Experiment EA s třídenní sportovní vstupenkou za 500
Služba suplující dema je výhodnější než kino.
Šéfové EA rádi a často mluví o tom, jak se herní průmysl dramaticky mění. Ale jsou to právě EA, kdo ho mění a kdo určuje trendy tím, jak experimentuje s novými obchodními modely nebo neotřelými marketingovými nástroji. A když nedávno prohlásili, že chtějí sami sebe vnímat spíš jako poskytovatele služeb (namísto výrobce her) a že jednoho dne nastane čas na předplatné za hry, tak nyní k tomu udělali první významný krok. Jakýsi pokusný výstřel, který má za úkol vysondovat, jestli už na to uzrál čas. I zapsat se do dějin jako průkopníci řešení, které se v budoucnu pravděpodobně masivně rozšíří, po vzoru služeb pro přístup k filmům nebo hudbě.
Nová služba EA Sports Season Ticket vám za každoroční jednorázový poplatek 2000 Microsoft Points (zhruba 25 dolarů nebo 400-500 Kč) umožní vyzkoušet si plné verze aktuálních ročníků čtyř sportovních sérií od EA Sports (konkrétně FIFA, NHL, Madden NFL, Tiger Woods PGA Tour, plus v USA ještě NCAA Football) s třídenním předstihem oproti oficiálnímu datu vydání (uvedení všemi ostatními distribučními kanály). Vše se týká pouze konzolových verzí (PS3/X360), nikoli těch pro PC. "Naše hardcore publikum je na konzolích, kdežto PC v tomto představuje vážnou obchodní výzvu," zdůvodnil to prezident EA Sports Peter Moore v rozhovoru pro americkou pobočku Eurogameru.
Jak bude služba v praxi fungovat? Čtvrtý den před oficiálním termínem vydání se na disk vaší konzole prostřednictvím Xbox Live nebo Playstation Network pre-loaduje (ala Steam) nějakých 7 GB dat s plnou hrou, tři dny před datem vydání se vám tato hra odemkne a bude možné ji kompletně hrát, načež po uplynutí těchto tří dnů se nadobro deaktivuje (a v podstatě se může smazat, protože pak bude jen zabírat disk). Příklad: NHL 12 pro X360/PS3 se v pondělí 5. září stáhne do konzole, o půlnoci na úterý 6. září budete smět začít hrát plnou verzi po dobu souvislých 72 hodin a o půlnoci na pátek 9. září o možnost jejího hraní definitivně přijdete. "Snažíme se, aby každý hráč měl tři celé dny na hraní, ale infrastrukturu internetu a rychlost stahování bohužel neovlivníme," komentovali EA otázku, kterou si asi každý položí - jestli se ta doba určená k hraní nepromrhá pomalým stahováním.
Hraní s třídenním předstihem není zdaleka vše, co předplatné EA Sports Ticket nabízí. Vedle toho vám předplacení této služby zařídí 20% slevu na všechny budoucí DLC k daným čtyřem hrám, členský odznak (jak ve hře, tak v jejich profilu na EASports.com) a prémiový obsah na webu zdarma. Ten, jak píší EA v tiskové zprávě, "rozšiří herní zážitek až do internetového prohlížeče, počínaje prémiovými balíčky Creation Centre pro FIFA 12, které poskytnou širší škálu editačních nástrojů a schopností pro Creation Centre, které slouží k vytvoření vlastních týmů a turnajů. Tato služba bude pro zákazníky dostupná až do doby, než jim vyprší jejich členství v tomto programu."
Zjevným nedostatkem současné podoby služby EA Sports Ticket je, že tu už jednou staženou plnou verzi do konzole si nemůžete jedním klikem překonvertovat na časově neomezenou verzi jejím koupením, jak to je běžné např. u dem pro iPhone a velmi se to osvědčilo. Z třídenní verze každé hry sice půjde přetáhnout kariéra v uloženém profilu do standardní krabicové PS3/X360 verze, ale těch 7 GB dat, co už jednou máte, vám po dnu vydání bude úplně k ničemu. Stále musíte jít do obchodu pro DVD s hrou a instalovat do konzole to samé, co jste si předtím stáhli jen za účelem třídenního hraní. Ale nepochybujeme, že EA ve spolupráci s Microsoftem a Sony tento neduh časem odstraní. Šikovné by také bylo, kdyby předplaitel měl aspoň nějakou slevu na plnou verzi, což tu zatím chybí, nicméně pokud si někdo pořizuje hodně DLC, cena za službu se mu tím může vrátit.
Takže za svých 500 Kč dostanete 4x 72 hodin hraní čtveřice hlavních her od EA Sports, což nezní jako úplně špatná nabídka. Pokud byste nechodili spát, do práce nebo do školy a hráli každou z her nonstop celé tři dny, hodina hraní plné verze aktuálního fotbalu, hokeje, golfu nebo amerického fotbalu vás tedy v přepočtu vyjde pouze jen na 1,50 Kč. A když byste je hráli pouze po třech večerech, stále jde o zanedbatelnou částku za hodinu hraní ve srovnání třeba s lístkem do kina (200 Kč za 2 hodiny). Strategie EA je jasná: ukázat své hry v plné kráse se všemi možnostmi, vtáhnout do nich hráče a přesvědčit je tak snáze k pořízení plné verze pro časově neomezené hraní. A v neposlední řadě - není náhodou ten, kdo hraje v předstihu před ostatními, ten největší borec, který se tím pak může chlubit v diskusních fórech nebo na sociálních sítích a dělat tím EA bezplatné promo? :)
Bude zajímavé sledovat, zda EA kvůli této nové aktivitě nezačnou více tlačit na běžné obchody, aby neprodávali jejich hry několik dnů před oficiálním vydáním, jak se běžně stává a nikdo s tím u konzolových verzí obvykle nic neudělá nebo to ani neřeší. I to, jestli tato služba někdy nahradí volně dostupná ořezaná dema? Ty svým způsobem fungování de facto supluje. "V průzkumech trhu jsme dostával hodně požadavků od hráčů, že právě tuto možnost hraní v předstihu by rádi měli. Naše služba necílí na majoritu milionů zákazníků, kteří každý den chodí do kamenných obchodů, ale jen na hardcore minoritu," dodal Peter Moore, proč se do toho vlastně pustili a že tím nechtějí nahradit běžné distribuční kanály. Aspoň zatím.