EG index očekávanosti českými hráči
Unikátní průzkum: po čem prahnete a co přehlížíte?
Ať už jde o tiskové zprávy nebo silácké rozhovory, každý výrobce se rád a často ohání "velkou očekávaností" svých her. Ale podle čeho se vlastně tento přívlastek definuje? Kde je hranice mezi očekávanou a neočekávanou hrou?
A tak se zrodil nápad Eurogameru zmapovat, které hry čeští hráči skutečně vyhlížejí, koupí si je nebo je alespoň velmi bedlivě sledují při uvažování o jejich pořízení. Unikátní výzkum se soustředí pouze na stav na domácím trhu, protože je svou náturou specifický. To, že některý titul třeba pro handheldy nebo konzole frčí ve světě, totiž vůbec neznamená, že by o něj byl zájem i v ČR, jak se někdy může mylně zdát.
Koeficient pro EG index očekávanosti českými hráči čerpal z následujících dat o všech hrách, které ještě nevyšly, ale již byly oficiálně oznámeny (blíže představeny). Analyzována byla data za poslední půlrok (1. října 2010 - 1. dubna 2011) nebo za celou dobu (od zalistování hry).
- počet předobjednávek hry na předním obchodu Xzone
- průměrná čtenost článků o hře na Eurogameru
- celková sledovanost trailerů ze hry na EGTV
- zájem zákazníků o hru na obchodu Xzone (komentáře, dotazy atd.)
- průměrný počet komentářů ke hře na předních českých herních webech
- prodejnost minulého dílu dané herní série v ČR
Postup výpočtu: na základě přesných čísel u každého z těchto šesti vstupů byly sestaveny průběžné výsledky dle jednotlivých měřítek. Těm pak byla při celkové kompilaci pořadí her přisouzena rozličná váha podle toho, jak moc jsou důležitá a také abychom pokud možno omezili vliv masivního marketingu, resp. počtu vypuštěných materiálů ke hře. Největší váhu na pořadí měl počet uskutečněných předobjednávek hry, protože od toho se vše odvíjí (výše marketingového rozpočtu, možnost vzniku pokračování, zavření studia atd.).
Jaké je tedy výsledné pořadí chystaných her podle EG indexu očekávanosti českými hráči? Po čem v roce 2011 skutečně prahnete a co vás naopak nechává chladnými?
Pořadí | Hra | Distributor | |
---|---|---|---|
1 | Zaklínač 2: Vrahové králů | Comgad | |
2 | Battlefield 3 | EA | |
3 | Duke Nukem Forever | Cenega | |
4 | Mass Effect 3 | EA | |
5 | Diablo III | ABC Data | |
6 | Might and Magic: Heroes VI | Playman | |
7 | Star Wars: The Old Republic | EA | |
8 | The Elder Scrolls: Skyrim | Cenega | |
9 | Deus Ex: Human Revolution | Cenega | |
10 | Guild Wars 2 | Comgad | |
11 | L.A. Noire | Cenega | |
12 | Operation Flashpoint: Red River | Conquest | |
13 | Fable III PC | Microsoft | |
14 | Portal 2 | EA | |
15 | F.E.A.R. 3 | Cenega | |
16 | Gears of War III | Microsoft | |
17 | Arcania: Fall of Setarrif | Comgad | |
18 | Posel Smrti III | TopCD | |
19 | Mortal Kombat | Cenega | |
20 | The Sims 3: Hrátky osudu | EA | |
21 | Batman: Arkham City | Cenega | |
22 | Max Payne 3 | Cenega | |
23 | Uncharted 3 | Sony | |
24 | DiRT 3 | Conquest | |
25 | BioShock Infinite | Cenega | |
26 | Risen 2 | Cenega | |
27 | RAGE | Cenega | |
28 | Virtua Tennis 4 | Conquest | |
29 | inFamous 2 | Sony | |
30 | Ghost Recon: Future Soldier | Playman | |
31 | Forza 4 | Microsoft | |
32 | Dungeon Siege III | Cenega | |
33 | Hunted: The Demon's Forge | Cenega | |
34 | Brink | Cenega | |
35 | Warhammer 40000: Space Marine | Comgad | |
36 | Serious Sam 3 | Cenega | |
37 | Red Faction Armageddon | Comgad | |
38 | Dead Island | Playman | |
39 | IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover | Playman | |
40 | Darkspore | EA | |
41 | Stronghold 3 | Cenega | |
42 | Resistance 3 | Sony | |
43 | Saints Row 3 | Comgad | |
44 | The Last Guardian | Sony | |
45 | Call of Juarez Cartel | Playman | |
46 | Silent Hill Downpour | ||
47 | Tropico 4 | ||
48 | Resident Evil: Operation Raccoon City | Cenega | |
49 | LEGO Piráti z Karibiku | Comgad | |
50 | Alice: Madness Returns | EA |
Pro koho je toto pořadí užitečné?
Věříme, že EG index očekávanosti českými hráči bude prospěšný pro celý český herní trh, už jen protože se v převážné části skládá z vstupů, co nejsou veřejně dostupné. Koncoví hráči z něj vidí, o které hry panuje opravdu značný zájem. Když je očekává a sleduje tolik ostatních lidí, získávají tím jakous takous záruku, že jejich koupí patrně neprohloupí, že?
Pozoruhodný je Battlefield 3, který se dokázal dostat na druhé místo nezvykle rychle - pouhých pár týdnů po oznámení, čímž předhonil ostatní hry, které jsou ohlášené už měsíce či roky. Zaklínače 2 však neporazil (mimochodem: v době konání výzkumu ještě nebyla venku preview-verze a materiály z ní).
Distributoři jinak za obdobné výzkumy musí platit obrovské peníze. Zde mohou snadno a zdarma zjistit, jak moc jim hrozí konkurence a především: do marketingu kterého titulu z vlastní stáje má ještě smysl investovat čas a peníze (např. dárky, inzerce, tiskové zprávy, prezentace, soutěže...), aby se jeho EG index příště dokázal vyhloupnout výše. Která hra momentálně podpořit nepotřebuje, protože zájem o ní roste de facto sám (aktuálně Battlefield 3 díky trailerům).
Poukázání na pravděpodobné propadáky v předstihu
Publikujeme zde záměrně kompletní TOP 50, aby bylo zřetelné, o které hry od velkých výrobců nemají čeští hráči praticky žádný zájem, ale při menším žebříčku by to mohlo vypadat, že jsme na ně zapomněli. Pokud je některá hra - navzdory pokročilé etapě jejího marketingového cyklu a s brzkým vydáním - v EG indexu očekávanosti českými hráči nízko, může jít dost dobře o ztracený případ, o nějž je tak malá poptávka, že by ji nepomohlo téměř nic (to pochopitelně neplatí pro včera oznámenou hru, která má dlouho do vydání a na níž panuje tzv. mediální blackout).
V podstatě se dá konstatovat, že takové hry zhruba od třetí desítky v tabulce se u nás ani příliš nevyplatí uvádět na trh (nebo je lokalizovat). V ČR se jich pravděpodobně prodá tak málo kusů, až distributorům hrozí, že na nich mohou prodělat finance či zabít moře času. Ani pro redaktory o nich není efektivní psát každý den nějaký článek, protože si ho asi přečte jen minimum lidí.
Marketing až na prvním místě
Na druhou stranu nutno zdůraznit, že tituly umístěné na konci nemusí nutně být kvalitativně špatné, ale trpí buď slabým marketingem nebo spíš doplácí na přecpanost trhu s příliš mnoha jinými, na první pohled atraktivnějšími hrami. Většina lidí dokáže ve svém volném čase "zkonzumovat" jen určitý počet her.
Samozřejmě, tento žebříček je hlavně o tom, jak podařený má ta která hra marketing, na čemž ale v současnosti stojí a padá celý herní průmysl. Zaručena přitom není přímá úměra mezi hodnocením hry v recenzích a její očekávaností, což se dá pěkně ilustrovat na Portalu 2, sklízejícím devítky až desítky, přičemž prodejně to u nás (krabicová verze, nemluvíme o Steamu) megahit rozhodně nebude (viz až 14. místo v EG indexu sestaveném krátce před vydáním Portalu 2). Ještě více však pořadí vypovídá o tom, jak vysokou hodnotu (trvanlivost) má chystaná hra pro hráče, kteří stále více obracejí každou utracenou korunu a nedají tisícovku např. za titul, který dohrají za pár hodin a pak ho mohou zahodit.
Příští EG index očekávanosti českými hráči sestavíme v létě - to znamená po veletrhu E3 a před zahájením podzimní sezóny. Předpokládáme, že z přeskládaného pořadí bude zřetelné, co se stane největším hitem letošního podzimu, resp. co nejvíce ohromilo na veletrzích, nebo kterým hrám se otevřela skulinka pro dostání se blíže vrcholu (díky už realizovanému vydání jiných her stejného žánru). Uvítáme jakékoli vaše nápady, jak tento žebříček a jeho vypočítávání vylepšit. Například by se do něj dalo zohlednit, ve které fázi marketingové propagace (krátce po ohlášení, ve střední etapě, brzy před vydáním) se daná hra právě nachází, i když výrazný nástup BF3 tuto potřebu popírá a dokazuje, že na vzdálenosti do vydání nemusí záležet, pokud některá hra opravdu dokáže zaujmout.