Forza Motorsport 4
Zajezdili jsme si v Alpách, co vás neminou v demu.
Zhruba už za týden vyjde veřejné demo xboxových závodů Forza Motorsport 4, které jsme si v předstihu na Gamescomu zahráli. Ohromilo nás tím v sérii zbrusu novým okruhem, který asi znáte z trailerů a který je situovaný do reálného alpského průsmyku Bernese ve Švýcarsku. Tuto trať ve své nejdelší variantě "Festival Circuit" (celkem má verzí šest, včetně opačného gardu) si projedete už 3. října v demu (máte-li Gold účet na Live, pro ostatní o týden později). Disponuje totiž krásnými a dalekými výhledy směrem ke kamenným alpským mohykánům, které působí naprosto fotorealisticky.
Jakkoli je vlastní trasa (profil vozovky) včetně futuristických tribun blízko trati smyšlená, tak veškeré okolí a krajina kolem pak naprosto odpovídá reálnému předobrazu. Však už toto demo ukázalo, že Forza 4 v grafice, jemnosti a pozornosti k detailům zřejmě snad i překoná nejen své starší bráchy, ale i poslední Shift nebo Gran Turismo. Úchvatný byl zejména prosklený most přes hluboké a zasněžené údolí, po němž už tvůrci nechali v mnoha trailerech prohánět nové Ferrari F-458 Italia a z něhož vypadaly okolní sněhobílé vrcholky v oslepujícím sluníčku nastupujícího jara vpravdě impozantně!
Na výběr jsem samozřejmě měl pouze jediný rychlý závod na tři okruhy, ale ještě nikoli s plným roštem 16 oponentů, nýbrž pouze s tuctem protivníků. Vy ovšem kromě trojice vozů ve složení Subaru Impreza WRX STi, Mercury Cougar Eliminator a Ferrari F-599 GTB Fiorano jako bonus do dema dostanete ještě civilní Kiu Cee'd 5D z testovací tratě TopGearu, však úplně stejnou časovku, co s tímto vozem v Dunsfoldu jezdí celebritky v pořadu TopGear, si v plné hře určitě zajedete.
Já si pro jízdu vybral zlatý střed, tedy tmavě modré subárko z výkonnostní třídy B a z dostupných pomocníků jsem všechno odškrtal. Co si pamatuji, tak nechybí takové berličky pro nováčky, jako samočinné brzdění a pomoc pro zatáčení, stabilizační a trakční systémy, přetáčení času, aktivní jízdní linka nebo volba míry poškozování vozu a opotřebení pneumatik. Navolil jsem si tedy druhou obtížnost ze čtyř dostupných (medium) a vyrazil do Alp.
Speciální podmínky pro hraní
Forzu 4 jsme zkoušeli ve speciálním pohyblivém kokpitu s volantem. Microsoft totiž na Gamescomu umožňoval hrát na velkém stánku, včetně sady tří televizí před závodní sedačkou s volantem, která byla pohyblivě uchycena. Jakkoli byla pohyblivá sedačka zajímavá a klátila se podle stylu jízdy, tak mnohem úchvatnější byla trojice velkých televizí před volantem, na nichž jediný předváděný okruh "Bernese Alps", vypadal prostě nádherně.
Podle piktogramu s ovládáním jsem zjistil, že pro přetáčení času je znovu přiděleno speciální tlačítko (Y) a nechybí ani ruční brzda. Při nahrávání tratě jsem si prohlédl krásné renderované detaily mého vybraného vozu a objevil se v kokpitu na startu, před nímž právě ve výšce klesala kabinka funkční lanovky. Interiér vypadal samo k světu (ten budou mít zcela všechny vozy) a asi je už zbytečné zmiňovat volnou kameru, funkční zrcátka a animované budíky mimo jiné s funkčním ukazatelem venkovní teploty.
Ovládání na volantu s pedály bylo samozřejmě labůžo a díky němu jsem neměl s vozem bez asistencí vůbec žádnou práci. Klidně jsem do jedné užší zatáčky vyhodil záď ručkou a korekcí plynu ji zase pěkně srovnal skoro bez ztráty rychlosti jako v rally, takže kárka díky třem televizím se širokým záběrem na trať pěkně uháněla. Příjemný a reálný jízdní model mě hodně potěšil, tady by Forza samozřejmě mohla jen těžko zklamat. To už jsem se pomalu vracel a sjížděl po autostrádě dolů přímo do náruče vysokých hor přede mnou, kterou ale hned useknul tmavý tunel skrz jeden menší kopec.
Po výjezdu vás hra schválně doslova na vteřinku oslepí silným jasem (opravdu chvilku na trať skoro vůbec není vidět), abyste načali malou zvláštnost tohoto okruhu, totiž druhé kolečko po jiné trase, než byla ta první. V něm jsem v plné jízdě nechal celý zbytek pole daleko za mnou a přejel přes ten krásný prosklený most do cíle prvního kola k té visuté lanovce, dopravující lyžaře na blízkou sjezdovku, protože tato lokace je ve skutečnosti luxusním lyžařským střediskem.
Celou jízdu bych si býval na 100% parádně užil bez ztráty kytičky, kdybych na části mokré a asi i trochu namrzlé trati trochu více nezabrzdil, nezablokoval kola a takřka bez varování nevystřihl pěkné hodiny přímo uprostřed silnice. To by ještě nevadilo, ale trochu mě neblaze překvapilo, že snad tři-čtyři protivníci za mnou to do mého vozu prostě na férovku naprali a totálně ho očesali. Jelikož jsem byl vidět dostatečně dopředu, čekal bych, že se zbytek pole elegantně vyhne po stranách vozovky, nicméně to všichni ne zcela dobře zvládli, což k dobru hry opravdu nemůžu přičíst.
Alespoň jsem si ověřil docela solidní zničitelnost vozu, nikoli tak parádní jako třeba v GRIDu, ale určitě zase o něco pokročilejší, než v minulé Forze. A kromě vizuální demolice mi samozřejmě také pěkně lomcoval a házel volant, takže jsem se v tom posledním kole ještě na desátém místě dobelhal do cíle a přenechal kokpit dalšímu zájemci. Druhou rundu jsem si dal ještě s joypadem na stojanu vedle, ale to bez toho force feedbacku a volantu už prostě nebylo ono. Podle dostupných voleb rychlého závodu jsem si nakonec uvědomil, že nová Forza na rozdíl od v tomto skvělého GT5 bohužel zřejmě nedostane volitelnou a dynamickou denní dobu a různorodé počasí, jen pevně dané podmínky na každé trati.
Osobně se ale i přes tu podivnou kolizi a pevnou denní dobu nebojím, že by nová Forza nezamířila na absolutní vrchol konzolových simulátorů (zkoušená verze ještě ostatně nebyla finální), ale spíše jsem zvědav, jak s ní zafunguje ten nový "plovoucí" bezdrátový volant Wireless Speed Wheel, který máme slíbený na zapůjčení. Každopádně ještě doplním, že co se Kinectu týká, tak ten bude při jízdě vyjma sledování pohledu očí asi jen pouze pro hodně sváteční řidiče, protože s ním bude plyn a brzda zcela automatická a vy jen budete skrze imaginární volant řídit a rozhlížet se po interiéru.
Forza Motorsport 4 vyjde pouze pro X360 už 14. října za 1299 Kč. Opět na dvojici DVD s českými titulky a manuálem v obyčejné i limitované edici, která navíc obsáhne speciální kovovou krabičku, obrázkovou knihu s představením vozů ze hry a sadu bonusových automobilů do hry. Rozhovor s vývojářem Forzy 4 publikuje Eurogamer začátkem října.