Skip to main content

GLOSA: Elder Scrolls Online versus Skyrim

Je TESO mulťákem Skyrimu nebo o něj nestojíme?

Před vydáním hry jsem mezi známými a přáteli nejen z herní branže mnoho nadšení z TESO nezaznamenal. Ani ostrá verze mnohé z nich nepřesvědčila. TESO má přitom nepochybně vysokou kvalitu, ale problém je, že od titulu mnozí čekali něco trochu jiného, než hra nakonec přináší. Část hráčů - fandů TES série - doufala, že se dočká vymodleného „multiplayerového Skyrimu" a z bety a různých ukázek byla zklamaná. Jiní zas chtěli pořádné klasické MMORG se vším všudy a prvky Skyrimu jim jsou naopak na obtíž. A jaký z toho mám pocit já?

Odkaz Skyrimu (a předchozích dílů série) v TESO rozhodně žije. Virtuální svět je i tady takový opravdový a uvěřitelný. Třeba tím, že na každé kroku nenarazíte na skupinky stojících nebo přešlapujících nepřátel (což je jakési nepsané pravidlo MMORPG žánru), ale po divočině se potuluje jen pár divokých příšer. A větší koncentraci nepřátele najdete tam, kde ji logicky dobrodruh očekává: u obléhaného města, v doupěti pavouků a jeho okolí, nebo v prokletých jeskyních plných nemrtvých.

V tomhle TESO Skyrim opravdu připomíná. A i tady vás bude asi bavit prozkoumávání. I tady narazíte na propracované, logické a hlavně příběhové úkoly. A můžete se přehrabovat ve spoustě truhel a beden. Nemluvě o herním univerzu jako takovém, o FPS pohledu a celkem svižných řežbách. Či takových detailech, jako je relativně podobné pojetí mapy nebo questových šipek...

TESO je sice MMO, ale Skyrim v mnoha ohledech příjemně připomíná. A i když bych si multiplayerový Skyrim (ale třeba i Oblivion) s chutí zahrál, TESO mě v tomhle ohledu celkem uspokojuje. Jde o trochu jiné MMO, příběhem a tempem připomínající mnohá singleplayerová RPG. Jde o poctivě udělanou hru.

Jen mi u ní trochu chybí jakýsi šmrnc, švih, vlastní originální tvář. Možná Skyrim připomíná až moc a přitom se snaží nacpat do MMO žánru. Což tedy není snadný cíl, uznávám. Ale nebýt měsíčních poplatků, plnila by roli „MP Skyrimu" docela dobře. Takhle jde prostě o odnož série, která nemusí pravověrným fandům ve všem sednout. Já ji ještě aspoň chvíli šanci určitě dám.

Jiří Sládek je šéfredaktorem Tn.cz. GLOSA je nový formát Eurogameru vycházející obvykle večer, s krátkými osobními názory autorů na aktuální události či poukazující na přehlížená nadčasová témata, které nutně nemusejí vyjadřovat postoj redakce.

Read this next