FIFA 10
Ani letos jen nenavařili z vody.
Fotbalová série FIFA šla za poslední roky hodně nahoru, a to nejen na next-gen platformách, ale také na PC. Ovšem marná sláva, konzole mají přece jen přednost a také letos byla valná většina prostředků i sil určených na FIFA 10 vyhrazena vývoji pro Xbox 360 a PlayStation 3.
Jak známo, už loňský „next-gen“ ročník byl velice povedený a mnozí recenzenti (včetně mé maličkosti) ho ve svých článcích titulovali nekorunovaným králem, respektive doposud nejlepší fotbalovou hrou od EA Sports. I z toho důvodu nemají tvůrci zrovna lehké spaní, protože stejně jako ve skutečném sportu, je také v tom virtuálním mnohem obtížnější titul obhájit a potvrdit své kvality.
Producenti z Electronic Arts to vidí podobně, když v tomhle duchu zahajují snad každou předváděčku nového fotbálku. Překonat úspěch a nadšené ohlasy komunity, které FIFA 09 vyvolala, nebude rozhodně snadné, stejně jako znovu úspěšně bojovat s konkurencí. Ať si fandové v uvozovkách znepřátelené série Pro Evolution Soccer říkají, co chtějí, PES posledních několik let mírně stagnuje a Konami dozajista budou chtít zvrátit poměr na pomyslných vahách. Soudě podle doposud zveřejněných novinek, které FIFA 10 přinese, i dojmů zahraničních redakcí, jejichž zástupci již měli možnost ne zcela dokončenou hru otestovat, jsou však EA Sports na nejlepší cestě znovu zabodovat.
Jednou z velkých inovací, která je náležitě vyzdvihována a označována málem za revoluční, by letos měla být absolutní svoboda při ovládání. Takzvaná 360-degree control nám v sérii FIFA vůbec poprvé umožní běhat po hřišti v libovolném směru, lépe řečeno úhlu vzhledem k pozici kamery. Pětačtyřiceti stupňům a osmi pevně daným směrům tak již definitivně odzvonilo, když analogové kloboučky na ovladači poskytnou zcela přirozenou a maximální volnost pohybu. Otevírají se tím pochopitelně nové, řekněme až netušené herní možnosti, jelikož hráče již nebude více svazovat geometrie a pomyslné diagonální přímky na trávníku.
Tentokrát budeme moci skutečně využívat i ty nejmenší skulinky a prostor na hřišti, což samozřejmě na straně druhé přinese i zvýšené nároky na poziční hru a strategickou část obecně. Vždyť bude stačit jen několik vteřin nepozornosti, o trochu větší rozestupy mezi obránci nebo o fous opožděné pokrytí segmentu hřiště a soupeř nenadálé příležitosti ihned využije. Proto pozor na tradiční a legendární českou uličku, jelikož super přesné a plynulé analogové vedení míče umožní doposud nevídané akce. Ostatně tvůrci s oblibou hovoří o úžasném driblování, efektních manévrech s balónem či o přehazování si míče z jedné nohy na druhou. Po chvilce tréninku je to prý velice snadné a intuitivní.
První testovací zápasy ve FIFA 10 jsou samozřejmě čistě přizpůsobovací, nicméně potvrzují výše vyřčené, hra je nyní mnohem různorodější a dává na výběr nespočet nových možností, jak si poradit ve specifických situacích. Ať už mluvíme o soubojích jeden na jednoho a kličkách přes bránící hráče, efektních parádičkách a hvězdných pohybech (vázaných pochopitelně vždy na rating hráče a jeho dovednosti) nebo volnějším vedení míče. Ruku v ruce s větší svobodou jdou pochopitelně také obranné zákroky, znovu rozšířené a obohacené o novinky, a znovu náchylnější na přesnost provedení a včasné načasování. I tady bude výrazně úřadovat analogová páčka, jejíž citlivé vychýlení rozhodne mezi čistým a efektním skluzem (rozumněj bezproblémovým odebráním míče) či drsným zajetím do soupeře, resultujícím ve zranění, faul, neřku-li vyloučení.
Evolucí pochopitelně prošel též systém kolizí. Kdo hrál vloni FIFA 09 jen potvrdí, že všelijaké strkanice, přetlačování se o balón a pády v běhu nebo přes soupeře vypadaly velice věrohodně. Nakonec z velké části o nich rozhodovala fyzika, nikoliv předpřipravené skripty. V tomto směru vývojáři pochopitelně pokračují a letošní sdílení systému kolizí plynule navazuje tam, kde ho programátoři posledně zanechali. Připravte se tedy na ještě uvěřitelnější osobní souboje, při kterých systém vyhodnocuje i prolínající se prostor. Přetlačování se doslova rameno na rameno by nemělo být ničím neobvyklým, přičemž hra samozřejmě i nadále respektuje fyzické parametry borců, jejich výšku, váhu a tak dále.