Kritika z úst Fumito Uedy, tvůrce ICO
GTA IV je málo inovativní.
Fumito Ueda, tvůrce legendárních PS2 her ICO a Shadow of the Colossus, se rozpovídal na stránkách švédského magazínu Level. Nejprve tolik, že ačkoliv pro svou tvorbu přiznal inspiraci vycházející z hudby, filmů či knih, nejvíce mu prý daly samotné hry, které odehrál, resp. vyzkoušel.
Přičemž mezi testované tituly zařadil také počin GTA IV, u nějž ale zmiňuje v jeho základní premise velmi málo invenční posun - oproti předchozím dílům. A nebo Super Mario Galaxy, který dle jeho slov zase není tolik zábavný, na co má skutečný potenciál.
Ueda dále zmiňuje, že jeho největším přáním je pobavit lidi. A probudit v nich jejich emoce. K čemuž mimo jiné používá ne úplně běžných herních nápadů, jako jsou "slabí" hrdinové z důvodu, že se s nimi hráč může lépe ztotožnit. Ueda se také snaží maximálně využít technických možností hardwaru - přičemž právě díky v předstihu stanovenému technologickém limitu mají mít Uedovy hry trochu odlišný estetický profil.
Bez zajímavosti nakonec není ani vysvětlení, proč Ueda vlastně zkouší takové věci, jako je vytvoření vlastního, zcela unikátního jazyka, jako tomu bylo u hry ICO. Dle jeho názoru umožňuje tenhle krok při vývoji mnohem větší svobodu. Třeba z důvodu, že tradiční namluvení se prý zpětně špatně opravuje.