GLOSA: Jak jsem si (ne)zahrál betu The Elder Scrolls Online
Martin Frey byl rozčarován z amatérského instalátoru.
Podobně jako mnohým ostatním fanouškům série The Elder Scrolls mi neušla zpráva o otevřeném testování připravované onlinovky a já se rozhodl, že chci být tento víkend při tom. První, co mně však zarazilo, byly nároky na místo na disku. Nevím, jak vám, ale mně už původních, „papírových" 20 GB, které ještě spouštěcí program upřesnil na krásných 30GB, přijde na stahování dvoudenní bety poměrně hodně (nehledě na to, že kvalita grafiky tomu dle mého naprosto neodpovídá). A to ještě ve hře chybí mnohé lokace, které mají být přidány později a tím se dané diskové požadavky pravděpodobně ještě zvýší. Ano, vím, že vše běží ve FullHD a na DirectX 11, ale tohle mi spíš zavání nedostatečnou optimalizací, zvlášť v porovnání s ostatními novými hrami, jež ve finále vypadají daleko lépe. Nějaké streamování herního obsahu, jako to umí třeba Age of Conan či Lord of the Rings Online, zřejmě v Zenimaxu nikomu nic neříká. No co, řekl jsem si, uvolnil ještě o 10GB více, než launcher původně požadoval, a s očekáváním spustil instalaci.
Můj první problém nastal už někdy v pátek po půlnoci, kdy jsem betu konečně stáhnul (nakonec to zabralo zhruba den a půl). Prý, že nedostatek místa, tvrdil mi launcher a vyžadoval dalších 30GB. Už v tu chvíli jsem nabyl podezření, že je něco špatně a také, že bylo. Po uvolnění dalšího potřebného místa mi totiž instalátor opět řekl naprosto stejnou chybu a následně pak bez ptaní smazal všechny předtím stažené soubory (!) a začal vše stahovat znovu. Věřte, že krve by se ve mně v tu chvíli nikdo nedořezal. Tohle, že má být profesionální přístup 250-členného studia vyvíjejícího online verzi jednoho z nejúspěšnějších herních světů? Dá se to ještě označit za nezkušenost či neprofesionalitu, zvlášť když na to testeři upozorňovali již od Vánoc? Ne, ještě nikdy předtím jsem u onlinovky opravdu nic podobného nezažil.
Na fórech jsem pak našel další stovky lidí s podobným problémem a ještě v horším duševním stavu - to když se o stahování a následnou neúspěšnou instalaci pokoušeli hned několikrát. Program evidentně stahuje jen ZIP archívy, které pak rozbaluje jako jeden velký soubor a na to potřebuje přes 60GB volného místa, plus poté ještě 15% dalšího na běžný provoz hry. Ke „skutečným" požadavkům se však člověk často dostane až ve chvíli, kdy o tento problém osobně zavadí.
Betatest navíc provází i spousta dalších, neméně podstatných chyb, jako je například selektivní nemožnost se přihlásit, vůbec opustit menu tvorby postavy. Některým se hra při změně oblasti načítá klidně i 10 minut a neustálé pády jsou v téhle situaci možná to nejmenší. Orkské hlavy s modely lidských těl pak už v porovnání se vším předchozím působí vcelku úsměvně. Původně jsem se sice zařekl, že nechci být přehnaně negativní a odsuzovat ještě nehotovou hru, ale i na fórech, které jsem v mezičase procházel, bohužel převažují spíše záporné reakce. Pozitivních by se sice také pár našlo, ale zatím jsou to spíš výjimky. I proto začínám mít pocit, že onen ostrý start TESO, naplánovaný zhruba za měsíc, nakonec asi také neproběhne úplně hladce. I když bych se samozřejmě velmi rád mýlil.
Martin Frey alias Michigan se živí jako překladatel her a zaměřuje se na recenzování RPG, strategií a onlinovek. GLOSA je nový formát Eurogameru vycházející obvykle večer, s krátkými osobními názory autorů na aktuální události či poukazující na přehlížená nadčasová témata, které nutně nemusejí vyjadřovat postoj redakce.