F1 2010
Dnes vycházející formule.
Právě dnes po letech čekání konečně vychází nová licencovaná hra F1 na počítače, když ta minulá inkarnace vyšla pouze na Playstation 3 v roce 2007. Tedy pokud nepočítáme neúnavné fandovské mody různých ročníků F1 do rFactoru, nebo samostatné monoposty, které se objevují i v jiných hrách, naposledy do iRacingu. Nejen podle dvou prvních časopisových recenzí (9/10 PS3 verze a 8/10 X360 verze) nové F1 ale vypadají velice schopně.
Codemasters totiž koncept naprosto rozšířili od pro někoho nudného kroužení o mnoho podružných funkcí, které vlastní závodění dost zpestřují. Oproti minulým licencovaným F1 hrám tak F1 2010 nabízí snad největší posun ve všech částech hry, jaký kdy nějaká F1 hra nabídla.
Už je docela pikantní, že pokud si ihned po vydání titul koupíte a zahrajete, dostanete jako první na světě možnost zajezdit si ještě měsíc před reálnými piloty na nové trati v Koreji (byť už nyní je tento okruh opět k dispozici pro rFactor). Jenže nikoli s takovou přesností, protože jen Codies dostali od promotéra všechny potřebné informace. Nadšení z tohoto nového a 5,6 km dlouhého okruhu ovšem může zchladit fakt, že jej navrhnul nudný architekt Hermann Tilke. Každopádně všech 24 vozů v jednom závodě dělá perfektní souboje třeba i o desáté místo.
Ovšem oproti tomu působí trochu mdle multiplayer, jenž na konzolovkách obsáhne pouze slabých 12 vozů v jednom závodě. Počet startujících na PC je bohužel také shodný. Ve hře chybí například i možnost kooperace v jednom týmu, kdy byste s kolegou jezdili za stejnou stáj. V tom tuctu vozů má být zastoupený každý tým jedním vozem. A splitscreen je kupodivu také pasé.
Zajímavě ale působí simulace rivality v jednom týmu v rámci kariéry, kdy pokud dosahujete lepších výsledků než váš stájový AI kolega, budete si moci mezi závody sami volit, jakým směrem se má ubírat vývoj vozu, což odebere nějaké ty setinky v časech na kolo. Pokud ale budete tápat, upgrady si bude volit počítač sám a vy se budete muset tomuto diktátu podvolit. Jestli znáte funkci přetočení času v tzv. flashbacku z GRIDu, tak to samé bude k dispozici i zde, přičemž počet přetočení bude závislý od nastavené obtížnosti. Na tu nejvyšší expertní už s ním počítat nemůžete.
Režim kariéry, jakožto vedle časovky, tréninků, šampionátu v kůži jednoho z reálných jezdců a multiplayeru, nosný prvek hry, nabízí déletrvající závodění na 3, 5, nebo 7 let. V tom případě si vytvoříte zcela vlastního jezdce, a to na základně všetečných otázek při vaší první tiskové konferenci, kde se vás novináři jako nováčka ptají na jméno, národnost apod. Nová funkce tiskových konferencí po závodě, pokud se umístíte na bedně, je ale docela nezajímavá věc, byť styl rozhovoru dosti evokuje např. volby odpovědí v Mass Effectu. A první hráči už reportují nastavenou AI při závodech, kdy hra jako nejlepší vozy bere Ferrari a McLareny, jimž trochu nadržuje a tyto stáje tak platí za nejlepší top týmy ve hře.
Vynikající dojem z reality ale pomáhají zažívat skutečně fungující boxy a paddock, v nichž máte k dispozici volnou kameru a sedíc v monopostu např. při kvalifikaci uvidíte stájového kolegu vedle, hemžení mechaniků kolem vašeho vozu a na monitoru na kapotě můžete sledovat progres ostatních jezdců na trati.
Samotné zastávky v boxech ale nejsou interaktivní, co skvělá funkce starých F1 her na PS2/3, kdy rychlým mačkáním příslušného tlačítka stlačujete čas zastávky. Nicméně vše je plně animované a reálné, takže když v manuálním módu jízdy např. přejedete svoje postavení, mechanici vás briskně zatlačí zpět, což se samozřejmě projeví na času pit stopu. A konečně jsou živé i ostatní boxy jiných týmů.
Každopádně jako naprostý masakr všichni souhlasně zmiňují grafiku, naprosto fantastické efekty dynamického počasí a zvláště déšť. Já bych taktéž ocenil opravdové maršály, jak třeba po závodě mávají vlajkami projíždějícím jezdcům, což jsem dříve z videí nevyčetl a hra je bohužel neobsahuje. Však signalizaci vlajkami dává na viděnou pouze textovými boxíky při jízdě.
Hra F1 2010 pro PC, PS3 a X360 se dá sehnat z obchodu Xzone; naší recenzi připravujeme.