České počítačové hry ve 2019 zmapovány v rozsáhlé studii
Nová čísla od asociace tvůrců.
Pavel Barák z Asociace českých herních vývojářů rozeslal médiím závěry něčeho, na čem intenzivně pracovali poslední měsíce.
Jde o unikátní studii České počítačové hry 2019, která přináší zcela nová čísla a byla poprvé představena na snídani pro novináře ve spolupráci s Institutem pro digitální ekonomiku.
Jejich cílem je, aby to konečně někoho odpovědného trklo, že jde o velký byznys s perspektivou do budoucna, který není státem příliš podporován (až na pár dotací), na rozdíl od situace v jiných státech (Polsko, lídr v regionu). A že je potřeba něco dělat se vzděláváním, aby se studiím dostalo více kvalifikovaných pracovníků či měly lepší podmínky pro své působení (rozjezd) než dosud.
Mimo jiné se ze studie dozvíte:
- Kolik v Česku ročně vyjde počítačových her a kolik je hraje lidí?
- Jaký je obrat mladého, ale prudce rostoucího odvětví?
- Jak si hry stojí třeba oproti filmům?
- Kolik je u nás herních studií a jak jsou vlastněna a financována?
- Co brzdí další rozvoj nadějného odvětví?
Rozhodně je to zajímavé a hezky zpracované šedesátistránkové počtení, které v PDF formátu můžete stáhnout odsud.
Pár vybraných faktů:
V Česku je neuvěřitelných 76 společností, které se zabývají vývojem počítačových her. V roce 2018 bylo v ČR vytvořeno 31 her, v posledních čtyřech letech česká vývojářská studia vydala 136 her (2015-2018). Vývoj her pro PC a konzole (67 %) nadále převládá nad vývojem pro mobilní platformy.
Pro rok 2018 se díky výraznému úspěchu několika herních titulů očekává 34% růst obratu domácího herního průmyslu na hodnotu přes 3 miliardy korun.
Počet lidí pracujících ve vývoji her činil v roce 2018 téměř 1500 pracovníků, přitom přes 60% herních společností chybí zaměstnanci.
Podíl exportu se u většiny studií pohybuje mezi 90-99%, čili hry jsou silným exportním artiklem ČR. Hlavními odbytišti jsou USA, Německo, Velká Británie a Rusko.
Beat Saber se dle odhadů asociace stal světově nejprodávanější hrou pro VR všech dob.
České hry pro PC a konzole, které jsou v prodeji v klasické nebo digitální distribuci, si koupilo více než 50 milionů hráčů po celém světě.
Podle studie PayPay z roku 2018 je průměrný věk českého hráče 33 let. Navzdory častým názorům to nejsou ani výhradně muži, až třetinu českých hráčů totiž představují ženy.