Dojmy z vyzkoušení Ghost Recon: Future Soldier
Informace je na bojišti stejně cenná a smrtící jako kulka.
Ghost Recon, taktickou vojenskou sérii s důrazem na plížení a plánování, vytvořenou na motivy knih Toma Clancyho, asi není potřeba dlouze představovat. Ačkoliv někteří PC hráči a pamětníci byli poněkud zklamaní novějšími iteracemi s přívlastkem Advanced Warfighter (jejichž PC konverze obecně pokulhávala za konzolovým originálem), pořád jde o legendární sérii, od které se čeká jen to nejlepší. Navíc mateřský Ubisoft se v poslední době dostává do hodně zajímavé fáze, kdy křísí a překopává své značky více než poutavým způsobem - ať je to Splinter Cell, Assassins Creed nebo Rayman. I Ghost Recon působí dojmem, že se snaží znovu definovat sama sebe a přinést kromě perfektní výpravy také inovaci a vypilovanou hratelnost. O tom druhém jsme se mohli na vlastní kůži přesvědčit během multiplayerové bety pro pozvané, která běžela posledních několik týdnů.
Vaše mise
Mohl jsem si vyzkoušet dva kompetitivní herní módy pro šestnáct hráčů (osm na osm) na dvou mapách. Režim "Sabotage" může vzdáleně připomínat Counter-Strike v tom smyslu, že cílem je zmocnit se bomby uprostřed mapy a odnést ji do základny protivníka, kde ji samozřejmě nenecháte jen tak, ale s pěknou a upřímnou... detonací. Tým, kterému se tohle podaří, jednoznačně vyhrál kolo. Pokud se to náhodou v časovém limitu nikomu nepodaří, pak se kolo vyhodnotí podle klasických měřítek (kdo kolik nasbíral zabití).
Tenhle mód se bohužel poněkud zvrhává v nepřehlednou tahanici o bombu uprostřed mapy a na její cestě k úložišti. Příliš často a příliš dlouho se mi dělo, že sotva někdo bombu sebral, někdo jiný jej - také díky na střílečky nezvykle vysoké účinnosti kulek - okamžitě zabil (nosič bomby může používat jen sekundární zbraň) a pak se situace mockrát po sobě opakovala. Na tomhle nic nezměnila ani přítomnost všech osmi koordinovaných hráčů na daném místě, spíše naopak.
Mnohem pestřejší a zábavnější byl mód "Conflict", což je varianta na týmový deathmatch, nicméně okořeněná dynamicky se měnícími úkoly typu "zneškodněte radarovou stanici, zabijte klíčového protivníka" apod. Tenhle systém v průběhu kola dynamicky obměňovaných úkolů jsme zažili už v Killzone 3 a funguje opravdu zábavně, jelikož nutí hráče pohybovat se po celé mapě, měnit strategie a obecně dávat větší pozor na to, co se děje.
Pořád je samozřejmě možné najít si nějaké to šikovné místečko, zneviditelnit se a čekat s odstřelovačkou na svou kořist, nebo někde zalehnout a věnovat se pilotování mimořádně nebezpečného průzkumného drona. Mnohem účinnější ale bude, pokud se budete držet pohromadě se svým týmem nebo jeho divizí (hra rozděluje osm spolupracujících hráčů na dvě skupiny po čtyřech) a budete postupovat jako jeden adaptibilní organismus, kryjíce se navzájem a chytře kombinujíce všechnu výzbroj a profese přesně tam, kde jsou potřeba.
Už jste viděli dvacetiminutový hraní film Ghost Recon: Alpha natočený v ČR?
Plánování a plížení
Nejlepšími vlastnostmi hry jsou bez diskuze odlišnosti jednotlivých hratelných profesí, realisticky nastavená zranitelnost/účinnost zbraní, nuance změn vybavení a výzbroje a z toho všeho vyplývající nezbytnost u hry přemýšlet, ať už si v úchvatném "virtuálním" menu rozmontováváte a upravujete zbraň nebo ležíte uprostřed bojiště a zvažujete váš další krok. Tohle je věc, která v drtivé většině moderních stříleček citelně chybí.
Přestože Call of Duty nabízí výbornou akční zábavu pro kohokoliv a například aktuálně hojně diskutovaný MP mód Mass Effectu 3 má také hodně do sebe, opravdu uspokojivý a věrohodný pocit z "realistické" bojové akce vám tyhle hry nenabídnou: když to přeženu, jsou to takové "lepší střílečky s raketkami" a je celkem jedno, jestli v nich řešíte kolegy v týmu nebo ne. Oproti tomu v Ghost Recon je koordinace a komunikace se spolubojovníky vždy účinnější zbraní, než ten nejlepší trénink či schopnosti jednotlivce.
Veterán kovaný všemi možnými střílečkami zde vždycky podlehne spolupracující skupině hráčů s jinak slabšími hráčskými schopnostmi. Člověk se tak rychle naučí dávat opravdový pozor na své parťáky, stejně jako zapínat si pro hraní headset. Pokud se vám povede sehnat sedm stálých přátel pro hraní téhle hry, pravděpodobně zažijete při hraní takový pocit spolupráce a sounáležitosti, jako u žádné jiné hry (předpokládám že tohle bude fungovat i v kooperativní příběhové kampani pro čtyři hráče).
Odlišnost profesí a cennost informací na bojišti
Velkou zásluhu na tom má nejen zranitelnost každého muže na bojišti (jedna rána do hlavy je zaručená smrt, byť z pistole, stejně jako zásah brokovnicí na blízko), ale také odlišné schopnosti profesí: zatímco útočník je nezbytnou údernou sílou týmu, zvěd se svojí schopností zneviditelnit se dokáže dodat tu rozhodující informaci o pozici protivníka (nebo se o něj sám odstřelovačkou postarat) a inženýr při šikovném ovládání výzvědného drona může poskytnout perfektní přísun informací o pozicích a pohybech všech nepřátel.
Hra vás rychle naučí, že na bojišti je informace stejně cenná a smrtící, jako vystřelená kulka. A budete si opravdu libovat v získávání těchto informací pomocí futuristických hračiček moderních vojáků, jako je například "detekční granát", jež vám zvýrazní pozici všech nepřátel v dosahu "exploze". Předpokládám, že to všechno bude ještě stonásobně zábavnější a napínavější v oznámeném módu "Siege", kde má každý jen jeden život a postup všech je tak opravdu "realisticky" opatrný. Ostatně třeba hra Dark Souls by mohla sloužit jako důkaz toho, že nedávání druhé šance je skvělá motivace hráčů víc se soustředit a ve výsledku tak odejít od hry se silnějším zážitkem.
Pozlátko
Součástí Future Soldier bude mobilní aplikace se sociálními funkcemi a pro sledování statistik či postupu v multiplayeru, jak ukazuje vtipná reklama.
Těžiště a hodnota hry spočívá jednoznačně v její promyšlené a skvěle fungující hratelnosti, přinášející svěží závan do zatuchlých vod moderních stříleček. Je obecně moc příjemné o hře prohlásit, že její hodnota spočívá právě v originální a skvěle fungující hratelnosti. Ještě lepší je moct zároveň prohlásit, že hra zároveň i skvěle vypadá. Ať už jde o grafiku, její pestrost a detailnost, nebo o animace a jejich pestrost a uvěřitelnost.
Zatímco první mapa, zasazená do pouštního městečka, na mne zapůsobila poněkud genericky, pak druhá mapa s mlýnem a stodolami uprostřed lesa doslova dýchala atmosférou. To je ovšem nic proti tomu, jak propracovaní jsou samotní vojáci, od nejmenších detailů na jejich výzbroji a výstroji až po perfektně zvládnuté pohyby za všech okolností, dodávající postavám uvěřitelnou hmotnost a živost.
Virtuální zbrojnice
Když už byla řeč o té detailnosti výzbroje, musím samozřejmě zmínit onu během loňské E3 proslavenou "virtuální zbrojnici", kterou můžete naprosto futuristicky ovládat Kinectem (ukazovat rukou co kam nebo skákat po částech zbraně jejich vyslovováním). Zde je zkrátka možné nechat uprostřed obrazu vznášet se model vaší zbraně a rozmontovat jej na desítky součástek, které následně můžete vyměňovat a vylepšovat. Prodloužené hlavně pro delší dostřel, pažby pro zmírnění kopání během střelby, zaměřovače od optických po laserové, podvěsené tasery (omráčenému protivníkovi můžete "ukrást data" a nějakou dobu tak vidět pozice nepřátel!), citlivější spouště pro rychlejší střelbu, nátěry pro lepší splývání s prostředím... je to prostě vlhký sen pana zbrojmistra.
Ghost Recon: Future Soldier pro PS3/X360 vyjde příští pátek 25. května (PC verze 15. června).
rezervovat na Xzone v Signature edici s bonusy.
Jedinou potenciální vadou na kráse je, že musíte strávit dvojnásobek času nastavováním každé profese, jelikož se s ohledem na jinou výzbroj se dělá pro každou ze stran konfliktu zvlášť. Nicméně má být možné tohle všechno dělat na webu nebo dokonce ve vašem chytrém telefonu, takže se tím pak nemusíte zdržovat doma u televize. A onen oblíbený princip získávání zkušeností (nejen zabíjením nepřítel, ale také podpůrnými úkoly typu ovládání drona!) a odemykání stále lepšího vybavení je garancí návykové zábavy.
Pokud se považujete za sofistikovanějšího hráče a chcete smysluplnější hru s moderní vojenskou tématikou, kde pojem "taktika" tvoří skutečný a funkční pilíř hratelnosti, pak má tenhle kousek všechny předpoklady vám na konci tohoto měsíce udělat velkou radost.