GLOSA: Jací zákazníci, takové hry jako Flappy Bird
Honza Doskočil: V čem je prospěšná kauza s ptáčkem?
Mladý vietnamský vývojář se rozhodl odstranit svou mobilní hru Flappy Bird z digitálních obchodů, protože se podle něj stala moc návykovou a nebezpečnou. Přestože mu denně vynáší neuvěřitelný milion korun z reklam při 50 milionech downloadů! Tahle kauza, kvůli které eBay vyřadil všechny přístroje z předinstalovanou (dnes už nesehnatelnou) hrou, a kvůli které se autor dostal až k vietnamskému premiérovi, může mít přínosné důsledky hned v několika ohledech.
Jak se sakryš něco tak zoufale primitivního a ošklivého, co bylo hotovo za pár dnů a je o několik tříd níže než dosavadní ikona mobilů Angry Birds, mohlo stát takovým megahitem? Jednoduše: má to širokou přístupnost a jediný mechanismus, kterému okamžitě snadno porozumí úplně každý. Flappy Bird je příkladem, který nechtěně ukazuje potenciál, kolik lidí by si rádo hrálo, ale dosud se na to z jejich pohledu často šlo špatně (moc složité principy).
Po těchto nováčcích přivedených poprvé k hraní, za což Dongovi Nguyenovi musejí líbat ruce, teď skočí ostatní a malými krůčky je naučí lehce složitější herní mechanismy. Někteří z nich se časem propracují až k našim "hardcore" hrám, takže buďme za jeho otisk vděčni též, ač jinak jeho odmítnutí továrny na peníze třeba nechápeme (bez znalosti odlišného života ve východní Asii).
Jestli ale tohle nepřiměje Nintendo, aby konečně přehodnotilo postoj a urychleně (do pár měsíců?) uvolnilo své slavné série na iOS/Android, tak už nevím, co jiného by se muselo stát. Nemohlo se mu snad dostat lepšího popostrčení, než právě ptáčka prolétavajícího mezi trubkami, které se tváří až podezřele podobně těm z Mária, ač z něj prý ukradené nejsou. Zkoušky nanečisto, že ty mírně upravené či ořezané hopsačky Nintenda by mezi uživateli na mobilech musely stoprocentně frčet, pokud by byly zdarma, bez mikrotransakcí a financované jen z reklam, čímž by pak coby demo přitáhly část lidí k Wii U / 3DS a zvedly je.
Když finanční ředitel EA dnes - po nečekaně rychlém rozšíření PS4/X1 - říká, že mobilní hraní nikdy nezabije to velké konzolové, hry jako Flappy Bird jsou toho odteď synonymem, lehce pochopitelnou zkratkou. Osobně věřím, že po téhle kauze už úplně všem docvakne, jak strašně nesmyslné je srovnávání dvou oddělených, paralelně koexistujících světů. Obojí jsou sice hry, ale dramaticky odlišné a cílící na někoho diametrálně jiného, s jinými chutěmi i časovými možnostmi. Z vzájemného přilévání si zákazníků mohou pouze těžit a ne spolu soupeřit.
Jan Doskočil alias @jaydeecz je šéfredaktorem a novinkářem EG, v branži profesionálně působí 15 let od založení Tiscali Games. GLOSA je nový formát Eurogameru vycházející obvykle večer, s krátkými osobními názory autorů na aktuální události či poukazující na přehlížená nadčasová témata, které nutně nemusejí vyjadřovat postoj redakce.