E3 dojmy z Far Cry 3
Vyzkoušeli jsme si singleplayer i kooperativní hru.
Stále si stojím za recenzí Far Cry 2, kterou jsem před lety zakončil devítkou a proto jsem se nepředstavitelně těšil na možnost dostat pod své upocené pracky třetí díl. Nejdříve jsem se vrhl na singleplayer a poté si na E3 osahal i kooperativní multiplayer.
Demoverze začala na jakémsi vyvýšeném obětním místě, kde se Jason "musel" poddat velmi příjemné sexuální zkušenosti. Připadalo mi, že jde o jakýsi iniciační rituál, přijmutí ke klanu. Jak mi řekl výkonný producent Dan Hay, konkrétně tato mise se odehrává dva měsíce po známé scéně z oznamovacího traileru, kdy Jason po propité noci poprvé potkal Vaase. Teď už Jason zná ostrov mnohem lépe, je vytrénovaný, osvojil si kuši, spojil se se skupinkou potetovaných obyvatel ostrova a vyráží do protiútoku. Za pomstou.
Pravá mela začíná na břehu moře. Jason skáče do průzračné vody a jedním tempem za druhým se přibližuje k molu. Na něm Vaasův přisluhovač popravuje neznámého cizince. Jason využije nepozornosti a zezadu mu vráží nůž do krku. Hned od začátku je jasné, že Far Cry 3 bude rozlehlé prostředí tropického ostrova využívat podobně jako v předchozích dílech. Je na hráči, jestli už na molu vystřelí z pistole a upozorní na sebe nebo se bude k základně Vaase plížit se snahou nebýt viděn.
Vyzkoušel jsem si obě možnosti a stejně jako dříve jsou části příběhových misí rozděleny do menších celků, v jejichž rámci se můžete prozradit a nalákat na sebe pozornost všech nepřátel. Když projdete třeba přes úzkou uličku do dalšího prostoru, tamní stráže dělají, jako by štěkání kulometů o pár desítek metrů dál neslyšeli. Mě takový scénář vyhovuje, většinou se snažím jít na tajňačku, ale když se mě nepřátelé objeví, prostě zbytek vojáků oddělám na férovku. A jsem rád, že za pár minut mohu pokračovat stejným způsobem.
Džunglí ještě chvilku vede pěšinka, načež Jason přelézá zeď a vchází do jedné z budov Vaasova tábora. Jenže po pár metrech si uvědomuje, že Vaas byl celou dobu o krok napřed a on mu sežral návnadu i navijákem. Posledních pár vteřin dema se oba hlavní protagonisté častují nadávkami, načež Vaas vpíchne Jasonovi halucinogenní sérum a tím ho přenese do pekla jeho podvědomí.
Singleplayerová ukázka byla vážně krátká. Každopádně se mi líbí, že se příběh točí kolem naprostého šílence. Far Cry 3 nesleduje obehrané klišé (Korejci, Rusové, Američané a vetřelci na ostrově ztraceném v oceánu se snaží vyvinout smrtelnou zbraň a ovládnout svět). Dost bylo militaristických povídaček, pojďme si užít ujetých magorů!
UbiSoft se rozhodl více zapojit do hry samotný ostrov. Z Far Cry 2 se vrací velké požáry, snad budou v konzolových verzích stejně rozsáhlé jako na PC. Pro postup vpřed prý lze využívat zvířata, stejně jako by vás útočná plemena psů v moci nepřátel mohla vyčichat. Moc si nedokáži představit, jak chce něco takového Ubi implementovat. Bude skutečně záležet i na směru, kterým se k nepřátelskému ležení přiblížíte, tak abyste nešli po větru? Nic v tom smyslu jsem neviděl a jestli Ubi implementuje do hry vítr jako hratelnost ovlivňující element, neměl by spíše soupeřit s Arma 3, než s Crysis a jemu podobnými? Nebo půjde jen o to se jednou za den vykoupat?
Většinu času jsem s Far Cry 3 strávil v kooperativním hraní. Kampaň až pro čtyři spolupracující hráče se odehrává šest měsíců před Jasonovým přiražením k ostrovu. Ujímáte se role lidí z lodi, kterou její kapitán i s posádkou prodal Vaasovi. Ten s ní samo sebou neudělal nic hezkého. Tanečnice, lékař nebo mechanik se snaží přežít a pokud možno pomstít kapitánovi. Separátní příběh koopu by se singleplayerem měl být provázaný jemnými referencemi, možná nějakým vedlejším charakterem.
Díky rozdílným povoláním hlavních protagonistů nepřekvapí, že multiplayer nabízí několik tříd, například warrior, rusher, redeye, saboteur a bodyguard. Nicméně moje průvodkyně demoverzí mi vysvětlila, že všechny třídy mohou ve hře provádět všechny úkony. Mohu potvrdit, že oživovat polomrtvé souputníky jsem mohl i s jinou třídou, než medikem. Povolání mají výhodu spíše v hodně specifických oblastech, dalo by se říci percích. Zde jsou nazvané BattleCry a jde o týmovou pomoc, jež jednotlivci dávají zmáčknutím obou analogových ostatním v týmu. V momentě, kdy je použijete, nakopnete sobě i druhým třeba rychlost, účinnost zbraní nebo odolnost vůči zranění.
Far Cry 3 vyjde na PC (české titulky), Xbox 360 a Playstation 3 už 7. září.
rezervovat speciální edici za cenu běžné na Xzone
Úkolem čtyř hráčů bylo se společně dostat k lokomotivě, opravit ji, vytáhnout ji z tunelu, projít jím, přeběhnout most a za sebou ho vyhodit do povětří. Při opravě vlaku i pokládání náloží bylo nutné táhnout za jeden provaz. Nicméně v úrovni byla i část, která nás nechala soupeřit mezi sebou. Stáli jsme na železničním násypu a pod námi se rojili nepřátelé. V krátkém časovém limitu jsme je museli pozabíjet. Nejprve nám hra nijak nepomáhala, ale když se nám nedařilo je mezi bujnou vegetací najít nepřátele, označovala je červeným terčíkem. Pro další postup ve hře nebylo nutné je postřílet všechny. Každopádně se nám jak za pomoc, tak zabití počítali body, největší zisk jsme měli z headshotů. Nevyhrál jsem, ale přesto bylo soupeření s přáteli osvěžující vsuvkou. Krátké úseky k soupeření mezi spojenci budou v každé mapě jiné.
Jedna kooperativní úroveň by měla zabrat asi hodinu a protože jich je šest, dočkáme se poměrně zásadního prodloužení herní doby. Zajímavé je, že koop se vyvíjí samostatně ve Švédsku, kdežto singl v Montrealu. A mimochodem mi má průvodkyně řekla, že by v Evropském týmu měl prý sedět i někdo z České republiky. Velmi hrdí jsou v Ubi na editor map, který bude okamžitě přístupný i na konzolích. Při největší podpoře externích vývojářů, jakou Ubi předvádí pro WiiU, jsem se nemohl nezeptat, proč Far Cry3 nebude i na novou konzoli od Nintenda. Vysvětlení bylo prozaické. Na hře už se pracuje více než tři roky a nachází se v poslední fázi vývoje. Nebylo proto možné (přeložme jako ekonomicky výhodné) narychlo připravit další konverzi.