Skip to main content

Exkluzivita Tomb Raidera výhrou pro hráče, zdraví branže i odpovědí na Uncharted

Šéf Xboxu trpělivě vysvětluje okolnosti vzniku.

Vlastní zpráva - Můžete Microsoft právem nenávidět, když máte doma PS4 či PC a budete si muset na příští Laru Croft počkat o něco déle. Ale jedno se mu upřít nedá: upřímnost, trpělivost a odhodlání, s jakým to před světem obhajuje a odkrývá tím i dost z jejich interního know-how.

"Exkluzivita Rise of the Tomb Raider na Xbox nepřišla z pekla. Zrodila se z naskytlé příležitosti, vhodného žánru i partnera, který hledal přesně něco takového. Ve finále z ní budou těžit všechny zúčastněné strany, tedy Xbox, Crystal Dynamics i samotní hráči. Naše branže potřebuje velké hity, které vybočí z řady a díky tomu se vydělají peníze, což se povede jen 30 procent titulům a je to důležité zvlášť pro středně velké vydavatele," vysvětluje xboxový šéf Phil Spencer v rozhovoru s Eurogamerem.

Prý to nebylo tak, že by si Microsoft vytipoval jednu "náhodnou" chystanou hru a usmyslel si, že si ji zaplatí, aby si ji nemohli zahrát lidé s PlayStation 4. Takhle to nefunguje. Těsná spolupráce na sérii Tomb Raider prý mezi firmami nezištně funguje po mnoho let, podobně jako s Dead Rising 1 / 3. Do něj Microsoft investoval peníze i znalosti a pomohl tak z něj objektivně udělat lepší hru, než kdyby ho vyráběl pouze sám Capcom jako standardní multiplatformní third-party titul. To samé s TitanFall, kde opět nelze než mu dát za pravdu.

"Z příštího dílu Rise of the Tomb Raider by Square Enix i Crystal Dynamics rádi chtěli udělat zásadní AAA hru, ale to je velmi drahé. Potřebujete okolo vaší hry udělat pořádný rozruch, což vyžaduje silné partnerství - buď držitele platformy nebo nějaké sponzorování apod. Takže tvůrcům Lary Croft se hodí, když jim píchneme s úhradou marketingu a také aktivně pomůžeme s vývojem, aby mohl vzniknout ještě lepší a větší díl než ten minulý. Z toho pak bude těžit celá série Tomb Raider do budoucna i hraní jako takové," dodává Spencer.

Stejně se prý podíleli na Ryse, do nějž též v minulých letech nasypali peníze, a plody této spolupráce nyní přitom sklidí i PC hráči v chystané konverzi. Tu nechtěl Cryteku zakazovat či blokovat, protože mu přeje, ať vydělá nějaké peníze a je úspěšným studiem (přestože se tím ztratí xboxová exkluzivita - ano, tak je Microsoft hodný, že myslí na blaho hráčů i firem v branži).

A pak je tu ještě jeden úhel pohledu Microsoftu, který, jak přiznal, hrál v rozhodování nemalou roli: mít protitah na Uncharted 4 v tom samém období Vánoc 2015 (jak se trefila glosa). Microsoft si prý vždycky přál mít na Xboxu obdobnou dobrodružnou akční adventuru (jako Uncharted, jejímž fanouškem Spencer je), ale nedokázal žádnou vlastní špičkovou vyrobit.

Žánrově se jim tedy další Tomb Raider báječně šikne do portfolia, kde zaplní mezeru. Dle Spencera by se nepustili do podobné dohody, pokud by šlo o konkurenci Gears of War či Forza Motorsport. Ale toto, to byla unikátní naskytlá příležitost, které by byl hřích nevyužít, chtějí-li mít na Xboxu dlouhodobě řadu hitovek. Čili nešlo prý o útok vúči jiné platformě, nýbrž o investování pouze do něčeho, co hry na Xboxu i Windows učiní ještě kvalitnějšími, což je z jejich pohledu opět více než pochopitelné - více v kompletním rozhovoru EG z Gamescomu.

Watch on YouTube

Read this next