RECENZE Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Povinný sraz všech oddaných pamětníků.
Značka Final Fantasy je posledních několik let na sestupu z výsluní. Kdysi hrdou vlajkovou loď žánru JRPG zatlačily do ústranní západní RPG jako Mass Effect nebo Skyrim, ale především klesající kvalita Final Fantasy samotné. Pod vizuálně nádherným kabátkem vyprchalo kouzlo příběhů původních tvůrců a zůstaly pouze odkazy na zašlou slávu. Navzdory mnoha velice slabým "odnožím" série v posledních deseti letech to nejlépe dokazoval prozatím poslední díl hlavní řady s pořadovým číslem 14 (a druhý díl v historii série, který spadá do škatulky MMORPG, navíc s pravidelným měsíčním poplatkem).
Když hra "poprvé vyšla" před třemi lety, byla natolik rozbitá a nudná, že i nejoddanější fanoušci žádali peníze zpátky. Tvůrci na to reagovali asi nejlepším způsobem, jakým mohli: hru prakticky od základu překopali, původní verzi "uzavřeli" fascinující loňskou "destrukcí meteorem" a nyní spustili zbrusu novou verzi hry s podtitulem "Realm Reborn", jejíž svět se na ony události dokonce odkazuje. Snažit se v tomto článku páchat nějaké srovnání verze hry z roku 2010 s tou aktuální nemá smysl: je to prostě nová hra.
Mým prvním, posledním a nejsilnějším pocitem z hraní bylo jednoznačně dojetí z toho, jak důsledně tvůrci pracují s nostalgií a s odkazy na ikony Final Fantasy historie. Pravověrní fanoušci a pamětníci tady najdou prakticky všechno, od Chocobích kuře-koňů přes plyšáky Moogly až po všemocné "polobohy" typu Ifrit. Při putování po krajině narážíte kromě tradičně fantasmagorických monster na dobře známé vítečníky typu Cactuar. Najdete tu mechovský Magitek Armor nebo Materie, vylepšující výzbroj. A krystaly, samozřejmě nemohou chybět malé i obrovské magické krystaly.
Třešničkou na dortu je přítomnost povedeného příběhu. Hra sice obsahuje plejádu tradičních "nosičských" questů, ale kromě nich jsou zde také skvělé příběhové mise s nezbytnými filmovými sekvencemi. Ačkoliv v zásadě se o jedná o tradiční uzurpování země mocným vojenským impériem a záhadně narůstající aktivitu monster v divočině.
Co je ale možná ještě důležitější, Final Fantasy sálá ze hry nejen jejím obsahem, ale především její formou. Tím mám na mysli celkovou grafickou stylizaci, veledůležitou hudební složku (včetně nezbytné dávky tradičních melodií série)... zkrátka a dobře "duši" celé hry. Od první do poslední minuty budete vědět, že hrajete Final Fantasy.
Prohlédněte si naši velkou srovnávací galerii grafiky PC a PS3 verze.
Atmosféra a stylizace je naprosto věrná předchozím titulům ze série, v čele s tím dvanáctým, kterému opravdu jako kdyby z oka vypadla (bohužel včetně poněkud desaturované barevné palety, obzvláště na konzoli). Pokud jste tedy fanoušky série, nabízí se vám možnost podniknout mimořádný výlet po jejích nejlepších atrakcích - navíc s přáteli a ostatními fanoušky. Jak její členové moc dobře vědí, FFFF komunita je mimořádně přátelská a družná, což se mi při hraní opět mnohokrát potvrdilo. Také je ale potřeba zmínit, že tvůrci už hráče tolik netlačí do nutnosti hrát ve skupinkách: spoustu skvělé zábavy si tentokrát můžete užít i sami.
Po stránce hratelnosti je velmi snadné hru popsat - a zároveň tím podtrhnout její největší slabinu. Je to zcela dokonale funkční "MMORPG podle zažité MMORPG šablony". Najdete zde tedy prakticky všechny tradiční funkce a systémy z klasických titulů žánru, samozřejmě v čele s Final Fantasy XI a World of Warcraft. Nečekejte tedy žádné inovativní průlomy po stránce struktury a obsahu questů, bojového systému, řemesel, sdružování do hráčských skupin ani ničeho podobného.
Sem tam narazíte na drobný prvek z novějších her (například "skupinové události" přezdívané "Fate", které se náhodně spouští v krajině a může se do nich zapojit libovolný počet kolemjdoucích), ale je to spíš výjimka. Po ročním hraní průlomové a nádherné Guild Wars 2 to pro mě byl poněkud nepříjemný krok zpátky.
Na druhou stranu je potřeba herním mechanikám přiznat plnokrevnou funkčnost. To je obzvláště udivující při hraní na konzoli (pouze Playstation 3, protože Microsoft odmítl podporovat hru, ve které se majitelé více platforem setkávají na stejných serverech). Konzolová verze má naprosto dokonalé ovládání, na které si snadno zvyknete a snadno skrz něj zvládnete všechny ty desítky funkcí, které MMORPG hra potřebuje. Je to samozřejmě také díky skvěle přepracovanému systému meníček, který je mezi PS3 a PC odlišný.
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn vydala Cenega pro PC/PS3 v září za sníženou cenu 649-799 Kč a po úvodních 30 dnech zdarma vyžaduje placení měsíčních poplatků.
koupit na Xzone.
Mezi dalšími klíčovými věcmi je třeba zmínit možnost hrát s jednou postavou střídavě za jakékoliv povolání - povolání si přepnete stejně snadno, jako převléknutí kostýmu. Jednotlivá povolání se přitom levelují nezávisle, ale pokud máte dostatečně vysoký level ve dvou z nich, získáte přístup ke třetímu, kombinujícímu a vylepšujícímu jejich kvality. Vše ale samozřejmě spadá do tradiční šablony tank-damage dealer-healer.
VERDIKT: Vzkříšená Final Fantasy XIV je překvapivě kompetentní MMORPG, která nepřináší mnoho inovací, ale snadno zabaví každého fanouška žánru. Jejím hlavním terčem jsou ovšem oddaní fanoušci a pamětníci série, pro které je hra doslova nabitá fan-servisem. Ten je pečlivě servírován s citem a za podpory kvalitního zpracování, obsahu i hratelnosti. Komunita je navíc mimořádné přátelská (několik desítek jejích prominentních českých členů ve hře samozřejmě nechybí) a zážitek ze hry se tak násobí. Škoda jen citelně slabší grafiky na PS3 - nicméně její majitelé dostanou upgrade na PS4 verzi hry zdarma.