Forza Motorsport 3
Podívá se na špičku pelotonu?
Před několika dny se na Xbox Live objevilo očekávané demo třetí Forzy, jakožto nástupce nejpečlivějšího automobilového simulátoru na Xboxu 360. Ukázka nabízí jedinou fiktivní trať Camino Viejo de Montserrat krátké délky 2,9 km, situovanou do hornaté části Španělska. Ta udivuje hlavně úzkým profilem, stejně jako dalekými výhledy do údolí, nechávajíce vyniknout opět velmi pěkně zpracovanou lokaci, samozřejmě osazenou animovaným publikem.
V tomto případě je více než drobný posun v kvalitě okruhů od druhé Forzy jasně viditelný. O něco horší už to je s vozovým parkem, sestávajícím v demu z výběru závodních tříd, tedy mimo dvě nejvýkonnější. Ano, i podruhé tvůrci oprášili výkonové ukazatele každého vozidla, na jejichž základě jsou stroje rozděleny do 7 skupin. Tu nejslabší kategorii reprezentuje Mini John Cooper Works, vyšší příčky pak např. Mitsubishi Lancer Evo X nebo Audi R8. Je ale škoda, že v showroomu nelze vůbec natáčet pohled na vůz, kamery se mění pouze automaticky.
Jediné striktně závodní auto v demu je pak staré známé okruhové Porsche 911 ze šampionátu Fia GT3. Jestli byste nějaké změny vzhledu autíček oproti předchůdci hledali pomalu mikroskopem (vyhlazování tentokrát ale v demu již nechybí), hlavní pozornost tvůrci věnovali spíše jízdním vlastnostem. Jen málokterá závodní hra se může chlubit, že je řiditelná i bez jakýchkoli asistencí na joypadu i volantu. A právě v tom nová trojka soudě dle dema bude excelovat.
Sice se ještě rozšířila paleta všemožných nástrojů pro závodní novice (např. automatická brzda), ale i s kompletně vypnutými pomůckami se i výkonnější vozidla skvěle a přesně řídí, a to i analogovými páčkami. Vozy dostatečně varují před ztrátou adheze, nechají se vlákat do řiditelného smyku, přičemž na volantu je pocit z odezvy ještě mnohem lepší. V tom byla výborná už i první Forza, trojka perfektní pocit z moci nad vozem ještě krapet vylepšuje.
Oproti svým současným a budoucím konkurentům, tedy NFS Shiftu a Gran Turismo 5, je v nové Forze tu tam tendence ke smyku již při malém natočení volantu a kvílení gum skoro v každé zatáčce. Hlavně s volantem je vidět kardinální rozdíl mezi jízdním projevem mezi těmito hrami, daný samozřejmě opět špičkovým fyzikálním modelem Forzy, který se ale spolu s uzamčenými 60 FPS při režimu 720p bohužel podílí na chudém startovním roštu, čítajícím toliko 8 vozidel.
Při kolizích pak můžete využít flashbacku, tedy přetočení času nazpět, v demu bez jakéhokoli omezení. Nicméně např. v porovnání s aktuálním DiRT 2 je vrácení času mnohem jednodušší, kdy se pouze převine záznam o několik sekund sám zpět. Flashback totiž není spojen s replayem, takže jej jinak nelze ovládat a třeba fázovat okamžik nárazu.