec také zvítězila.
Jsme tak svědky nafouklého oznámení, že Oculus Rift a Microsoft spojují síly, což na papíře nahání strach. Důležitý je ale obsah "partnerství, které změní virtuální realitu", a tam už to taková sláva zdaleka není.
Zvláštní je, že nikde nezaznělo ani slovo o podpoře či připojení Oculus Rift přímo ke konzoli Xbox One, ani o nějakých xboxových hrách určených pro virtuální realitu. Spíš to na nás celé působí jen jako zalepení díry, aby MS mohl říct, že také něco ohledně virtuální reality nabízí (než se v praxi ukáže, zda to je slepá cesta vývoje nebo něco s potenciálem). A Oculus zase naopak potřebuje Microsoft, aby mu pomohl v prosazení nového způsobu hraní her ve VR, pokud by náhodou tlačení přes Facebook nestačilo. Oboustranně jen takové manželství "z rozumu".
Předně, ke každému balení Oculus Rift bude přiložen jeden ovladač Xbox One, který je kompatibilní i s PC. Nevíme, nakolik se to projeví na ceně zařízení, ta ještě není známa, spíš se jedná o podprahové vnucování, ať lidé hrají tento typ her právě na počítačích či X1 (Oculus se také zavázal investovat deset milionů dolarů do vývoje nezávislých VR her).
Zadruhé, hry z Xbox One budou hratelné s nasazeným Oculus Rift na hlavě, ale to se týká jen streamovaného hraní těchto xboxových her do PC s Windows 10. Jmenovány jsou konkrétně série Halo, Forza, Sunset Overdrive, pouze přes ten déle známý stream, nikoli že byste si zapojili tento VR headset přímo do X1, což je divné, ani se neví, jak moc tyto hry budou upravené pro potřeby VR (někdy to může být dost potřeba, aby šlo o opravdový VR zážitek).
A konečně zatřetí spočívá tato spolupráce ve veřejné deklaraci, že Windows 10 jsou tou nejlepší platformou pro hraní na Oculus Rift. V tomto operačním systému, který vyjde o prázdninách, půl roku před uvedením headsetu v 1. čtvrtletí 2016, prý bude Oculus Rift nativně podporován a v kombinaci s DX12 technologií má naplno odemknout potenciál. "Hry vytvořené přímo pro virtuální realitu ve Windows 10 budou běžet nejplynuleji a mít nejlepší výkon," odvážně slíbil Microsoft závěrem.