Dojmy z rozehrání F1 2012
Formule vjíždějí do své třetí sezóny, co vše vylepšily?
Právě jsem se vrátil z hradu! Vlastně právě jsem se vrátil z Abu Dhabi, z dvoudenního testování vozu Formule 1. Konečně byl oceněn můj talent i dovednosti a já na okruhu Yas Marina mohl dokázat, díky pozvánce od týmu Vodafone McLaren Mercedes, že na to mám. Bohužel, stalo se tak pouze virtuálně, prostřednictvím PS3 preview-verze hry F1 2012. V pořadí už třetích licencovaných formulí od Codemasters.
Co je nového?
Škodolibě by se skoro chtělo říct, že nic moc. Však velkých (relativně) změn jsme si užili hlavně vloni v F1 2011 (recenze, 8/10), když se měnil dodavatel pneumatik a pro větší atraktivnost závodění přihodila moudrá FIA také vymyšlenosti jako DRS a KERS. Pro letošek bychom se měli radovat především z aktualizovaného složení jezdeckého pole, polámaných nosů, několika (staro)nových stájí a hrstky premiérových herních módů. I z toho důvodu jsem se na úvod vrhnul na již zmíněné testování mladíků, pojmenované Young Driver Test.
Svým způsobem jde o tutoriál a autoškolu pilota F1, kdy vám hra v několika lekcích vysvětlí úplné základy, ze kterých jste posléze hned přezkoušeni. Přišlo mi docela vtipné, jak to na nás Codies zkoušejí až se třetím dílem. K předchozím dvěma podle nich patrně usedali jen samí machři, kteří s ničím radit nepotřebovali. Ale dobrá, pokorně jsem si vyslechl všechny informace (vůz F1 je velice silný, má asi milion koní, přítlak jako bejk a uřídit ho není jen tak) a splnil požadované úkoly. Dle předpokladu šlo o záležitosti typu "projeď tuhle zatáčku, projeď tuhle šikanu, zkus si to i v dešti a pozor, asi to teď bude víc klouzat".
Testy nedávají moc smysl
Na jednu stranu uznávám, že úplným začátečníkům může něco takového asi pomoci. Minimálně se dozvědí co je apex a jakou stopu v zatáčkách volit, což hra zobrazí i graficky. Osvětleno bylo rovněž ovládání a použití vzpomínaných funkcí DRS a KERS. Je určitě lepší vyzkoušet si je nanečisto a na testovací trati, než se nervovat a zažít premiéru až v závodě. Celý Young Driver Test se nicméně jeví relativně stroze a nepředvádí nic tak úchvatného, co by nezvládl manuál či krátké informační video.
Pokud nabídne plná verze ještě něco dalšího, tvůrci si jen šplhnou. Ovšem jestli to mělo být už vše, velké nadšení patrně nezavládne. Tím spíš když je to navléknuto jako testy mladých nadějí. Neúčastní se jich hlavně slibní talenti z nižších formulových sérií? Potažmo závodníci z dalších šampionátů? Těm asi není potřeba dávat školení jak se jezdí po okruhu. Veškerá ta omáčka a animace okolo (vítej nováčku, tady se zapiš, já jsem tvůj inženýr, nahoď helmu a jdeme na to...) ve výsledku jen zdržují, působí legračně a nedávají moc smysl.
Návštěva aerodynamického tunelu?
Co je naopak svižné, jsou nově pojatá menu. Jsou přehlednější a pohyb v nich rychlejší, než někdejší virtuální paddock, Codies je tentokrát stylizovali do jakéhosi vývojového centra. Všemu vévodí detailní model formule na točně a lopatky obřích větráků. Co se herních nabídek týče, nepřekvapí asi ničím, stejně jako zbytek menu. Ať už jde o nastavení obtížnosti, umělé inteligence soupeřů, nebo možných pomocníků s řízením. Vše je na svém místě a v konfiguracích, jaké bychom očekávali.
Preview disk byl však po obsahové stránce poměrně strohý, řada herních módů prozatím chyběla a k otestování zvala toliko sedmička okruhů. Rychlý závod a nějaké to frajeření, ať už v kůži testovacího jezdce, či zkušené hvězdy - takové byly ve stručnosti zdejší možnosti, prostě lepší demo. Třešničkou na dortu budiž opětovné dotazy na VIP Pass, ačkoliv měla preview verze multiplayer zakázaný (taky s kým a kde bych ho měl hrát) hra si o něj neustále říkala. Berte to jako jasný signál a informaci do budoucna, Codemasters mají na všechny bazaristy políčeno i tentokrát.
Tož dobře to jezdí
Rychlé svezení v několika monopostech jinak ničím extra nešokovalo, drobné změny patrné jsou, ale tak nějak v rámci evoluce a slušné míry inovací. Naříkat zatím určitě nemohu na chování ostatních jezdců na trati, všichni se zdáli rychlí a slušní, že by vývojáři konečně trefili tu správnou míru? Někdejší obavy a strach (proč ten blbec brzdí tak brzo? a na tomhle místě okruhu se jede na plný plyn, co to dělá?) jsem nějak nezaznamenal, teď jakoby opravdu všichni věděli kde mají své brzdné body a kde by měl jít pedál až na podlahu. Stejně tak ohleduplnost, při předjíždění o kolo se AI vozy snažily udělat mi místo a umožnit hladké předjetí, nenadál jsem se ani štouchanců v zatáčkách a skrumážích.
Velmi dobře se jeví i jízdní model, jakkoliv slibované lepší odpružení a citlivější řízení vozu se na Sixaxis gamepadu, bez force-feedbacku, skutečně hodnotí dost těžko. Nicméně na tohle si, stejně jako na kvalitu simulace pneumatik a jejich opotřebení, posvítíme až v recenzi, po desítkách závodů, ideálně s volantem. Zatím jsem na každý pád spokojen s tím jak se vůz choval na různých sadách gum, ty do deště nevyjímaje. Skutečně bylo znát, že mám přezuto, že je trať mokrá, nebo že už pneumatiky odcházejí, potažmo ještě nejsou dost zahřáté.
Formule pro všechny
Mimochodem boxy, drobná inovace potkala i dění na pit lane - jde sice stále o pasivní pasáž, při které jen sledujete vlastní zastávku, ale režie alespoň střihá atraktivní externí pohledy na práci mechaniků. Potěšila i odezva řízení a ovládání, dokonce i se zapnutou kontrolou trakce nebyl problém dostat smyk. Stačilo být na výjezdu ze zatáčky jen o trochu víc agresivnější, jít na plyn razantněji a hned tu byly hodiny. Se zapnutými pomocníky(!), kdy "to přece jezdí úplně samo, stačí mačkat plyn".
Přestože je F1 2012 zase někde mezi, přístupná pro všechny a do simulátoru jí stále dost chybí, jízdní model snad nikoho neurazí a bez helpů poskytne solidní výzvu. Zamrzela však opětovná prapodivná implementace pravidel. S černými vlajkami a penalizacemi za střihání šikan, a zkracování trati vůbec, si Codies zdá se už poradili. Ale umělé přibrzďování formule (po výjezdu za obrubník) jako trest, je opravdu stupidní. Kačírek vůz zpomalí automaticky a vyasfaltovaná bezpečnostní zóna má přece umožnit právě rychlý návrat na trať?
A pořád dobře to vypadá
Nejen záběry z boxů jsou zajímavější, přibylo zdá se i kamer na voze a kolem trati, takže opakovačky i televizní přenos vypadají zase o něco uvěřitelněji. Což oceníte nejen po závodě, ale i během něj, nezapomínejme na tradiční flashbacky a přetáčení času po chybě. Efektnější je také ozvučení, vynikne opět především při pohledu kamer podél trati - motory znějí lépe než kdy dřív. Když se kolem prožene smečka rozdováděných monopostů, vaše audio aparatura to rozhodně pozná. Sympatický je též nový záběr do kokpitu, kromě obvyklých kamer a klasického TV PODu umí nově hra realističtější vyosený TV POD.
Grafice není moc co vytknout, na téhle generaci konzolí asi EGO engine předvádí své maximum. Vypíchnout znovu zaslouží počasí, nejen kvůli inovacím bouřkových mračen. Jízda v dešti vypadá prostě skvěle, kapky na kameře, na monokoku, slipstream v tříšti za jiným vozem..., lépe ztvárnit to asi nejde. Putování mraků po obloze jsem pravda zatím nesledoval, natož abych měřil srážky na tom kterém místě okruhu. Vývojáři se totiž dušují, že zatímco někde může pršet, jinde bude asfalt ještě suchý. Výtečně a gratulace do Birminghamu! Kdybych nehrál sérii Grand Prix od Geoffa Crammonda, která to uměla už před lety, možná zašlu i blahopřejný telegram.
F1 2012 pro PC, PS3 a X360 u nás ConQuest vydá 21. září.
rezervovat na Xzone
Chyť mě, když to dokážeš
Leonardo DiCaprio sice v F1 2012 neúčinkuje, avšak několik výtečníků, které je potřeba dohnat a předehnat, ano. Jmenovitě to jsou Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Jenson Button, Sebastian Vettel, Fernando Alonso a Michael Schumacher. V režimu Champions Mode se stávají aktéry speciálních výzev, dost možná založených na skutečných událostech. Každý ze scénářů hráči předkládá zapeklitou situaci z konce závodu, kde (zjednodušeně řečeno) bojujete se svým stájovým kolegou o lepší umístění. I tady hrají prim pneumatiky a počasí, většinou se totiž zápletka točí právě kolem rozdílných strategii, či nečekaného deště.
Zábavnost a napětí výzvám rozhodně upřít nelze, přestože jsou mnohdy z žánru sci-fi. Však to znáte, dojet a předjet někoho během pouhých tří kol kol, to se v dnešní F1 často nevidí. Codies přesto v podobném duchu operují, když předkládají kolegu na měkké sadě, která mu už odchází a vás na právě přezutých pneumatikách. Dokážete ho porazit? Případně když laborují s taktikou, v duchu: Jensone, jsi na přechodných, ale déšť houstne. Lewis přezul na mokré a začíná tě dotahovat, co teď? Hratelné to je, ale reálné ani trochu, což konečně podtrhuje finální úkol. V něm v posledních šesti kolech závodu předjedete všech šest výše jmenovaných mistrů, v každém kole jednoho a slavně zvítězíte. Na Williamsu! Ví o tom Frank? A Bernie?