Facebook kupuje Oculus Rift za dvě miliardy dolarů
ZÁSADNÍ ZPRÁVA: Ve virtuální realitě vidí budoucnost komunikace.
Bez jakýchkoli spekulací či náznaků, že by se tak mělo stát, a pouhých pár dnů po představení konkurenčního řešení Project Morpheus k PlayStation 4 od Sony, udeřila dnes večer zásadní zpráva, kterou nikdo z vizionářů nedokázal dopředu předpovědět, protože je velmi, opravdu velmi nečekaná:
Facebook kupuje společnost Oculus VR vyrábějící hardware 3D brýlí a také vlastní software pro virtuální realitu (dojmy) v PC hrách za neuvěřitelné dvě miliardy dolarů. Z toho bude 400 milionů dolarů v hotovosti a 23 milionů v akciích Facebooku v hodnotě 1,6 miliardy dolarů, plus ještě 300 milionů dolarů motivační složka po dosažení určitých cílů. Obchod má být dokončen v 2. čtvrtletí letošního roku.
Zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg akvizici komentoval slovy: "Mobily jsou platformou dneška a tímto se připravujeme na platformy budoucnosti. Oculus má šanci stát se nejvíce sociální platformou všech dob a změnit způsob, jak pracujeme, jak si hrajeme a jak komunikujeme." Virtuální realita prý díky nim jednoho dne pronikne do běžného denního života miliard lidí, protože nepůjde zdaleka jen o hry.
"Představte si, že pouhým nasazením brýlí na hlavu u vás doma se náhle ocitnete ve školní třídě, kde budete studovat společně s učiteli z celého světa. Nebo že s nasazenou virtuální realitou budete moci provádět konzultace s doktorem tváří v tvář," naznačuje zakladatel Facebooku, jaké má úmysly.
Z obchodu je samozřejmě nadšen i spoluzakladatel a šéf Oculus VR Brendan Iribe, který si pochvaluje spolupráci s Facebookem, díky níž údajně budou moci vyrobit nejlepší platformu pro virtuální realitu na světě. Ta podle něj bude něčím, co začne lidi spojovat novými, magickými způsoby. Bude to prý technologie, která světu dovolí zažít něco dosud neuskutečnitelného, a to teprve bude jen začátek (myslí se tím třeba ten simulátor supermarketu Tesco?).
Autoři Oculus Rift se jinak nediví překvapení, proč se nechávají koupit zrovna Facebookem, se kterým na první pohled nemají tak moc společného: "Avšak když se nad naším průnikem hlouběji zamyslíte, dojde vám, že jsme kulturně spojeni v důrazu na inovace, najmutí jen těch nejlepších [asi narážka na Carmacka a jiné špičkové osobnosti z řad zaměstnanců?]. Stejně jako ve společné víře, že komunikace bude tím, co nové platformy pohání vpřed. Chceme přispět k otevřenějšímu propojenému světu a obě firmy vnímají virtuální realitu jako další krok k naplnění tohoto cíle. A především Mark Zuckerberg sdílí naši vizi ohledně potenciálu virtuální reality k tomu, jak se učíme, sdílíme, hrajeme a komunikujeme."
Jaký dopad bude mít tato zlomová událost na samotné brýle Oculus Rift? Předně se tím prý sníží rizika vysokých investic (nákladů na vývoj), takže si budou moci dovolit vyvinout mnohem více exkluzivního softwaru navrženého speciálně pro virtuální realitu. V příštích 10 letech prý díky tomu zažijeme opravdové nextgen zážitky, které změní hraní navždy. Partnerství prý urychlí realizaci vize Oculusu a dovolí jim přijít s kreativními nápady i riskantními kroky, které by byly jinak prakticky vyloučeny. A hlavně to prý znamená výrobu lepšího zařízení Oculus Rift, s méně kompromisy, a to vše dříve, než se původně plánovalo.
Podle dodatečného vyjádření na Redditu to byl právě Facebook, kdo oslovil Oculus pro partnerství (někdo tam dokonce potkal jeho šéfa ve výtahu už před měsícem!). Ten byl nejprve skeptický, ale pak po jednáních se Zuckerbergem pochopil nejenže to dává smysl, ale i že půjde o logickou cestu, jak zařídit rozšíření virtuální reality skoro ke každému. Poté, co Facebook propojil celý svět, věří zakladatel Oculusu Palmer Luckey, že teď společně vybudují nové médium pro sdílení zážitků dosud nevídaným způsobem: nebude to už sdílení jen vybraných momentů s přáteli online, nýbrž celých zážitků a dobrodružství v reálném čase.
P.S. toto oznámení přišlo ten samý den jako prohlášení analytika Pachtera, že VR od Sony je velmi špatný nápad :) Na vše bleskově zareagoval tvůrce Minecraftu, který už zrušil plánovaný port této populární hry pro Oculus Rift, protože ho Facebook děsí. Stane se příkladem i pro ostatní? Zuckerberg nicméně uklidňuje, že nebudou mluvit do podpory 3D brýlí hrami od třetích stran a že se nemusíme bát nějaké jejich vynucené exkluzivity typu Farmville.