Skip to main content

Fenomén BioWare

Dílo, minulost i budoucnost mimořádných vývojářů.

Bioware je poslední dobou všude plno. Není divu, když nám několik měsíců po sobě nadělili takové pecky jako Dragon Age: Origins, Mass Effect 2 a čerstvě Dragon Age: Awakening. Jak se to vůbec stalo, že se nějaký vývojář stal tak „výkonným“ a přitom si uchovává – ba dokonce zlepšuje – kvalitu svých, již tak vynikajících, produktů? Odpověď je zřejmě trojí – silná kreativní vize, důraz na kvalitní zacházení s lidskými zdroji a bohaté zázemí jednoho z největších vydavatelů. Vezměme to ale popořádku.

Studio bylo založeno roku 1995 a za jeho zrodem stojí překvapivě dvojice lékařů - Greg Zeschuk a Ray Muzyka. Po nastartování své úspěšné profesní dráhy bylo studio nejprve sloučeno s Pandemic Studios za finanční podpory Elevation Partners. Zásadní zvrat ale přišel v roce 2007, kdy bylo Bioware odkoupeno Electronic Arts. Vydavatel z Bioware prakticky udělal svoji RPG a MMO divizi.

Bioware má v současnosti tři fyzická studia – Alberta, Edmonton a Austin. Dohromady v nich pracuje okolo 500 zaměstnanců. Není bez zajímavosti, že Bioware pravidelně získává ocenění jako jeden z nejlepších zaměstnavatelů v Kanadě. Jen spokojení zaměstnanci mohou produkovat ty nejlepší výsledky, obzvláště pokud jde o tak kreativní práci jako je vymýšlení komplexních fantastických světů se vším všudy.

V úplných počátcích studio stálo za akční mech-střílečkou Shattered Steel, zajímavou především tím, že šlo o jednu z prvních her, vyžívající deformaci terénu. Prsty měli také v poněkud akčnějším a méně halucinogenním druhém pokračováním slavné MDK. Pokud tedy vkládají do svých novějších her akční prvky, určitě lze prohlásit, že s nimi mají své zkušenosti.

Studio ale neproslavily tyto staré akční hry, nýbrž jejich legendární RPG: Baldur's Gate, Neverwinter Nights, Star Wars: Knights of the Old Republic…, plus samozřejmě nedávné Mass Effect a Dragon Age. Pokud vlastníte kapesní konzoli DS od Nintenda, neměla by vaší pozornosti uniknout ani jejich Sonic Chronicles, která kloubí plošinovku, adventuru a RPG způsobem příjemně překvapujícím nejen fanoušky modrého ježka. Ačkoliv je to hra na první pohled dětská, příběh má hloubku i temnou stránku – podobně jako například konkurenční Kingdom Hearts.

Mezi trofeje studia patří 51 prestižních ocenění, novinářských i fanouškovských, nespočet TOP 10 seznamů a čestných zmínek. Najdete mezi nimi také 7 ocenění „nejlepší vývojář roku“: firma klade velký důraz na práci s lidskými zdroji a návaznost/soudržnost týmů napříč projekty. Projevilo se to také na udržení spolupráce s Black Isle Studios (Baldur's Gate) a následně prakticky ze stejných lidí složeného Obsidian Entertainment (KOTOR2). Tyto principy přináší své ovoce. Žádná hra od Bioware nikdy nedostala nižší hodnocení než 80%, průměrně se jejich tituly drží na vynikajících 92%. Díky svým kvalitám patří Bioware k velmi omezené skupině vývojářů, kteří dostali téměř neomezenou volnost při nakládání s licencemi Star Wars a Dungeons and Dragons.

Svůj podíl na tom jistě má také skutečnost, že jde o jedno z mála studií, které s takovým úspěchem vsadilo na scénáristy a spisovatele. Firma klade velký důraz na propojení vypravěčských a technických mechanik hry – většinou vyvíjí vlastní engine (Aurora, Infinity i Odyssey engine byly pro své kvality využívány také dalšími vývojáři) a vlastní příběhové pozadí. Tvůrci si záměrně pohrávají s klišé, archetypy a očekáváním hráčů, což obzvláště vyniká například při morálně složitých klíčových volbách v průběhu Dragon Age. Bioware jsou tak schopni zaujmout i zkušené znalce oboru a celkově rozvíjí autorskou rovinu herního média. Jejich výkony jsou často srovnatelné s filmovými studii nebo kultovními knižními sériemi.

Zde bych rád podotknul, že jsem nedávno přečetl knihu The Calling na motivy Dragon Age: Origins (napsal ji vedoucí designér hry) a šlo po mnoha letech o knihu, kterou jsem přečetl absolutně jedním dechem, neustále překvapován nápady a zvraty. Bioware progresivně pracují s emocemi a vztahem hra-hráč, jejich příběhy jsou hnané nejen zápletkou, ale i celkovou charakterizací ze strany hráče a jeho voleb.

Dalším zásadním faktorem je naprosto fanatický důraz na „kontrolu kvality“ neboli testování vyvíjených titulů. Studio má pochopitelně obrovské množství nabídek od dobrovolných i profesionálních testerů a výsledkem je časově velmi náročný systém „focus“ testování. Propracovanost, pečlivost a celková vyladěnost patří mezi přední vlastnosti her od Bioware a jsou o to cennější, že jde většinou o velmi rozsáhlé, komplexní a nelineární tituly.

Navzdory všem svým úspěchům Bioware rozhodně neusínají na vavřínech a nepovažují své dílo za dokonalé. Naopak – mezi jejich plány a vize do budoucna patří poučení se z vlastních chyb. Sem počítají například v minulosti nedostatečný důraz na volnost v interpretaci monomýtu (boční produkty stranou hlavních titulů v herní sérii), což se jim aktuálně začíná dařit. Jejich cílem je zúročit vytvořené světy napříč dalšími médii, jako jsou knihy, komiksy, hry nebo třeba hudba – samozřejmě při zachování kvalitativního standardu jejich značky.

Bioware také chtějí pevněji podchytit moderní trendy slučování RPG žánru s FPS nebo akčními adventurami. Zatímco běží jejich silná DLC podpora již vydaných titulů, pracují na Mass Effect 3, Dragon Age 2, Star Wars: The Old Republic Online a ještě minimálně na jednom, zatím neohlášeném projektu. Za sebe nemohu než jim držet palce a těšit se, že se napínavě rozepsaný osud velitele Sheparda dozvíme… ehm, dotvoříme, co nejdříve.

Read this next