Fenomén strachu P.T. jak síla tkví v jednoduchosti
Genialita Hideo Kojimy se opět prokázala.
Říká se, že opakovaný vtip není vtipem, ale tentokrát to dotyčnému rádi odpustíte. Už jednou si s námi podobně zahrával, když vymyslel fikci kolem The Phantom Pain na předávání cen VGA od smyšleného švédského studia Moby Dick a najmul si zafačovaného herce poskytujícího rozhovory médiím, z čehož se po týdenním pátrání a luštění tajenky vyklubal Metal Gear Solid 5.
Na úterní GC konferenci Sony titul nazvaný P.T. nejprve působil jako jen další z mnoha nezávislých klonů Amnesia, případně jako další reklama na Alien: Isolation, v níž kamera snímala vyděšené reakce živých hráčů v setmělé místnosti před obrazovkou. Někteří to dokonce považovali jen za takové záměrné odlehčení celé akce, něco, co ani není skutečnou hrou. Když se pak v závěru teaseru objevila nabídka okamžitého downloadu PS4 dema z PlayStation Network, znudění hráči po tom rychle skočili a nestačili se divit svým očím, protože jim ukouslo mnoho hodin času.
P.T., později vysvětlené jako zkratka pro Playable Teaser, totiž není normální hrou. Je to pouze opakující se smyčka jedné opuštěné chodby domu, kde asi došlo k něčemu strašnému, jak se dozvídáte z tajemných hlasů. Touto chodbou chodíte stále dokola, až ji znáte jak své boty, a hledáte, co se oproti minule změnilo. Absence jakéhokoli zadání či vodítka, co vlastně máte dělat, i většinou neinteraktivní předměty (krom slepování roztroušených částí obrazu), nutí k všímání si věcí, které byste v jiných hrách úplně ignorovali. Pozorní někdy postřehnou, že když se o kousek vrátí zpět, na stěně postupně mizí písmena nápisu HELLO. Co to má sakra znamenat...?
Čas od času se stanete svědky nějaké nečekané události či lekačky, se kterými se ale šetří, jako to činí každý správný horor. Při desátém průchodu stále stejným koridorem se mírně pootevřou dříve zavřené dveře do koupelny, odkud se ozývají zvuky, což vás motivuje k pokusům o dostání se dovnitř, čehož záhy litujete. Nebo najednou ze stropu visí bedna s cákající krví, jindy zase vyděsí lezoucí šváb po stěně, houpající se lucerna hrozivě osvětlující temnotu nebo se rozostří vidění jako při užití omamných látek (výběr lekavých momentů). Není přitom radno dlouho stát na místě, protože vás šokuje útočící přízrak Lisy. Hra také obsahuje varovnou obrazovku, podle které by ji neměli hrát lidé se slabým srdcem.
Právě ta zvláštnost a zvědavost, že ani přes veškerou snahu netušíte, co je smyslem dema a jestli se dá vůbec nějak dokončit, když se v něm spousta věcí děje náhodně a bez jasně vysledovatelné příčiny, pak přiměla prakticky každého k vypravení se na internet s žádostí o pomoc. Tam se spolu s ostatními hráči pustili do sdílení podivných zážitků, shromažďování informací a hledání řešení. Geniální marketingový tah, který je tímto virálním šířením účinnější než sebelepší oznamovací trailer s vychvalováním přelomových vlastnostech, pomyslíte si.
Netrvalo to ani pár hodin po skončení Sony konference a zapálení hráči dokázali rozluštit, jakým postupem lze P.T. dohrát (návod, i když údajně nepomáhá úplně všem), aby se jim konečně rozezvonil telefon na stolku a za odměnu se následně spustil krátký filmeček již z venkovní ulice. Teprve ten odhalil to hlavní a předtím skryté sdělení - že se ve skutečnosti jedná o demo nového dílu slavné série Silent Hill. Nepracuje na něm nikdo menší než legendární designér Hideo Kojima ve spolupráci s režisérem Guillermo del Toro. Hlavní roli navíc sehraje Norman Reedus, hvězda seriálu The Walking Dead.
"Když jsem byl malý, byl jsem schopen dívat se na strašidelné filmy jen kvůli známým hercům. Věděl jsem, že v nich je nějaký vykonstruovaný příběh, ale zahraniční hororové filmy byly oproti tomu děsivé jak blázen, protože jsem vůbec netušil, o co v nich jde. Právě tuto absenci informací jsem úmyslně použil v P.T. pro navození strachu," vysvětlil zákulisí Hideo Kojima na Twitteru, jak na tento nápad přišel.
Později ještě na konferenci Konami dodal, že nejtěžší na tom bylo uměle ořezat vlastnosti Fox Enginu z MGS5, aby grafika P.T. působila co nejvíce stroze, ať z ní lidem hned nedojde, s čím mají tu čest. Původně prý Kojima předpokládal, že ho někdo dokáže dohrát až tak za týden od vydání, takže byl překvapen z tak rychlého rozlousknutí. Název fiktivního studia 7780 čerpal z rozlohy japonského okresu, který se v překladu jmenuje Tiché hory. I hra je označována množným číslem, tzn. Silent Hills.
Níže ještě nová japonská verze teaseru na P.T., o němž v tuto chvíli nevíme žádné bližší informace jako termín vydání, platformy atd. Pouze že k hraní budete potřebovat náhradní slipy či trenky, které možná budou přibaleny ve speciální edici :)