EXKLUZIVNÍ DOJMY z Tyranny, RPG Obsidianu
Záporák vyhrál a vy jste mu k tomu dopomohli.
Tyranny není příběh vesnického chlapce či dívky ve víru závratných událostí na zdánlivě beznadějné výpravě za pomstou milované osoby, která nedávno zemřela rukou Záporáka.
Ne, ve hře Tyranny už Záporák vyhrál. A vy jste mu k tomu dopomohli.
„Nejen že jste byli na jeho straně," říká Eurogameru na novinářské předváděčce hlavní producent Matthew Singh. „Dokonce jste byli jedním z jeho velitelů. Nezačínáte jako průměrný čeledín, který do ruky poprvé v životě vzal rezavou dýku a zabíjí s ní krysy ve stokách. V této hře začínáte ve výsadní pozici a máte svou autoritu."
Pillars of Eternity (recenze) sice možná byly tím Baldur's Gate 3, na které jsme čekali, ale já jsem rád, že je Obsidian ochoten zkusit něco nového. Svět už jsem zachránil mnohokrát a myslím, že si s chutí zahraju za postavu, jehož představa „zla" je o něco hlubší než strčit chlápka z okna v Mass Effect 2.
Vzhledem k tomu je trochu nejisté, co bude ve hře Tyranny (oznámení) vaším úkolem. Já viděl jen krátké demo, ve kterém hráč přichází do vesnice, aby tam pomohl udržet pořádek jménem svého šéfa Kyrose, ačkoliv jsem měl dojem, že tato situace pochází z docela rané části herního příběhu.
Této vesnici počáteční podmanění okolního území příliš nesvědčilo, neboť ji ošklivě poničila magická energie, kvůli čemuž místní nemohou dělat nic užitečného jako třeba pěstování plodin, které by uživily vaši armádu. Vy máte za úkol tento problém vyřešit a vývojáři nám předvedli hned několik způsobů, jak se to dá zařídit.
Zajímavé je, že stav této vesnice a to, jak budete své úkoly plnit, mají podle všeho silnou návaznost na řadu rozhodnutí, která učiníte během vytváření své postavy.
„Na základě vašich rozhodnutí skutečně utváříte podobu světa, ve kterém pak hrajete," vysvětluje Singh. Podle toho, co jsem viděl, se tím mění to, jak moc magická energie v této oblasti město zpustošila, a rovněž váš vztah s frakcí, která ho ovládá - řeč je o skupině známé jako Scarlet Chorus (Šarlatový sbor).
Takže poprvé hráč nakráčí do vesnice, využije své autority k osvobození vězně a pak ho předá svým spojencům ze Scarlet Chorus, což většina lidí považuje za dobrou věc. No, vlastně až na zdejší měšťany, kteří mají pocit, že si je nadále podmaňujete, ale to už k té práci asi patří.
V tomto okamžiku vývojář nahrál druhou uloženou pozici, ve které už se kvůli hráčovým rozhodnutím část města propadla do obrovské magické propasti. To se hráči teda povedlo. Kromě toho je nastavení relativně podobné: pořád se musíte vypořádat s tím vězněm a davem naštvaných měšťanů. I zde se oblast nachází pod vládou Scarlet Chorus, ale co je důležitější, nyní ji vnímáte jako frakci nepřátelskou. Jak vy, tak oni pracujete pro Kyrose, ale spolu moc nevycházíte.
Tentokrát však hráč nakráčí do vesnice, okamžitě vězně zavraždí a tím rozdmýchá střet se Scarlet Chorus. Mimochodem, líbí se mi tady jedna věc, a sice to, že v obou situacích hráč obdrží příslušné množství zkušenosti. Nezískáváte nespravedlivou odměnu za to, že jste se rozhodli hrát za postavu, která se střetům vyhýbá, což podle mě povede k mnohem lepšímu vcítění se do role.
„Vaše postava si bude rozvíjet schopnosti, zatímco je bude používat, a to jak v souboji, tak i během dialogů," říká Singh. „Ve spoustě RPG systémů můžete mít pocit, že pokud zrovna nebojujete, vaše postava se nerozvíjí, což vás může odrazovat od zajímavých rozhodnutí. Tohle jsme tady nechtěli."
Nápad, že by hra hráče neměla pobízet k rozhodnutím, která mu nepřijdou zajímavá, se podle všeho prolíná i do soubojů. V Tyranny nejste omezeni určitou třídou a vývojáři mě ujistili, že plně obrněný bojový mág třímající válečné kladivo je zcela určitě proveditelný a funkční build. Ba co víc, vývojáři nám ukázali, jak si členové družiny mohou odemknout „společná komba", jakmile si k nim vaše postava vybuduje vztah. Komba jsou mimořádně silná - například hráč vyhodí kolegu lučištníka do vzduchu, který pak protivníky zasype salvou šípů.
Tyto schopnosti vypadají důležitě, a právě proto mě potěšilo, když mi vývojáři vysvětlili, že si je můžete odemknout buď díky přátelství, nebo pomocí nenávisti. Opět nám tedy vývojáři slibují, že nás nebudou trestat za to, že budeme hrát takovým způsobem, jakým hrát chceme. A to je skvělé! Těším se, až si vyzkouším příběh postavy, která je poněkud komplexnější. Morálka by se neměla vždy omezovat jen na černobílá rozhodnutí - ani na modročervená, když už na to přijde.
Hra Tyranny vypadá, že to chápe. Nejsem si jistý, jestli se zatím dokážu zbavit té skepse, která pramení z toho, že nějaké RPG slibuje ambiciózní větvené vyprávění příběhu a skutečnou agendu hráče, ale na druhou stranu se tady bavíme o Obsidianu. Je to tým, který už dokázal, že chápe, proč se lidé do žánru her na hrdiny vůbec zamilovali, a podle mě nastal čas zjistit, jestli se dokážou pohnout kupředu.