EA: tradiční dema nezpoplatníme
Ale rozhýbat zkostnatělý trh chtějí.
Electronic Arts reagovali na včerejší paniku jediným možným způsobem. "Žádný z našich návrhů [o nové strategii s cenami her a modely digitální distribuce] nepočítá s placením hráčů za tradičně zdarma dostupná herní dema," stojí v oficiálním prohášení Jeffa Browna z EA. Jinak to ani ostatně dopadnout nemohlo. Vzpoura hráčů a anti-EA nálady jsou zažehnány, ale na tomto místě se hodí položit si pár souvisejících otázek.
Kolik těch zmiňovaných zdarma dostupných dem bude, když jich vychází čím dál méně? Resp. EA je vypouštějí jen k hrám, které potřebují zviditelnit (typicky nové značky Dante's Inferno, Brütal Legend nebo Army of Two: The 40th Day), zatímco k těm největším hitům klasická dema zásadně neexistují (Dragon Age, Mass Effect 2, Battlefield: Bad Company 2 na PC, event. starší Saboteur).
A proč se vlastně tak bránit experimentům EA o rozhýbání trochu zkostnatělého systému oceňování a velikosti her? Nyní tu obvykle máme buď malé a pro výrobce zbytečně levné logické hříčky za 5-10 dolarů a na druhé straně příliš drahé i nákladně vyvíjené plnohodnotné hry.
Něco mezi těmito protipóly tu zjevně chybí a obrovský úspěch Battlefield 1943 potvrdil, že úvahy EA jdou správným směrem. S pár mapami byl remake BF1943 moc velký na to, aby se dal nazývat demem a naopak moc malým na tradiční velkou plnou hru, což se ovšem dá časem smazat dodatečnými přídavky.
Momentálně EA chystají několik takových projektů, pracovně přezdívaných "PDLC" - prémiového stáhnutelného obsahu za 10-15 dolarů, které vyjdou ještě před samotnou hrou. Odhaduje se, že by to mohly být prequelly nebo něco podobného, co se dá prodávat i po uvedení plné verze.
Jakkoli byl tedy Pachterův výrok o čtyřhodinových placených demech politicky nešťastný a zazněl asi jen mezi řečí, je evidentní, že podstatu plánů EA - kompromis mezi malou a velkou hrou - vystihuje dokonale. Slovo "demo" je zde nutné chápat ze strany výrobce: když se taková středně velká hra digitálně distribuovaná ujme, vytvoří k ní přídavky a těmi ji vlastně přemění na plnohodnotnou hru, kterou pak časem uvede i do kamenných obchodů.