FIFA 11
S osobnostmi fotbalistů či novými přihrávkami.
Tak jako každý rok, ani letos nás nemine další FIFA, tentokrát s číslovkou 11. Konkurenční Pro Evolution Soccer stále tlačí na pilu a FIFA se rok od roku vylepšuje. Loňská FIFA 10 sklidila poměrně velký úspěch kritiků a letošní FIFA má být ještě lepší.
Dvě největší novinky, které zatím vývojáři odhalili a o kterých nejvíc mluví, jsou systémy Personality+ a Pro Passing. „Chceme víc využít všechny atributy hráčů“, řekl kreativní ředitel Gary Paterson o Personality+. Ve FIFA 10 byly hlavní statistiky výdrž, síla, rychlost a zrychlení.
FIFA 11 to všechno rozšiřuje o další atributy a tím je tak mnohem osobnější. Mezi jednotlivými hráči mohou být rozdíly například v přihrávkách – někdy jen vizuální, ale o tom je ona osobnost.
Velkou snahou vývojářů je vizuální odlišení jednotlivých hráčů. Tentokrát nejen díky tvářím, ale nově především pomocí nových typů těl a animací.
Pamatujete ještě na doby, kdy mělo jen pár fotbalistů svůj vlastní obličej a jinak všichni stejná těla, stejné svaly a stejné pohyby? To byly časy. Ani tak se samozřejmě každý hráč nedočká vlastního těla, ale typů bude mnohem více, než v minulosti. Několik elitních hráčů se dokonce dočká speciálního ručního animování, které bude přesně odpovídat realitě. Z této elity jmenujme například Cristiano Ronalda a Lionela Messiho.
Podle tvůrce nebyla obrana v sérii FIFA nikdy dobrá. Letos na ní intenzivně pracují a všechny stížnosti z minulých let se snaží vyžehlit. Personality+ bude mít velký vliv na brankáře. Každý bude mít jiný styl záchrany střely a jiné atributy schopností. Jose Reina vstane ze země hned, zatímco nějaký starší brankář už ne tak rychle. Nově také budou brankáři drženi více na uzdě. Dříve prý mohli z brány až příliš ven, což sice kladlo velký tlak na útočníky, ale nebylo to ideální. Ve FIFA 11 budou brankáři také moci vycházet z brány ven, ale již ne tolik, jako dřív. A jejich chování bude také obsahovat kontextové chyby. Podle Patersona mají být brankáři obecně chytřejší a lepší.
Omezit by se mělo i tzv. „Ping Pong Passing“ – jedná se o kritizovanou techniku, kdy za pomoci rychlých přihrávek dostanete balón na druhou polovinu hřiště, aniž by si toho soupeř všimnul. Podle Patersona je právě systém Pro Passing odpovědí na dřívější problémy. Hráči budou mít nyní ukazatel síly pro přihrávky. Jako příklad byla uvedena přihrávka, která se bude muset uskutečnit přes 20 yardů, ale váš ukazatel vám dovoluje pouze 15 yardů. Přihrávka se stále může provést, jen bude její zakončení příliš pomalé a bude větší šance, že balón odchytí soupeřova obrana. Pomocí tohoto ukazatele se tedy budou muset hráči přizpůsobit možnostem svého týmu.
Druhou důležitou technikou, která stojí za Pro Passing, je tzv. kontextová chyba. Minulý rok se EA Canada podařilo počítat „chybu“ při střelách a jejich trajektoriích. Nyní vývojáři počítají podobné chyby i pro nahrávky. Při přihrávkách berou v potaz rychlost, tlak balónu, úhel nakopnutí balónu a další faktory. „Nezacházíme s tím příliš daleko, ale idea je taková, že první přihrávky mohou obsahovat více chyb, než v minulých letech.“ Říká Paterson.
Jako příklad uvádí přijmutí rychlého balónu při pohybu přes celé hřiště – v takovémto případě bude hráč potřebovat schopnosti a štěstí, aby si s touto přihrávkou poradil. Při dalších pokusech bude přihrávka obsahovat již méně chyb. „Je to mnohem decentnější, než to zní.“ Uklidňuje David Rutter, hlavní producent FIFA 11. „Když jsme tento systém poprvé použili, bylo to poměrně náročné mít takovou manuální kontrolu. Trochu jsme tedy ubrali.“ Za tímto rozhodnutím stojí podle vývojářů taktika – hráči budou muset myslet více takticky a nepřihrávat slepě tam, kam to na první pohled půjde. Tím pádem mají mít případné góly mnohem větší váhu – budou poctivě vybojované.
Pokud bude Personality+ skutečně fungovat tak, jak vývojáři tvrdí, měl by hráč před televizí být schopen rozpoznat své nejlepší hráče ve svém týmu podle jejich chování. To by mělo pokročilejším a zkušenějším hráčům pomoci v rozhodování.