DOJMY z vyzkoušení plných verzí FIFA 14 a NHL 14
Mecheche s EA Sports: Víme, kdo je prase a kdo smolař.
Koncem minulého týdne proběhla v pražské restauraci Avion 58 akce nazvaná Podvečer s EA Sports. Cílem tohoto společenského mecheche, uspořádaného primárně pro herní novináře a komunitní zástupce, nebylo pochopitelně nic menšího, než premiérové představení dvou velmi očekávaných podzimních stálic. Fandové sportovních her si hratelné ukázky NHL 14 i FIFA 14 mohli na „první tuzemské předváděčce nejnovějších titulů z dílny studia EA Sports" vyzkoušet s předstihem, což dle ohlasu uvítali.
Ne každému se totiž chtělo trmácet za fotbalem na německý Gamescom a ne všechny vyloženě nadchlo a uspokojilo strohé demo blížícího se hokeje, vypuštěné před nedávnem na Xbox Live a PlayStation Network. Na připravených Xboxech a PlayStationech jsme navíc měli k dispozici relativně čerstvé kódy obou titulů, které byly až na pár drobností úplné, takže otestovat se dalo prakticky cokoliv. Libovolná liga, tým, herní mód, či tréninkový režim.
Oficiální prezentaci na každý pád odstartoval Michal Kadlec, hráč tureckého Fenerbahce Istanbul a obránce českého národního týmu - toho času právě na reprezentačním srazu, před důležitým zápasem s Arménií. Prostřednictvím obrazovky všechny pozdravil a na oko zalitoval, že nemůže být přímo na místě a FIFA 14 si zahrát s námi. Vzhledem k průběhu kvalifikačního utkání a konečnému výsledku 1:2 můžeme zpětně říct, že v Holešovicích byla rozhodně lepší zábava, příjemnější atmosféra i hezčí fotbal k vidění, o pěkných akcích a spoustě branek nemluvě.
Samotnou představovačku FIFA 14 a NHL 14, jíž se posléze ujal moderátor oficiálního pořadu, lze nazvat příjemným opáčkem. Jelikož výčet letošních novinek a trumfů, se kterými už za pár dnů fotbal i hokej zaútočí na naše obrazovky, máme jistě všichni v malíku. Pokud ne, nastudujte si ještě v rychlosti všechny trailery, instruktážní videa a vývojářské deníčky, protože nová sezóna už doopravdy klepe na dveře. A jestli vyloženě nemůžete dospat, vezměte za vděk našimi dojmy a několika postřehy, z té hrstky přímo na místě odehraných zápasů.
FIFA 14 dojmy
Na první pohled je samozřejmě FIFA 14 úplně stejná jako loňský ročník. To vám řekne každý znalec, který byť jen letmo projde okolo. ;) Dost možná by přidal i nějaké to moudro o updatovaných soupiskách a předraženém datadisku, kdyby tedy nepospíchal hrát zbrusu nové Call of Duty. Ale dost ironie, novinky - jak víme - skutečně většinou nehulákají „héééj tady jsem" a po dvou zápasech se dají jen těžko dělat kdovíjaké závěry. Na změny v chování umělé inteligence, nově implementované fyzikální prvky, či inovované herní režimy, to bude chtít mnohem více času a desítky (když ne stovky) odehraných mačů. Takže jako obvykle, FIFA 14 se zase hraje trochu jinak, toť první dojem.
Zásadní změna, napoprvé snad i lehký šok a relativně zmatek, to jsou přepracovaná herní menu. Co přepracovaná, úplně to překopali, kámen nezůstal na kameni. Za posledních pár let je to už asi třetí výrazná proměna, ať už co se vizuálu, nebo systému týče. FIFA 14 se vzhlédla ve Windows 8, takže dlaždice, dlaždičky, čtverce a čtverečky..., něco najít chvilku trvá. Ovšem nač stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko a míč do řeky teprve někdo kopne, třeba si ten Windows 8 styl časem oblíbíme. Bude to předpokládám znovu o zvyku, protože s prvním dojmem, že „nic není na svém místě" je velmi snadné nechat se odradit. Nakonec jsem se k nastavením i výběru lig a týmů zdárně proklikal. Tak snad to bude už jen lepší.
Pokud by to někoho zajímalo a chtěl by se zeptat, tak ne, není. Taková by byla odpověď na otázku, je-li ve FIFA 14 česká liga. Oficiálně se to (tuším?) jako ještě neví, lépe řečeno tiskové prohlášení teprve přijde, pokud vůbec. A jistě, testována byla alfa verze hry a naděje umírá poslední. Ale neoficiálně a jen tak mezi námi, zapomeňte na to.
Mimochodem nabídku jsem prolistoval kompletní a dá se říct, že nenajdete významnější ligovou soutěž, která by ve hře chyběla. Až na tu jednu. FIFA 14 má i dost bezvýznamných (z našeho pohledu) lig. Zabrousil jsem také do tradičního šuplíku Rest of World, ale neradujte se, ani tam se nic zásadního a českého neděje. A je poloprázdný, inu: nenajdete významnější ligovou soutěž, která by ve hře chyběla.
Pro svůj premiérový FIFA 14 zápas jsem si navolil přáteláček Anglie proti České republice. Ani nevím, jak se to seběhlo, asi že sranda musí bejt. Zhostil jsem se role hostitele a čutálisty v červeném přivítal ve Wembley. Nastavil jsem pěkné počasí a podvečer, aby to hezky vypadalo. Suma sumárum, Petr Čech dostal tři góly, ovšem podle mého skromného názoru šly všechny na vrub laxních obránců. Jednou jsem si dokonce musel přehrát opakovačku a trochu si pohrát s kamerou, takový nezájem opor našich zadních řad (nebudu jmenovat) o hru se jen tak nevidí. Na druhou stranu, FIFA 14 se tak jeví velmi realistická, dá se říct. ;)
Nepovím vám přesně, kolik náš reprezentační tým obdržel v očích tvůrců z EA hvězdiček, ani o kolik lepší asi byli Angláni. Atributy obou týmů jsem očima jen přeletěl. Ovšem obojí, jakož i výsledek 3:0 a předvedená hra, je předpokládám odpovídající. Přičemž uvažte, že zápas s Arménií se v reálu hrál až druhý den. Čas na oddech a chvilku pro písničku jsem pojal pracovně. Vyhledal jsem v menu Skill Games, jednak proto, že o sobě daly vědět už před návštěvou Wembley (během nahrávání zápasu) a také z důvodu, že jsou opravdu zábavné a nakažlivě chytlavé. Nevím jak vy, ale já dokázal vloni nehrát FIFA 13 klidně dlouhé hodiny, když jsem místo ní zůstal trčet u FIFA 13: Skill - mini - Games.
Sledujte také: Obránce Jablonce, který si dal vlastňáka, hraje FIFA 13 a Živá reklama na FIFA 14 aneb hrát se dá i za jízdy pouští, ať sedíte v čemkoli.
Alfa verze v tomhle směru trochu pozlobila, obrázky v menu slibovaly trochu jiné disciplíny a trénink, než které nehotová hra následně nahrála. Ale nevadí, i tak jsem si s chutí zastřílel na kartónové krabice, na strategicky umístěné lahve s pitím, na pohyblivé terče ve velkém vápně, na malé branky rozestavené v prapodivných formacích..., tohle bude minimálně stejně dobré jako posledně.
S přesvědčením, že už mi to vážně zase jde a moje fotbalová forma se vrací (pár měsíců jsem do virtuální meruny nekopnul), přišel čas na druhý zápas. Ten jsem ponechal osudu, potažmo náhodě a systémovému nastavení hry. Kdosi přede mnou navolil jako výchozí a oblíbenou ligu tu španělskou, takže na předzápasové obrazovce svítila loga Realu Madrid a FC Barcelona. Dobrá, konečně pořádnej fotbal!
A věru byl, ačkoliv jsem vcelku rychle prohrával a později inkasoval na 2:0, z přísně nařízené penalty. Tempo utkání (i sama hra) bylo pochopitelně hodně odlišné, to už nebyl ten předchozí přáteláček a směšný Bílkův výběr. Tohle byl regulérní ligový mač, věhlasná Primera División a vůbec, ti kluci opálení to vážně umějí hrát. Oni to předně hrají trochu jinak, výrazně přibylo kliček, kudrlinek a všelijakých parádiček (hráno proti počítači), však to znáte. Tohle série FIFA umí, změna stylu, změna tempa, na zápas skutečně byla radost pohledět, nejen kvůli krásně střiženému trávníku a nabitým ochozům.
Překvapivě - překvapivě proto, že mi to vůbec nešlo, tahal jsem za kratší konec provazu a po mizerném vstupu do utkání jsem v obrat moc nedoufal - se mi ještě do poločasu podařilo snížit. A ve druhém dějství dokonce vyrovnat. Krásný gól byl bohužel v zápětí odvolán, když se čárový s hlavním, i za podpory televizní režie a grafiky, shodli na milimetrovém ofsajdu. Píšu si, sudí jsou znovu spíš super-přesní roboti.
Nakonec jsem ale mančaft ještě dokázal vyburcovat, poslat poslední zbytky sil do mých palců (hrál jsem na PS3 a... X360 gamepad mi prostě sedí víc, mám ho i raději) a zařídit vyrovnání. A tím i prodloužení. Utkání jsem pro jistotu poslal hned do fáze pokutových kopů, což bylo taky legrační. Než jsem si stačil oživit způsob ovládání, můj gólman už lovil míč ze sítě.
Legraci ale ještě neměl být konec, protože oba týmy, i všichni exekutoři, se do toho dali opravdu s vervou. A nejednou se předvedli a pěkně vytáhli i brankaři. Užil jsem si tedy takřka nekonečný počet sérií, rozhodlo se skutečně až ve druhé desítce kopů, dokonce právě ve chvíli, kdy došli exekutoři a míč si na puntík přinesli a postavili i oba brankáři.
Já byl úspěšný a proměnil, kolega ve zbrani, byť soupeř z hostujícího mužstva však už tolik štěstí neměl a já jeho pokus vyrazil. Takže ukázkové drama a parádní otočka celého zápasu, po mrzutém úvodu a debaklem hrozícímu skóre 2:0 jsem nakonec - řečeno fotbalovou terminologií - byl tím šťastnějším a na penalty postoupil. Postoupil kam, vlastně?
NHL 14 dojmy
O stanoviště dál, k NHL 14. Tam jsem v menu nezaváhal ani na chvíli, to vážně nešlo jinak, jako domácí se objevili New York Rangers a roli hostí přijali Tučňáci z Pittsburghu. Co dodat? Že Madison Square Garden byla vyprodaná, že Lundqvist i Fleury byli režií přenosu a statistikami pasováni za hvězdy, nebo že Sidney Crosby je prase?
Ohledy stranou. Ano, NHL 14 má nový kolizní systém. A ano, hra do těla, stejně jako ostré střety, jsou vcelku znát. Kapitán Penguins to ale docela přeháněl a nevynechal snad jedinou příležitost k odprezentování Player Impact Enginu. Jeho základy známe z fotbalové FIFA série a letos poprvé byl precizní pohyb kloubů, kostí a jejich vzájemná interakce implementován také do hokejové NHL.
Skutečně, aniž bych si Crosbyho nějak zvlášť všímal, drsných bodyčeků a naražení na mantinel, předvedl bezpočet. OK, jistě i díky většímu ice-timu byl na ledě co chvíli a stejně jako v reálu, je skutečným tahounem a vůdcem. Takže prostě byl vidět a hrál svoji hru, konečně já s Tučňáky rovněž neměl slitování a kdykoli byla možnost - a dělám to tak v NHL vždy - přišpendlil jsem pronikající křídlo, či obránce v rohu útočné třetiny, na mantinel.
Jsme přece v NHL, nehrajeme to v rukavičkách. A máme tu novou fyziku, že? Rozhodčí se ovšem zatím úplně nerozhodli, zdá se, protože jsem relativně často chodil ven, tu za bránění ve hře, tu za naražení na mantinel, podražení..., no bylo toho víc. Odpočinout na dvě minuty si naštěstí odcházel i počítač, tudíž OK a je to fér, ovšem herní styl bude možná záhodno do NHL 14 přehodnotit.
Kromě nových kolizí máme v NHL 14 také nové bitky. Což jistě potvrdí všichni, kteří vyzkoušeli demo. Řeže se to opravdu pěkně a relativně často. Ač jsem v nastavení hry stáhnul možnost pěstní výměny názorů na 50% (původně byla na maximu!) , stejně jsem si během zápasu pravidelně několikrát zaboxoval. Cožpak o to, Enforcer Engine (vypůjčený pro změnu z Fight Night série) je jistě impresivní a na prvních pár bitek je vskutku pěkný pohled, ale všeho moc škodí. A tak jak to hra zatím předvedla, je toho víc, než by reálná NHL a asi i sami hráči byli ochotní připustit a tolerovat.
Nicméně zpět k utkání Rangers vs Penguins, zvítězil jsem s přehledem 5:0, z čehož plynou dva závěry: Marc-André Fleury je vážně díra, minimálně jednu střelu z dálky chytit měl, za ostatní branky už vyloženě nemohl, obránci mu dvakrát nepomohli a já hrál navrch opravdu dobře. ;) A potom, pro další zápas bylo nutno zvýšit si obtížnost. Vyplatilo se, duel Západní konference, mezi Colorado Avalanche a domácími Detroit Red Wings byl již o poznání vyrovnanější a překvapení překvapení, já prohrál. Při pohledu na statistiky utkání a výkony brankáře Varlamova mám však jasno a veškerou vinu svádím na smůlu v koncovce a famózní zákroky brankáře Lavin.
Nebudu hned tvrdit, že brankáři jsou o tolik lepší a okamžitě se projevila ona přepracovaná schopnost, kdy mají lépe číst hru a zase o něco chytřeji předvídat další tah. Nicméně počet střel, gólové šance, čas v útočném pásmu..., to vše bylo plus/mínus vyrovnané, jen výsledné skóre nakonec přálo hostům.
Šli asi štěstíčku naproti, když nad tím přemýšlím, tak určitě. Vždyť já vinou zranění hned v první třetině přišel o Niklase Kronwalla. Doufám, že v tom neměl znovu prsty Player Impact Engine, jak známo, počítá i záležitosti jako tuhost a pružnost kostí. Mimochodem, NHL 14 má trochu pozměn i systém hry, v nastavení byly k vidění výrazy jako simulace a pro (či hard?) simulace, aneb další věc co z dema nevyčtete. Co je co, kde vám s čím pomůže CPU..., uvidíme až v plné verzi.
Nuže předvedly se jak nové bitky, tak kolizní engine, Kronwall to odskákal, s Crosbym si to vyřídím ještě v dalších zápasech..., co dalšího zmínit? O vylepšeném režimu Be a Pro asi nic, ten si vyžádá delší hraní, o nových One-Touch kličkách na jeden dotek jen tolik, že jsou vážně polo-automatické a na jeden dotek ;) a o systému bruslení, že vypadá pořád stejně skvěle jako vloni, vlastně ještě líp, i tam se drobně ladilo.
Pokud by se i tady někdo ptal, tak ruská KHL chybí a už se asi nikdy nevrátí, jinak jsem ovšem během prohlídky nabídek nezaznamenal výrazné změny. Česká liga tady je, přibylo možná pár All-Stars týmů, možná složených z legend(?), je tady NHL i AHL, kanadské juniorské soutěže, přední evropské ligy a samozřejmě i týmy reprezentační.
Třetím testovacím zápasem tedy nemohlo být nic jiného než česko-slovenské derby, na širokém kluzišti, v hale která se tvářila jako O2 Aréna a v nelicencovaných národních dresech, jak jsme za ta léta již zvyklí. Vlastní průběh zápasu bych jen velmi nerad rozmazával, nedopadlo to vůbec dobře a trenér Hadamczik jistě měl co vysvětlovat. Kromě něj ovšem házím část viny též na EA Sports a EA Canada, kteří mají se svými ne-zrovna-aktuálními soupiskami na výsledku utkání též nemalý podíl. V brance Vokoun, dvojka Pavelec. Fajn, může být. >I když víme, že Tomáš Vokoun už reprezentační kariéru dávno ukončil.
FIFA 14 pro PC, PS3, X360 v češtině vyjde 25. září a NHL 14 pro PS3 a X360 též v češtině vyjde už zítra, 10. září.
rezervovat na Xzone buď FIFA 14 nebo NHL 14.
Mimochodem gólmany jsem střídal a do klece se dostal i Ondra Pavelec, je vám tudíž jasné jak to asi probíhalo. Inkasoval jsem víc jak čtyřikrát. Ale co naděláte, když v poli (a snad jako první centr) krasobruslí Červenka, o kus dál krouží vysloužilec Čajánek a obranné řady by měl údajně vyztužovat tápající Tomáš Kaberle? Veterán Jágr to sám nevytrhne.
Český tým by jednoduše potřeboval upravit a oživit, v tomhle obstarožním složení hraje už několik sezón. Tedy těch virtuálních, EA Sports nejsou v tomhle směru zrovna akční. A jak známo, plná verze NHL 14 na tom nebude lépe, mezinárodní hokej nemá zrovna prioritu. Chválím tak jen Martina Havláta, ten jediný skóroval a lehce upravil nelichotivé skóre. A připravil Haláka o čisté konto.
Že se akce povedla a obě předváděné hry vypadají slibně, asi říkat nemusím. Hláška o očekávaných podzimních stálicích nezazněla v úvodu náhodou. Ale jsou-li FIFA 14 a NHL 14 lepší (pokud vůbec a jak moc?) než loňské ročníky a jak vyřešit obvyklé dilema „mám verze 12, do letošních asi půjdu" potažmo „protentokrát vynechám, hraju třináctku a počkám si až na next-gen" se teprve uvidí. Leccos napoví recenze, obě budou ještě v září, možná vás přemluví kamarádi a něco málo prozradí i demo FIFA 14, které přiletí již zítra (v úterý 10. září) i ve verzi pro PC.