Skip to main content

GLOSA: Předčasný přístup převrací vnímání vzhůru nohama

Honza Doskočil o dopadech nového fenoménu.

V jedné anketě se mě ptali, co považuji za událost roku 2013 s největším dopadem na celý herní průmysl. Nejsou to překvapivě konzole ani GTA5, nýbrž březnové spuštění sekce Early Access na Steamu. A neříkám to pouze kvůli vlastenecké hrdosti na úspěch DayZ. Zpočátku negativní reakce typu "proč mám sakra platit za to být něčím betatesterem?" vystřídalo hromadné nadšení, když všichni naplno pochopili nespočet výhod, které účast v Předčasném přístupu nabízí jim... A především vývojářům, kterým v půlce tvorby poskytnou potřebné finance, jak to kdysi vymyslel Minecraft.

Prozkoumávací sci-fi plošinovka Starbound, stavení ohňíčku a přístřešku v hrubé simulaci přežití Rust od autora Garry's modu, hororový otevřený svět 7 Ways to Die... tyhle Early Access hry v posledních týdnech opanovaly žebříček prodejnosti na Steamu. Je neuvěřitelné, že navzdory vysoké ceně 20-30 eur byly dokonce žádanější než AAA hity Bioshock a Batman ve vánočních slevách.

Desítky tisíc zákazníků svými peněženkami - tedy nejen pouze slibem přispění jako na Kickstarteru a pak nekonečným čekáním - dávají jasně najevo, že jsou od přírody netrpěliví. Že dnes ani tolik nepotřebují dostat kompletní vybroušený produkt, z nějž všechny vlastnosti beztak v uspěchané době nemusejí zkusit. Otevřeli tak dveře malým neznámým studiím k vyzkoušení neotřelých nápadů/žánrů v tom, čemu se kdysi říkalo demo. Domnívám se, že hlavní roli v rozmachu Early Access (nyní přes 100 her) hraje především zvědavost. Lidé milují objevovat, co do hry přibývá a jak se jim mění doslova pod rukama. I s rizikem, že se vývoj může zastavit a ubrat jiným směrem, než by si přáli, případně tvůrci mohou vzít i s výdělkem nohy na ramena. Ale kdo neriskuje, ten nic nezíská.

Skoro mám pocit, že vnímání veřejnosti se letos převrátilo vzhůru nohama - najednou jsou pomalu uctívanější ti, kteří s varováním vypustí zřetelně označenou nedodělanou a padající hru, kterou neúnavně den za dnem workaholicky vylepšují, než ti, kteří čekají na kompletní dodělání a odladění, jak definovala možná již přežitá pravidla. O to více běda, když pak něco "hotového" nefunguje (X Rebirth, Battlefield 4...).

Asi je otázkou pouze pár měsíců, než na nový obchodní model najedou i největší výrobci AAA sérií. Radost nemají jen magazíny: nikdo jim moc nechce poskytovat Early Access hry kvůli obavám z kritiky a rychlého zestárnutí dojmů. Upřímně: média nyní tato studia nepotřebují, když existují uživatelské recenze přímo na Steamu, když peníze už jsou vybrány a budoucnost je zajištěna.

GLOSA je nový formát Eurogameru vycházející pravidelně každý večer ve 22:00 s krátkými osobními názory autorů na aktuální události či k nadčasovým tématům, které nutně nemusejí vyjadřovat postoj redakce. Těšíme se na ohlasy na pilotní provoz během svátků.

Read this next