Dojmy z Gears of War: Judgment
Zbrusu nový multiplayerový mód i návrat ke kořenům.
Vývojáři z Epic Games a jimi koupených polských People Can Fly se mohli snažit sebevíce, ale stačilo jedno krátké vyjádření Cliffa Blezsinskiho, de facto otce Gears of War série. Po novinářské prezentaci se v souvislosti s Judgment nemluvilo o ničem jiném, než o jeho slibu hardcore hráčům - tento prequel bude těžší, neboť dnešní AAA hry jsou prý příliš jednoduché a jemu to začíná vadit.
Dnes už bývalý vedoucí designér Epicu přiznal, že k neblahému snižování obtížnosti sami přispěli (završení trilogie šlo často hrát bez stisknutí spouště), a že s Gears of War: Judgment se hodlají vrátit ke kořenům značky. Kdo absolvoval souboj s generálem RAAMem na těžkou obtížnost, ten ví, o čem CliffyB mluvil. Zn. zpocené ruce.
Výše zmiňované se přirozeně týká singleplayeru, o němž vám Levis již vyprávěl v loňském preview. Ve zkratce připomenu, že Marcus Fenix a Dom Santiago teď přenechávají hlavní role členům Kilo Squad, které ale beztak znáte už z jedničky - jsou jimi steroidy snídající Cole Train a šikovný monták Baird. Kdybyste Judgment hledali na časové ose univerza, museli byste jít dekádu před originál, jen pár měsíců po Emergency Day, tedy do doby, kdy locustí hrozba stále páchne novotou. Co hůře, přední členové Kilo Squad byli odsouzeni za blíže nespecifikovanou zradu. Slyšet tohle Marcus, zřejmě by jen zavrčel "Shit", do ruky vzal Lancer a jal by se porcovat kobylky.
Za multiplayer rozmanitější a taktičtější
Tolik k singleplayeru, na losangelské výstavě se tvůrci zaměřovali především na multiplayer, konkrétně na zbrusu nový mód OverRun, tak trochu míchající známé režimy Beast a Horde (ty se, spolu s ostatní bývalou MP nadílkou, taktéž vrátí). Přináší v sérii dosud neviděné dělení na třídy (tzv. class-based multiplayer), které je tolik typické třeba pro Battlefield, kde výběr povolání zásadně určuje vaší roli týmu, neb každý umí něco jiného.
OverRun je zároveň i módem založeném na plnění úkolu, tzn. není jen o sbírání bodů za skalpy oponentů. Tím je zde ničení generátoru a celé klání tak vypadá následovně: Na jedné straně stojí lidští vojáci COG, kteří brání zařízení, na druhé straně funí ofenzivní Locusti. Pět proti pěti. Agresoři mají šest minut na splnění úkolu, po vypršení časového limitu nebo po explozi zařízení (to spíše) se strany prohodí, běží další šestiminutový limit a až dobojují, grupa s lepším časem obdrží metál.
Kobylky postupem času sílí a mód je evidentně uzpůsoben tak, aby k dobytí generátoru pokud možno vždy došlo. Nebo aspoň soudě dle zápasů, které jsem viděl a následně i absolvoval. Na každý pád to byla zábava a hned zkraje bylo zřejmé, že OverRun je taktičtější, než kterýkoliv jiný multiplayerový mód v Gears of War. Což, ruku na srdce, není kdovíjaký úspěch, Gearsy mezi kdovíjak strategické online akce nikdy nepatřily. Každopádně příjemné oživení.
David...
Klání jsem začal na straně modrých a jako třídu zvolil inženýra, který umí pokládat automatické stacionární střílny. Jde o esenciální prvek celého defenzivního schématu, stejně jako jeho schopnost opravovat poškozené ostnaté dráty, přes něž se většina Locustů ke generátoru nedostane. Na druhou stranu je inženýr vybaven pouze brokovnicí (plus nějaké dodatečné plivátko) a osobně jsem z ní vystřelil jen párkrát, spíše jsem přebíhal mezi několika přístupovými cestami ke generátoru, renovoval zábrany a pokládal kulomety. Na citelnější akci došlo až ke konci zápasu, kdy Locusti prorazili obrannou linii a já, klasicky gearsovsky, zaklekl za nejbližší kryt nebo mezi nimi skákal parakotouly.
Kolegové z COGu si mezi sebe rozdělili zbývající zaměstnání. Scout disponuje sniperkou a jako jediný umí vyskočit na věž, z níž se dají rozdávat poctivé headshoty. Tedy aspoň do té doby, než za ním vyleze wretch, jako vždy odporný. Lidská medička, další třída, pro změnu zvládá instantní uzdravování i oživování svých bratrů ve zbrani a konečně voják dokáže rozhazovat dodatečné krabice s municí.
... proti Goliáši
Že třídní dělení na modré straně COGu zní trochu fádně? Souhlas, klasika. Zato locusti, to je jiná káva! Zhruba první dvě minuty zápasu jsem měl na výběr mezi řadovými locustími potvorákami - jmenujme třeba drobného explozivního tickera, hbitého wretche nebo grenadiera, tedy standardního pěšáka.
Gears of War: Judgment pro X360 vyjde v polovině března.
rezervovat na Xzone.
Po čase se však odemkne čtveřice nesrovnatelně silnějších zástupců kobylek a boj o generátor se rázem stane krutě nevyrovnaným. Pavoučí crawler se umí podkopat pod lidskými zátarasy, "šaman" může osedlat bolestivě hryzajícího mounta a stonohá housenka Serapede je zranitelná jen na fosforeskující zadnici a plive jed. A konečně obří mauler, před nímž má i locustí samička respekt - měří asi tři metry a v pravé ruce třímá obří palcát, zatímco v levé svírá kulky odrážející štít, který se navíc točí jako kotouč cirkulárky a porcuje vše, co mu přijde v cestě. Stačilo mi dvacet vteřin s maulerem a vítězství bylo naše.
Jeden multiplayerový zápas v novém módu OverRun utekl jako voda. Na první ohmatání se hrál příjemně gearsovsky - oponenti toho dost vydrželi a aktivní přebíjení bylo nutností, stejně tak jako hbité přebíhání namísto prostého sezení. Zároveň působil docela svěže, lehce překopal ovládání a zejména hraní za naddimenzované Locusty bylo parádní. Věřím, že OverRun starou známou multiplayerovou nabídku citelně obohatí, a že díky většímu důrazu na taktiku výsledný online zážitek prohloubí.