Far Cry 3
Překoná tropický ostrov africkou džungli?
Prezentace předevčírem odhaleného Far Cry 3 se od těch ostatních v ledasčem lišila. Odehrávala se v komorní místnosti jen pro pár účastníků, dostalo se na ní jen pár šťastlivců a byla kratší než ty ostatní. Ještě před zahájením jsme hodili řeč s Danem Gardenerem, PR UbiSoftu, který se o novináře perfektně stará a jenž se omluvil za fiasko s přeplněnou kapacitou jejich E3 konference, kvůli čemuž bylo tohle mé první seznámení s hrou. Level byl hraný jiným způsobem, než jste všichni viděli na videu.
Hlavní designér UbiSoftu, jehož jméno jsem neodchytil, ale tvář si pamatuji z Gamescomu, na úvod stručně popsal zápletku. Stejně jako v prvním dílu Far Cry se ocitáte na tropickém ostrově, který není poskvrněn turistickým ruchem, narozdíl od toho z hororu Dead Island. Hrdina hry je v nezáviděníhodné situaci, když po něm všichni jdou, unesli mu přítelkyni a všechno se nějak pokazilo.
Ani úvod živě hraného E3 dema Far Cry 3 nezačíná optimisticky, když z dálky fotíte počínání záporňáků pod vámi na ostrově - místy dost drsné, např. se zastřelením spoutané ženy zblízka - a posléze dostáváte ránu pažbou zbraně a jste zajati. Od toho momentu je váš život v rukou vyšinutého psychopata, jehož proslov o smyslu existence jste nuceni vyslechnout, včetně výčitek, jak se to na něj opovažujete dívat, než vás přivázaného ke kamenům shodí ze skály do vody, což tu se zajatci dělává běžně. Ale je to asi lepší než být zastřelen přímo na souši a pak skončit na hromadě mrtvol, po nichž všude zůstávají krvavé stopy. Nebyla by to moderní hra, kdyby tu nebyla mačkací minihra, zde se snahou rozvázat své ruce hluboko pod vodou, když vám dochází vzduch. Po několika desítkách vteřin se to zadaří a přežíváte tak vlastní smrt...
Tím vlastně začíná vlastní hraní, které je zpočátku plné wow momentů, ať už jde o pohled na vodopád s průchodem stěnou vody (díky tomu nejste slyšet, prostě klasické stealth hraní) či běh hustou vegetací po celém ostrově. Není to ale takové spadnutí čelisti, jako když člověk poprvé spatřil první Crysis, které podle mého názoru vypadá i dnes stále o něco lépe.
Grafika Far Cry 3 v pohybu je přesně taková, jakou byste ji čekali: ničím neurazí, ale zároveň ani ničím zvláštním nepřekvapí, pokud znáte Crysis nebo minulý díl. Oproti němu není znát velký pokrok, avšak to nejde považovat za zápor, naopak. Viditelnost do dálky je značná, hra se nijak netrhá, vše je pěkně nasvícené sluncem, potápění pod vodou s animovanými pohyby pro plavání prsou je působivé, stejně jako občasné sjíždění stráně po zadku. Všechno je takové, jak se na hru z roku 2012 sluší a patří.
"Ve Far Cry 3 si opět zakládáme na nelineární hratelnosti. Obvykle vidíte jen svůj cíl, ale je pouze na vás, jak se tam dostanete nebo jak něčeho docílíte. Chceme odměnit hráče za jejich prozkoumávání ostrova," říká předvádějící a demonstruje to na následující pasáží: vidíte, že vaší unesenou přítelkyni nakládají do vrtulníku ve vesnici pod vámi, takže zabíjíte pár nepřátel, seberete jim odstřelovačku, jdete na vhodné místo a odtamtud začínáte s likvidací nepřátel z větší dálky. To samozřejmě zalarmuje všechny protivníky, nad nimiž projíždíte po lanu dolů a kosíte je.
Přestřelka se v tento moment hodně podobá těm z afrického Far Cry 2; hrubá akce v první řadě, házení granátů. V příbytcích mě zaujalo, že během střelby nejsou zničitelné, jak by člověk čekal v době po Crysis. Dřevěné stěny ani stěny zábradlí tu nejdou zničit, takže dobře poslouží jako dlouhodobý kryt. Tipuji, že zřejmě jde o designové rozhodnutí, aby se bylo za co schovávat a hra tím pádem nebyla příliš těžká.
"Když budete chtít z přestřelky zmizet nebo postupovat stealth stylem, můžete použít záliv okolo vesnice," nabádá tvůrce. Takto doplaval pod vodou až k nastartované helikoptéře, kde přiložil zbraň k hlavě pilota a donutil ho tím k neplánovanému odletu. Pod helikoptérou je vidět, jak na místo přibíhají nepřátele, někteří zakopnou v netradiční animaci a snaží se o vaše sundání. To se jim povede, helikoptéra padá dolů ve vývrtkách v epické cutscéně a po probrání vidíte boty, hádejte koho... ano, opět toho psychopata z úvodu E3 dema, který vám pokládá stejnou otázku, co jste už jednou slyšeli.
To je vše, co jsem z Far Cry 3 měl možnost vidět. Během předváděčky nezazněly žádné bližší podrobnosti o obsahu celé hry, z čehož se dá soudit, že je zatím v rané fázi vývoje a že hotová z ní byla jen tato krátká pasáž. Termín vydání 2012 (PC, PS3, X360) nechtěli autoři blíže komentovat, ale odpověděli mi aspoň na jednu otázku, která asi zajímá každého, kdo hrál Far Cry 2 a pilo mu to krev: "Ne, nepřátele se už ve třetím dílu nebudou automaticky obnovovat v již jednou vyčištěných lokacích. Samotného mě to při hraní také pěkně štvalo, takže nebojte se, stejnou chybu tentokrát neuděláme," ujišťuje tvůrce a já se těším, až z Far Cry 3 uvidím něco dalšího, ať už obsahového nebo novinky v hratelnosti, co bych neznal už z Far Cry 1.
Zpravodajství z veletrhu E3 sponzoruje Conquest entertainment - www.mojenintendo.cz.