Preview Far Cry 3
Jak si půjčit z BioShocku i Call of Duty a vyváznout s halucinacemi?
Chcete to na rovinu? Tak fajn: tropickou střílečku Far Cry 3 nejlépe vystihuje jedna pozdější mise. Hlavní hrdina Jason Brody, který se touhle dobou z neviného turisty proměnil v poměrně solidního hrdlořeza, šplhá na palubu lodi a chystá se z ostrova odplout. Existuje tisíc způsobů, jak se na loď dostat, ale všechny vedou k jedinému konci - Brody rozrazí dveře do kajuty, se zděšením uvnitř najde výbušniny a pak všechno udělá PRÁSK!
Všichni samozřejmě přežijí, ale to na pointě nic nemění: Ubisoft se tentokrát rozhodl, že žánr akce s otevřeným herním světem (typicky Far Cry) prostě řízne trochou starého dobrého (skriptovaného) Call of Duty. Mise s potapějící se lodí jsme tu sice nedávno měli v Uncharted 3, ale co bychom kvůli těm šikulkům v Ubisoftu nepřekousli, že?
Tropický ostrov s dalekým dohledem
Stejně jako v prvním Far Cry i tentokrát strávíte většinu času na nádherném ostrově v Jižním Pacifiku, a rozhodně nebudete vědět, jestli se dřív kochat bohapustou divočinou, úchvatnými vodopády nebo zelenozelenavým lučním kvítím... atd., atd. Podstatnější pro tvar herního světa je, že engine z Far Cry 2 mezitím dospěl a umí vykreslit skoro dvakrát takové vzdálenosti, takže se aplikuje pravidlo Skyrimu: co vidíte v dálce (například maják), to tam skutečně je, dá se k tomu dojít a pokud s sebou máte granát, nejspíš to půjde i vyhodit do povětří...
Celé vaše putování do srdce ostrova má mít nápadně blízko k filmové Apokalypse režiséra Francise Forda Coppoly, respektive její předloze, jíž je román Srdce temnoty. Má se to asi takhle: hlavní hrdina hry Brody, jeho přítelkyně a kamarádi si na jachtě prostě vyjeli kamsi na ostrov (podle designéra Jamieho Keena má připomínat něco mezi Polynésií a Indickým oceánem), kde je lapila skupina paravojenských cvoků, vyšinutců a polorebelů v čele s tajuplným Vaasem, který má na tu svoji modřinu na hlavě patrně i štempl v občance.
Holka zmizela neznámo kam, kamarádi jsou nejspíš mrtví a Brody sám nemá, jak se odsud dostat. V průběhu hry prý tenhle prototyp "burana na dovolené" přestane snít o piňacoladách, holky v bikinách už s ním nijak nezacloumají a v každých trenclích začne nosit kvér. Obstojný první krok k tomuhle dospívání představují úvodní minuty hry, kdy si uvědomíte, že po ostrově se lze skutečně pohybovat zcela volně...
Brutální lov jako u prvních lidojedů
... akorát že každých pět metrů vám něco málem ustřelí nebo ukousne palici. Například fauna: všechny ještěrky, co se budou vyhřívat na kamenech, všichni tygři nebo ptáci, co se po vás pustí s útočným řevem, vám tentokrát vážně můžou ublížit. Pokud to nejsou fámy šířené organizacemi pro ochranu zvířat, ve Far Cry 3 si prý pořádně zalovíte, a to způsobem, jakým před tisíci lety brutálně lovili první lidojedi - takže třeba s klackem nebo šutrem v ruce. A dostatečně pestrá zvěřina vás čeká i pod vodou (hustá koncentrace žraloků potvrzena). Tady to asi bude natěsno s chystaným restartem série Tomb Raider.
Oproti druhému dílu Far Cry zase zmizí celá politická úroveň příběhu: tentokrát to bude, jako poslední filmy Jamese Bonda, ryze osobní (a doufejme, že lepší než ty bondovky). Brodyho žene jedině touha zachránit přítelkyni a protože neví, kam přesně jít, motá se od jednoho k druhému - tu přepadne loď, jindy se proplíží do nepřátelské základny, potřetí zkusí štěstí hluboko v horách atd. Vždy je na vás, do jaké mise se zrovna vrhnete a jak to podniknete: někdo vyběhne s válečným křikem a kulometem v ruce, jiný se s odstřelovačkou zakempuje na dva týdny na banánovníku a třetího trkne, že má-li nepřítel základnu v údolí, stačí přece nahoře napěchovat džíp výbušninami a jenom ho lehce popostrčit z kopce...
Doktůrek a jeho drogy
Dříve či později vás ale hra sama zatahá za rukáv, abyste dávali pozor. Jedním z takových momentů bude setkání s klíčovou postavou Dr. Earnhardtem, což je chlapík v zelené košili a bílém doktorském plášti. Jeho řemeslo by se mu snad i dalo věřit, kdyby se Earnhardtovi netřásly ruce jako někomu, kdo právě nedostal pravidelnou dávku drog. Takže asi junkie. A dalším tajemným charakterem bude jakýsi průvodce jménem Willis, jenž vás bude skrze vysílačku navigovat a provázet.
Doktor sice bydlí na odlehlé straně ostrova, ale v čerstě bílém, natřeném domku - dost parádním na to, aby si ho ty anarchistické příšery, které vám unesly holku, všimly. A sotva za doktorem poprvé přilezete (tou dobou máte v těle tak maximálně 50% krve), hned vám něco píchne do ruky. Zkrátka na tohohle chlapíka bacha. Co se zdraví týká, tvůrci zkombinovali jak léčení skrze nacházené lékárničky, tak i samouzdravování, které bude ovšem dost pomalé.
Sledujte také pětiminutové video z hraní nebo naše E3 dojmy
Co přesně vám píchl, se ukáže, když vás doktůrek pošle na výzvědy: potřeboval by, abyste se potopili v nedalekých podvodních jeskyních a utrhli několik kouzelných houbiček. Na dně skalního převisu skutečně najdete podzemní otvor, skrze něj proplavete do vzduchotěsné místnosti plné krystalů - a tehdy zabere injekce a Brody se změní v jakéhosi psychedelického křížence Maxe Paynea a American McGee's Alice. Všechny barvy ztratí saturaci, perspektiva se promění, za rukama se vám začnou dělat ohnivé kotouče a jeskyně změní tvar, kdykoliv uděláte krok. Někde se objeví dům, něco poskočí o patnáct metrů atd. Je to dost umělecká scénka - a jeden ze zpestřujících zážitků celé hry.
Setkání s psychopatem
O to, zda se Brody během hraní nezcvokne jako ostatní na ostrově, asi budete muset bojovat. Postupně střetnete spoustu podivínů a nikdy nepůjde dopředu tušit, zda vám zrovna tenhle cvok nemůže být nápomocný - jistí si tím můžete být jedině u Vaase, vyšinutce, kterého si jistě pamatujete z loňského E3 dema. Jako totální sociopat, z něhož se rychle stává psychopat, zřejmě ovládá celý ostrov; uslyšíte, jak si o něm v hrůze špitají stráže, nadávat na něj bude Earnhardt, a s Vaasem má nějak souviset i samotná, temná minulost celého ostrova.
Jak to do sebe všechno zapadá a kouká-li z toho pro vás zase ta holka, nebo ne, už budete muset vypátrat sami. Producent hry Dan Hay se nicméně chlubí tím, že když vývojáři ukázali postavy Vaase a doktora průvodcům, kteří běžně navštěvují podobné ostrovní komunity, byli prý nanejvýš spokojení - ano, takovéhle chlápky jsme zhruba viděli, tvrdili dobrodruzi. Že byste před startem spatřili to lakonické "natočeno podle skutečných událostí"?
Úkoly jako ve staré dobré jedničce?
A my už zase viděli, jak v hrách podobných Far Cry 3 vyřešít úkol typu "dostaň se na palubu přepravní lodi Medusa, která uvízla na písku v zátoce". Každý hrdý samfisherovec si počká na západ slunce, pak se tiše plíží mezi ještěrkami a lasturami a při tom podřezává hlídkám hrdla ve tmě (novinka: ve Far Cry 3 se ten nůž dá hodit, a to tak, aby se protivníkovi zabodl rovnou do krku!). Přitom headshoty jsou zde docela jednoduše dosažitelné tím, že nepřátelští žoldáci mají na hlavách jasně červené šátky...
Vyznavači Ramba na sebe pověsí všechno nedaleké olovo a rozpoutají s nepřítelem zákopovou válku, což jde na pláži (plné převisů) zvlášť dobře, navíc, když hra bude podporovat obří exploze výbušnými barely s připraveným benzínem skoro na každém rohu. Někdo si všimne, že kolem pravidelně jezdí rybářský člun, počká si na něj v příští zátoce a tím stráže úplně obejde. A někdo pro změnu klidně ujde kilometr pro větroně, spustí se s ním z kopečka a v pohodě si to nepozorován namíří až na palubu. Prostě staré dobré Far Cry - udělej si po svém. Občas také nebudete bojovat jen sami, ale přidají se k vám i další členové asi další místní frakce, jež má s psychopatem nevyřízené účty.
Na velikosti nezáleží
Designér hry Mark Thompson odmítá říct, o kolik bude ostrov z trojky větší. Hry už se prý dostaly tak daleko, že na velikosti nesejde: cílem autorů je, aby s danou herní mapou udělali co nejvíc a prolinkovali ji tak, že si v každém koutku užijete dost legrace, což zní docela rozumně. Zatím je potvrzené, že švanda bude na lodích, v džípech, kamionech, autech a vrtulnících, přičemž celková délka hlavní kampaně (bez bočních misí) vyjde na cca dvacet hodin.
Far Cry 3 vyjde už 6. září 2012 pro PS3, X360 a PC
předobjednat z Xzone
A to ve hře každou chvilku něco přibývá. Před pár týdny takhle autoři cestou k majáku umístili důlní šachtu, a od té doby do ní prý leze každý, kdo jde kolem - poněvadž Far Cry 3 k takovému průzkumu prostě vybízí. Ostrovem proto bude i tentokrát téct několik říček a po vzoru BioShock: Infinite mají být některá stanoviště spojená dráty, po nichž se půjde snadno zhoupnout.
Potěší i to, že oproti druhému dílu zmizelo riziko, že onemocníte malárií, a úplně vypadne také otravné opotřebovávání zbraní. Každý kulomet nebo puška, kterou najdete, sice vypadají, že s nimi válčili už Rusové v Afghanistánu, ale na padrť se vám je roztřískat nepodaří. A to je dobře!
Zdroj: Edge, GameSpot, Videogamer, magazín OXM US & další