Dlouho jsme nepřipravovali žádný fotoseriál, tak to u příležitosti zítřejšího vydání Forzy Motorsport 4 napravujeme a k této výjimečné hře (recenze EG 9/10) se znovu vracíme. Snímky jsou sice natočené pouze z televize, takže omluvte jejich nižší kvalitu, ale tyto zatím běžně nepublikované obrázky mají sloužit hlavně pro ilustraci nabídek, funkcí a vychytávek, co vám již zítra čtvrtá forza nabídne, což myslím splňují dobře. A lze si z toho také udělat alespoň hrubou představu, jak Forza Motorsport 4 uvnitř vypadá a jakou má prezentaci:
Základní menu hry. Hra má české titulky, ty jsou ale občas s překlepy. Každopádně z režimů ani jeden obvyklý nechybí: dlouhá kariéra, rychlý závod i časovky, rozdělená obrazovka i online multiplayer. Trh je pouze zkratka na Xbox Live Marketplace a Autovista je druhý showroom s komentářem Jeremy Clarksona. Pod Komunitou se skrývá multiplayer a komunitní funkce jako aukce, výloha s fotkami a videi, online žebříčky, centrum zpráv a další.
Splitscreen umožňuje do závodu pozvat ještě další dvojici AI jezdců a Horké kolo je klasická časovka s možností střídání hráčů o nejlepší čas na kolo.
Když postoupíte na další řidičskou úroveň, tak si za odměnu vyberete nové auto vesměs z trojice podobných strojů, což je příjemná novinka. Opět Forza 4 staví na rozdělení vozů do tříd s indexem výkonnosti, jak je vidět vpravo nahoře.
Jako pozadí lze využít několik různých lokací uvnitř i venku, včetně tohoto holého hangáru z testovací tratě Top Gearu nebo autentického televizního studia tamtéž. Vůz je Alfa Romeo Giulia GTA po maximálním vytunění a s několika polepy.
Hra obsahuje 27 tratí ve 133 verzích, což je více, než v minulém díle. Několik okruhů je ale převzatých z minulých forz, včetně slavné Severní smyčky. Všimněte si nepatřičného překladu Severní vyostření. Překlad bohužel dělali lidé, kteří o motorsportu nemají ani potuchy.
Online žebříčky nemá žádná jiná hra tak sofistikované a narazíte na ně úplně po každém závodu nebo jízdě. Lze si stáhnout opakovačku libovolného jezdce z celého světa, lze si zasoutěžit proti stínovému vozu a taktéž nechybí ani přímá pozvánka do klubu nebo založení do záložky oblíbených, již si můžete vyfiltrovat. Ty symboly pod ikonou vykřičníku znamenají, že jezdec nezajel zcela čisté kolo a vyjel z trati nebo boural, což je k času drobně penalizováno tím, že se tyto výkony řadí až za čisté jízdy.
Loadingy nejsou obtěžující a třeba oproti Gran Turismu 5 i mnohem kratší. Navíc se při nich dozvíte užitečné informace, jako jsou údaje o vašem voze nebo parametry okruhu. Ve Forze 4 se jezdí za různých teplot (mají vliv na chování pneumatik a jejich zahřívání při jízdě) a různé denní doby od úsvitu, přes dopoledne, odpoledne, až k večeru (to má vliv na viditelnost a barevné podání okruhu a oblohy).
Kromě vylepšování aut skrze lepší díly je k dispozici i široké nastavení vozu s možností uložení a vyvolání pro jakékoli auto. Oceňuji výborné vysvětlení každého kroku pro nováčky a okamžitou informaci, jak se volba promítne do vlastností vozu.
Stupínky schopností AI jezdců jsou čtyři a nechybí ani možnost přetáčení času při nepovedené jízdě. Každá pomůcka ale snižuje příděl zkušenostních bodů po závodě.
Alfa Romeo Giulieta na dunsfoldské trati Top Gearu, na níž si můžete také zajet časovku s autem za rozumnou cenu jako pozvané celebritky z tv pořadu.
Telemetrie nabízí mnoho zajímavých detailů vaší jízdy a lze si ji kdykoli vyvolat už při jízdě nebo v následné opakovačce. Je z ní pěkně vidět, že se zahřívajícími se penumatikami roste přilnavost vozidla. Při simulačním režimu lze auto klidně hodit i na střechu. Z této polohy se už na kola nedostane. Leda za pomoci přetočení času nebo restartu.
Drobnou novinkou je kromě focení snímků a ukládání opakovaček i možnost natáčení krátkých videoklipů z jízdy. Všechno lze pak vystavit online, popř. okukovat výtvory ostatních.
Všech 502 vozů ve hře a další desítky v DLC (již je venku první DLC s 10 americkými muscle cars, každý měsíc vyjde další) mají skutečné kokpity s animovanými přístroji a funkčními zrcátky. Ruce řidiče již dělají vše jak mají, takže jezdec také řadí a ručkuje. U prototypů Le Mans je ale pohled z interiéru díky malému výhledu nepoužitelný. U osobních aut je v pohodě. Za sklem je vidět start fantasy trati v Camino Viejo ve Španělsku.
Některé okruhy, jako je např. tento Hockenheimring, který má v sérii Forza premiéru, mají vícero variant, včetně různé denní doby. V noci se ale nejezdí vůbec a jediné dva archetypy volitelného počasí je slunečno a zataženo. Nicméně tratě za svítání či za soumraku vypadají nádherně.
Ve splitscreenu grafika utrpí jen minimálně, zatímco jízda je stále skvěle plynulá. Tuto alpskou trať si můžete projet v demoverzi. Dolní jezdec má aktivovanou pomůcku zobrazení ideální stopy s aktivní indikací brzdění do zatáček.
Režim Autovista ukazuje vybrané supersporty z garáže v takovém detailu, který jste ještě nikdy v žádné hře neviděli. Auta si můžete dokonale oblézt, všechno otevřít, vplout do interiéru, nastartovat motor, shlédnout technické údaje z bublinových cedulí a přitom poslouchat komentář Jeremy Clarksona z Top Gearu. Pokud máte Kinect a postavíte se, tak kolem auta můžete chodit skoro jako ve skutečnosti. I tento Mercedes-Benz SLS AMG v barvě majitele Rogera Federera je nádherný a takřka fotorealistický.
Zbrusu nový online reřim Rivalové nabízí 60 časovek v 7 různých typech jízd, kde překonáváte časy ostatních živých hráčů-rivalů, kteří se o překonání jejich času hned dozví z online zprávy, jež jim přijde do hry. Navíc jsou jízdy vždy velmi umně stížené různými podmínkami a část těchto závodů se bude každý měsíc měnit. Už jen v tomto režimu klidně strávíte celé mládí.
A to je ono. Staňte se celebritkou Top Gearu a zajeďte s vozem za rozumnou cenu nejlepší čas na trati Top Gearu úplně stejně, jako třeba vedoucí Rowan Atkinson (Mistr Bean) v televizním pořadu. K dispozici jsou všechna doposud použitá auta.
Jak jezdíte, postupně si odemykáte drobnosti v podobě titulu a odznaku vašeho veřejného řidičského profilu, který se např. ukazuje v Rivalech a žebříčcích. Můžete si vybrat různé emblémy, loga automobilek, nebo třeba i naši národní vlajku.
Velmi dobře se dá i simulační nastavení jízdy ovládat s klasickým joypadem. Na všech periferiích je k dispozici i manuální spojka a kompletní nastavení citlivosti a mrtvých zón. Lze také volit z pěti různých konfigurací tlačítek.
Dokonale propracovaný je tuning vozů, opět jako u nastavení s polopatickým vysvětlením funkce. Stejně je ihned patrné, co za vlastnosti součást zlepší a co zhorší. Vše lze také vrátit zpět do původní základní podoby vozu. Fantazii se meze nekladou, takže do té Alfy Giulia lze třeba nacpat šestiválec z Brery apod. V takovém případě ale budete mít s udržením vozu na trati plné ruce práce.
Největší singl režim hry - kariérní World Tour pokrývá přes 300 podniků a turnajů s více než 1000 závody. Buď vám hra skrze satelitní mapu světa servíruje závody podle vašeho vybraného vozu sama, nebo si můžete sami libovolně listovat dostupnými podniky a plnit třeba nejdříve všechny pro minivozy po sobě, ať v tom máte pořádek. Je skvělé, že před každým závodem je možné měnit jak obtížnost, tak i vybrané auto, čemuž se nabídka podniků okamžitě přizpůsobí, takže vám hra vždy nabídne závody, které sednou třídě vašeho vozu.
A zde právě satelitní mapka ukazuje jeden z podniků na trati v Silverstonu. Autocross ovšem není žádný terénní závod, ale v terminologii forzy jízda mezi kužely s vytýčenou trasou po asfaltovém okruhu. Žádné rally jako v Gran Turismu 5 Forza 4 neobsahuje. Zaměřuje se striktně jen na silniční závodění.
Microsoft zítra uvede na trh uvede i nový bezdrátový volant Wireless Speed Wheel. Pokud vás zajímá, jak se na něm v porovnání s joypadem a klasickým volantem hraje, tak obšírný test najdete na mém blogu .