RECENZE Far Cry 4
Řemeslně úžasně odvedená práce s deja vu.
Před dvěma lety jsem nazval Far Cry 3 nejlepší střílečkou posledních let. Je tedy možné něco téměř dokonalého ještě vylepšit? UbiSoft se o to minimálně snaží v aktuálním pokračování. Začíná se nám tu vytvářet tradice, že každý sudý díl Far Cry se odehrává mimo džunglí porostlými tropickými ostrovy. Ve dvojce jsme se vydali do Afriky a čtyřka nás vezme na bláznivou jízdu po Himalájích. Vítejte v Kyratu!
Jsem za změnu prostředí rád - přeci jen, běhat, jezdit, létat, plavat, skákat padákem nebo slézat skály ve stále stejných tropech by nás za chvíli omrzelo. Prvních pár hodin v Kyratu jsem měl vykulené oči, okouzlila mě exotika vysokých hor, občasných sněhových bouří a všudypřítomných barevných vlaječek.
Jenže hory mají oproti ostrovům v oceánu jednu zásadní nevýhodu. Vždycky se budete pohybovat v údolí. A ať jsou brázdy mezi horami sebeširší, stále je váš pohled omezen horizontem. Už zkrátka necítím takovou svobodu, jakou jsem zažíval ve třetím díle. A ačkoliv se autoři snažili sebevíc, prostředí hor není tak úžasně pestrobarevné jako tropy. Možná je to silným kontrastem sytě zelené džungle a smaragdového moře tropů trojky, ale čtvrtý díl je oproti svému předchůdci znatelně šedivější.
A to přesto, že grafika doznala pořádného nakopnutí. Ještě lépe vypadají paprsky slunce procházející skrz husté stromy a stíny vrhané tisíci listy na každém z nich. Vlasy postav jsou realističtější než dříve, dým se valí plynuleji, okvětní lístky padající na procházející se slony reálnější a skály kamenitější. Celý svět se mi zdá větší, navíc opepřený výlety do velehor, mýtického ráje Shangri-la, kde tráva je rudá a nebe žluté. A zapomenout nemohu ani na drogové tripy s duem podařených huličů Yogi a Reggie. Takže svět je sice různorodější, přesto jsem si ho tolik nezamiloval.
Možná je to dané i tím, že jsou některá místa zkopírována ze třetího dílu. Je pochopitelné, že určité stavby se budou opakovat jak v tropech, tak v Himalájích. Já nemám na mysli tu stejný baráček, onde totožnou vesnici jako ve trojice. Spíš mám pocit, jako by autoři zkrátka nedokázali vymyslet až na pár maličkostí nic extra nového. Podíváte se do klasických odbojových vesniček, nechybí letiště, vězení, vojenské pevnosti, tajemné chrámy nebo chemické továrny. Tohle všechno už jsme přeci viděli minule.
Horší je, že tady deja vu nekončí. Ačkoliv příběh je jiný, trochu více zamotaný a ne tak nelogický, dějí se v něm až příliš podobné události. Příklad? Legendární vypalovačka marihuanových polí za skřípění Skrillexova Make it burn? Ve čtyřce zažijete to samé, jen místo marihuany pálíte heroin a hraje k tomu jiná písnička.
Houbičkové úrovně doktora Earnhardta nahrazují ty pod vlivem injekcí Yogi a Reggie či místo Citry je tu Noore. I když postavy jsou tentokrát uvěřitelnější, žádná není vyloženě černobílá. Dokonce se ve Far Cry 4 line poměrně silná ženská stopa, kterou můžete, ale i nemusíte, následovat. A to je v době #GamerGate odvážný krok, kterého se Ubi zhostil se ctí.
Na druhou stranu je Kyrat pestřejší a plnější, co se vedlejších úkolů týče. Nechybí snad žádná aktivita z minula jako závody, osvobozování táborů, vyřazování věží s hlásnými troubami propagandy hlavního záporňáka Pagan Mina, lovení zvěře, sbírání rostlin, hledání ztracených deníků, přepadávání kolon nebo jejich eskorta. A přibyly další, jako například miniúkoly ve formě osvobozování vesničanů nebo jejich ochranu před divokými zvířaty, které vám zvyšují karmu. A když máte dobrou duši, obchodníci vám dají slevu nebo přihodí nějaký speciální kvér.
Navíc se UbiSoftu povedlo celý eintopf dokonale nakombinovat a jednolité chutě dokonale smíchat. Příkladem budiž lovení zvěře. Ve trojce jsem jím doslova zabil prvních pár hodin, jen abych si odemkl všechny čtyři pozice na zbraně. Tady se mi to bez větší snahy povedlo po prvních dvou hodinách, když jsem plnil příběhové mise a jen tak mimochodem zabíjel divokou zvěř. Ono je totiž mnohem větší zábava mít možnost střílet hned od začátku ze čtyř různých zbraní, než se spoléhat na jednu či dvě.
Skvělým pomocníkem je gyrokoptéra, což je takový hrkavý létající stroj z motorem pravděpodobně ze sekačky. Nevypadá a ani není vůbec bytelná, ale úžasně se hodí pro přesuny mezi vysokými kopci. Proč se dlouhé kilometry plahočit autem? Proč složitě lézt na věž, když můžete přistát na její střeše? Dalším originálním nejen dopravním prostředkekm je slon. Určitě jde o atraktivní přírůstek, nicméně mi nikdy jako živý tank k drcení nepřátelských vojáků k srdci nepřirostl. Nakonec jsem ho raději z dálky polechtal odstřelovačkou, tím rozzuřil a pozoroval, jak čistí nepřátelské ležení. Jen si dejte bacha, abyste se takovému miláčkovi nedostaly pod tlapy sami.
Co pro postup vpřed nemusím použít já, zalíbí se jinému. Tím dávám najevo, že exponenciálně vzrostl počet různých kombinací, jak řešit nastalé situace. Opět vznikají úžasné příběhy pouhým pohybem v herním světě. A tentokrát se dají prožívat i ve dvou při kooperativním hraní. Je škoda, že jsou z něj vyjmuty příběhové mise, ale všechno ostatní můžete projít se svým nejlepším kámošem. Třeba se domluvit a dobýt jednu z velmi důkladně opevněných základen kvarteta hlavních záporných hrdinů. A až splníte celý kvadrilion nepovinných úkolů a dojdete na konec příběhu, pustíte se do kompetitivního multiplayeru pro dva týmy o pěti členech.
Za zmínku stojí dle mého názoru vylepšená umělá inteligence. Nebo za trochu větší výzvu mohou nové typy jednotek? Třeba ty, které na vás dokáží poštvat leoparda? Ať tak či tak, přestřelky, i mimo vojenské tábory, mi nyní připadají nebezpečnější a hlavně ještě zábavnější.
Far Cry 4 pro PC, PS4, PS3, X360 a X1 v češtině vydává Playman dnes za 1299-1699 Kč.
koupit na Xzone a dostat dárek.
S češtinou jsem to přes víkend trochu vymňouk/nevymňouk, každopádně přeloženo je opravdu vše od menu, přes dopisy, manuál až po otitulkované dialogy. Nenarazil jsem na žádnou vyloženou chybku a překlad lze označit za vskutku profesionální! Pocitově bych řekl, že se překladatelé občas vydali peprnějším směrem než originál. Tomu sice nechybí sprostá slova ani kontroverzní témata, ale na třetí díl v tomto ohledu nemá.
Po odehraných 22 hodinách mě Far Cry 4 stále baví, ale nezažívám totální herní slast, jakou jsem pociťoval při zdolávání třetího dílu. Jiný názor bych měl, kdybych trojku před dvěma lety nehrál. Jestli bych si měl vybrat, jaké z dvou pokračování si vzít na opuštěný ostrov, zvolil bych čtyřku, protože nabízí více obsahu. Ale kdybych si měl zvolit poslední pařbu v životě, sáhl bych po třetím dílu.
Sledujte také naše první a druhé LETS PLAY z hraní nejprve v podhůří a pak ve velehorách za sněhové vánice.
- Far Cry 4 není jen Far Cry 3.5, hájí se výrobce
- Far Cry se dá dohrát za 15 minut k alternativnímu konci
- V ČR zlevněno balení PlayStation 4, s nímž můžete mít GTA5 či FC4 zadarmo
- Jak v pátek dopadly první recenze ve světě?
- Až nezvykle klidný renderovaný filmeček z Kyratu
- Trailer na Season Pass
- Rozbalování Kyrat edice
- Unikla mapa Kyratu
- Hardwarové požadavky
- Předváděčka efektů z PC verze díky Nvidii
- Příběhový trailer o návratu krále
- Jedna ze tří nových her UbiSoftu zdarma k GeForce
- Odhalení obsahu Season Pass
- Nálož videí: poprvé z co-opu a hodina z kampaně
- Nutí výrobci konzolí UbiSoft k zamčení 30fps i na PC?
- Hry neprodává rozlišení, nýbrž zážitky, razí UbiSoft
- Proč ani Far Cry 4 není v 60fps?
- Představení multiplayerových režimů
- Lineárním příběhovým hrám pšenka nepokvete, myslí si kreativec UbiSoftu
- Vše o Far Cry 4 na Eurogameru
VERDIKT: Far Cry 4 je opět nejlepší střílečka v otevřeném světě na současné generaci konzolí. Divoká jízda na slonovi s raketometem a kamarádem letícím nad vaši hlavou v gyrokoptéře je ovšem jedním velkým deja vu. Řemeslně úžasně odvedená práce s porcí zábavy na desítky hodin, jejímž jediným nepřítelem je existence třetího dílu a trochu šedější prostředí, než na které jsme právě z něj zvyklí.