Fallout 3: Point Lookout
Jožin z bažin v Morrowindu na novém enginu.
Výbuchy šampaňského, pestrobarevné konfety létající všemi směry, divoký skupinový řev plný nadšení. Tak nějak musel v Bethesdě probíhat večer 23. června. Napočtvrté se jim to konečně podařilo. Vydat přídavek, který funguje hned v první vypuštěné verzi! Hráči tak mohou nasednout na připluvší loď a vypravit se prozkoumat novou lokaci Point Lookout. Dříve národní park, nyní nehostinná bažina s převalujícími se chuchvalci husté mlhy.
Kvalita nového příběhu je silně rozpolcená. V prvních hodinách jsem si říkal, že čtvrtý přídavek vyzdvihnu za nejlepší děj ze všech zatím vydaných rozšíření. Úvod vypadal na zajímavý sektářský příběh plný napětí a záhad, které táhnou kupředu. Včetně osvěžení v podobě halucinogenní části. Ale zhruba v půlce hraní se vše změnilo a události nabraly zcela zmatený až nesmyslný spád. Navíc závěr přišel uspěchaně a zanechal více otázek než odpovědí. Takže ve hráči po dohrání zůstává hořký pocit nedokončené práce a hloubání na téma "co tím chtěl básník říct?". Ve výsledku jej tedy považuji za doposud nejslabší datadisk.
Celkem se můžete těšit na deset nových questů. Pět hlavních, které vás provedou pátráním po motivech organizovaných útoků fanatických obyvatel na jednu místní usedlost. Vedlejší pětice je různorodou směskou zahrnující například sledování osudu čínského špióna nebo násilné vyzvednutí okultní knihy z místního obřadiště. Úkoly jsou tentokrát mnohem lineárnější. A možnosti zakončit některý quest vícero způsoby je spíše výjimkou.
Desítka questů může znít jako hromada obsahu. Zejména oproti starším DLC, které přinesly úkolů mnohem méně. Ve skutečnosti je počet vykoupen jejich kratší délkou. Nejkratší z questů zabere sotva pět minut a jeho kompletní vyřešení ani nevyžaduje opuštění daného interiéru. Totéž platí o počtu nových lokací, kterých jsou na mapě desítky. Ale brzy zjistíte, že mnohé ukazují pouze na havarovaný náklaďák nebo pár opuštěných stanů. Skutečně zajímavých a rozlehlých lokací je ve výsledku mnohem méně. Přesto rozloha bažin nabízí největší plochu ze všech vydaných rozšíření Falloutu 3. Bohužel za cenu drobné jednotvárnosti.
Téměř veškerý obsah nového přídavku nemá s původním hrou moc společného. Jako by šlo o úplně jinou hru. Pouze na stejném enginu a se stejným RPG systémem. Praští vás tímto faktem přes nos ihned na začátku, kdy do světa plného nestabilních mikrofůzních motorů, laserových zbraní a high-end technologií připluje parník skoro jak z brněnské přehrady. Atmosféra a grafické ztvárnění světa má nejblíže k Morrowindu. Od seschlých stromů, vzhledu jeskyní či textur dřevěných dveří. I protivník jménem Creeper působil povědomě...
Odtažitosti přispívá i fakt, že protivníci ani svět nejeví téměř žádné známky atomové katastrofy či válečné historie, jak by člověk od Falloutu 3 čekal. Vše existuje jakoby samostatně, bez provázanosti s původním světem. Což se týká i příběhu, který není nijak svázán s pozadím původního děje. Ani nová výbava, v podobě seker a lopat, není typickým znakem sci-fi žánru. Nemám nic proti rozmanitosti prostředí a hratelnosti. Ale takto odlišné zpracování ve všem působí spíše splácaným dojmem. Znáte tu pohádku o pejskovi a kočičce, jak vařili dort? Ten se má také skládat pouze z těch nejchutnějších přísad.