GLOSA: Far Cry 5 má problém s uvěřitelností
Jak ho asi v příběhu vyřeší?
Řeší se to všude, kamkoli se podíváte. Snad každý druhý komentář po pátečním odhalení se nad tím udiveně pozastavuje a časem by se z toho mohl vyklubat solidní škraloup. Lidé totiž chtějí být do hry maximálně vtaženi, v čemž jim zabraňuje, pokud v traileru vidí vlající americkou vlajku, důvěrně známé americké kulisy, moderní vojenský arzenál v rukou neodpovědných šílenců a nastalý chaos, kterého si nikdo ze státu vůbec nevšímá. Nezapadá to do jejich standardů uvažování o bezpečném státu a hra tím dost provokuje, patrně úmyslně - i se skrytou narážkou na Trumpa, byť ho nikde nejmenuje.
Jelikož je Far Cry 5 (Alza.cz) zasazeno do současnosti a do USA, mnozí odmítají věřit jeho premise. Že by americká vláda a federální police jen tak dovolili a přehlíželi, aby kult náboženských fanatiků svévolně terorizoval městečko v Montaně. Aby tam obsazoval či vypaloval kostely, šikanoval obyvatele či jen tak jezdil po krajině s těžce ozbrojenými auty.
Ano, je to sice zapadákov plný vidláků a buranů, něco jako u nás třeba na Vysočině, přesto by něco takového v době internetu či sociálních sítí neuniklo pozornosti médií a rychle tvrdé represivní reakci ze strany státu.
Série Far Cry - přeloženo jako volání dálek - se dosud vždy zásadně odehrávala ve vzdálených exotických destinacích nebo v zemích zmítaných občanskou válkou, takže tam s tímhle nikdo neměl problém. Tam jste v pohodě uvěřili, že je klidně možné, aby nějaký gang či zlosyn vzal moc do svých rukou silou a podmanil si určitou oblast. Ale Amerika? Ta Amerika, která se snaží být celosvětovým policajtem? Že by přímo na její půdě v současnosti umožnila zvěrstva, když každý Američan žije s pyšným přesvědčením, zakódovaným v hlavě odmala, že jeho vláda všechny a za všech okolností dokonale ochrání?
Řádit takhle náboženští fanatici kdesi v banánové republice, bylo by to něco jiného, tam by to každý hráč automaticky pochopil a považoval za samozřejmé. Ale i tam se situace mění - podívejte se třeba na nynější události na muslimském jihu jinak křesťanských Filipín, zemi třetího světa a vysloveně divokému západu oproti civilizovanému USA, kde teroristická skupina Maute obsadila město a hned druhý den vyhlásil prezident stanné právo, aby se s tím hned nasazená armáda mohla lépe vypořádat.
Far Cry 5 tento zádrhel s uvěřitelností možná vyřeší tím, že hrajete právě za muže zákona. Nelogičnosti deroucí se na mysl může příběhově obejít a ošálit tím, že byste coby zástupce policie sbíral důkazy o činnosti náboženské sekty, aby měli federálové dostatek důkazů, než se do Montany (byť s fiktivní Hope County) po čase uráčí poslat posily a vojsko, které partičku pomatených potížistů rozpráší levou zadní.
Tohle zatím není potvrzeno, nicméně pravděpodobné. Jinak by scénáristé hráčům vše vysvětlovali jen velmi složitě. Přitom by stačilo zasadit děj o pár desítek let zpět, ale pak by zase nejspíš musely odpadnout ty narážky na růst krajní pravice a radikálů aktuálně všude po světě. Je to zkrátka daň za neodolání svodům zasadit hru do současného USA, což samo o sobě několikanásobně zvýší její prodeje i vyvolá nespočet kontroverzí v mainstreamových médiích, což poslední dobou jen recyklovaná série docela potřebuje.
UbiSoft ostatně přiznal, že se při tvorbě hry přímo inspiroval reálným konfliktem v Oregonu ze začátku roku 2016, kde desítky protivládních ozbrojenců násilím okupovali chráněné území a skončilo to tvrdým zásahem FBI s hromadným zatýkáním.
Konflikt tehdy trval pár týdnů a je důkazem, že i v reálné Americe se podobné věci mohou (jen krátkodobě) přihodit. Vše se však odehrávalo v řídce obydlené separované oblasti, nikoli v městečkách jako Far Cry 5, kde normálně žijí lidé. A zatímco během celého konfliktu v Oregonu padlo jen pár výstřelů, hra se s tím pochopitelně nespokojí a zažene vše do extrémů, což pak právě sníží její uvěřitelnost - pokud nepůjde více do stealthu (jako že spíš ne). Nebo nás v tomto směru tvůrci překvapí něčím přelomovým, o čem dosud nevíme...? Například řízení zaslané armády na výpomoc lokální policii v druhé části příběhové zápletky, která by bez toho asi sama o sobě neměla dlouhé trvanlivosti?
Jan Doskočil alias @jaydeecz je šéfredaktorem a provozovatelem českého Eurogameru, v herní branži působí už skoro 20 let od založení Tiscali Games. GLOSA je formát Eurogameru s krátkými osobními názory autorů na aktuální události či poukazující na přehlížená nadčasová témata, nutně nemusejí vyjadřovat postoj celé redakce.