F1 2011
Druhý pokus zatím vypadá tak půl na půl.
Na Gamescomu jsem si mohl poprvé pořádně zajezdit s novými formulemi F1 2011, a to včetně skvělé kapesní varianty pro PS Vita, o níž jsem psal ještě přímo z výstavy dříve. Po příjezdu domů už na mě čekala dokonce PS3 preview verze s více okruhy a monoposty, nicméně od plné hry ještě docela ořezaná. Každopádně jsem si mohl na obou místech ověřit, že rozhodně bych F1 2011 nenazval zbrusu novou hrou, ale spíše samostatně vydávaným patchem pro tu starou.
Jde o to, že nové formule jsou k nerozeznání podobné s minulým ročníkem, a to nejen prakticky neměnnou grafikou, ale i velmi podobným systémem menu a interface, kdy se znovu pohybujete po pěkně zpracovaném paddocku. Nyní vás ovšem čeká mnohem rozsáhlejší motorhome, jenž nyní tvoří ten hlavní hub celé hry. V notebooku si budete prohlížet nové nabídky a zprávy, na stěně visí kalendář závodní sezony a v rohu se válí přilba, skrze kterou si kdykoli vyberete nový design.
I základní jízdní režimy se nebudou moc lišit od minulé hry, takže můžete kromě kariéry očekávat ještě tradiční snůšku sezóny MS, jeden závod, časovky i volné jízdy. Do multiplayeru ale nově přibude možnost závodění ve splitscreenu a do singlu zase balíček nových scénářů. Ty vás vhodí za různých podmínek do kokpitu rozdílných monopostů a na vás bude, jak se s odlišnými vozy, okruhy a počasím pošpásujete.
Jasné novinky jsou nutné technické vychytávky, jako zpětný návrat akumulace kinetické energie KERS a možnost snížení přítlaku zadního křídla při závodě DRS. Obojí se jednoduše aktivuje při jízdě tlačítky, která si můžete samozřejmě zcela svobodně navolit. Mezi vymodlené novinky jistě patří nyní již aktivní maršálkové na trati, kteří mávají těmi správnými vlaječkami, nicméně vlajková signalizace zůstane zachována i v podobě ikonek na horním okraji obrazovky.
Preview verze bohužel ještě neobsahovala Safety car, ale můžu vás ujistit, že na 100% tento zpomalovací vůz na tratě nových formulí určitě vyjede také. Co jsem mohl soudit z omezené verze hry, tak fyzika a jízdní vlastnosti vozů doznaly jistých změn k lepšímu, byť velice kosmeticky. Bez asistencí se mi zdál jízdní model rozhodně více agresivní a v citovém ovládání plynu a zatáčení mnohem těžší než dříve, což je dobře. Nicméně s pomocí se formule samozřejmě opět chovají řádně arkádově a nehnou se ze stopy.
K arkádovému jízdnímu projevu má ostatně nová hra určitě stále blíže než na ten opačný protipól, kde by ji řada hráčů určitě viděla raději. Pro zasvěcenější soudy by to chtělo počítačovou verzi s volantem, která ale nebyla k dispozici. A na Gamescomu měli nastaveno jen to nejlehčí ovládání formulí se všemi asistenty, takže řízení nebyla moc velká zábava. Pořádné poškození mi hra také ještě neukázala, neboť jsem se musel opravdu fest snažit, abych vytrvalým bouráním milostivě ulomil víceprvkové zavěšení, což šlo i na plné poškozování dosti ztuha. Zatímco přední křídlo ulétlo kdykoli doslova na požádání.
Trochu rozpaky mám ale z AI ostatních jezdců, protože v tom mě preview verze prakticky vůbec nepřesvědčila a aktuálně před vydáním míru inteligence považuji doslova za alarmující. Zkoušel jsem různé obtížnostní volby a i na tu nejlehčí se protivníci extrémně cpou dopředu i do škvíry, kde musí dojít ke kontaktu a předjíždí i na těch nejnemožnějších místech. Stačí trochu více přibrzdit v rychlé stopě a stejně se kolem vás přežene smečka dvou tří monopostů, z nichž to kolikrát jeden do vás napálí.
Zatím mi ve hře chybí u ostatních pilotů obyčejný selský rozum, kdy jezdí jak šílenci, takže i na nejlehčí stupínek byla čistá jízda prakticky nemožná. Ad absurdum jejich chování došlo při závodě v Monte Carlu, kde jsem se v páté zatáčce Mirabeau Haute, před sjezdem do tunelu, zasekl díky nedotáčivosti vozu a chtěl jsem se znovu rozjet od levého okraje zatáčky. Jenže mezitím se do prostoru za mnou vyrojilo asi šest protivníků. Jelikož se zde jedna stopa nectí, tak do zatáčky vjely vedle sebe dvě formule, resp. jedna zrovna předjížděla tu druhou, nějakých žlutých vlajek si samozřejmě nikdo ani nevšímal.
Vozy se do sebe zaklínily tak, že totálně zablokovaly silnici přede mnou, načež jsem já nemohl vyjet a další tři monoposty se vklínily do všech škvír na trati tak, že třetina pole zůstala zcela v klinči. Že by někdo zpomalil, aby se vyhnul kolizi a počkal, to tady neexistovalo. Zatím jsem tedy tak trochu na rozpacích, jak bude plná hra v tomto nakonec vypadat, byť ve většině ostatních aspektů je progres od roku 2010 docela znát.
Každopádně už teď lze říci, že nová hra bude spíše kosmeticky vylepšená F1 2010 o všechny ty dříve chybějící náležitosti cirkusu F1. Takže snad konečně opravdu plně vybavená F1 hra, ke které měl minulý ročník ještě dosti daleko. Nicméně zase mi trochu fouká na ucho, že příklon k arkádovosti za každou cenu bude asi opět zachován. Pokud tvůrci do plné vyladí AI protivníků, tak se to snad bude hrát o něco lépe, než ten první pokus.
F1 2011 vyjde v angličtině 23. září na PC, PS3 a X360. Verze pro PS Vita a Nintendo 3DS vyjde později.