Proč EA nepřekopou sportovní série?
Nebojí se odvážných rozhodnutí, ale...
Když má nějaká osobnost povídavou náladu nebo se ji novinářům povede rozmluvit, aby se podělila o své drahocenné poznatky z herního průmyslu, které jsou pro lidi zvenčí objevné, musí se toho náležitě využít. Pro Kotaku se takto otevřel šéf EA John Riccitiello v diskusi navazující na nedávné zrušení NBA Elite 11.
"Je velmi jednoduché udělat pokračování, když ho skoro v ničem nezměníte. Ale pokud dojde k výrazným obměnám oproti předchůdci a jde navíc o každoroční sérii, berete na sebe značný risk, což sice lidé mají rádi, ale vy nestihnete novou technologii vyladit na první nebo druhý pokus tak, aby hra vyšla včas," konstatoval šéf EA a poradil ostatním, ať s tímhle raději počkají na další generaci konzolí.
Nepřímo tím vysvětlil, proč například NHL nebo FIFU nemohou postihnout výraznější změny, když mají na jejich vývoj jen 12 měsíců. Jistě, můžete oprávněně namítnout: proč na ně tedy nealokují dvě různá studia, jako to dělají pro NFS? Jenže to asi nejde, protože pod jednou značkou FIFA nemůžete dostat pokaždé jiný fotbal, to by jen vyvolalo zmatek.
Ve zrušeném NBA Elite 11 prý EA chtěli přijít s novým způsobem ovládání, ale pohořeli, protože se za 18 měsíců snažili vytvořit něco, co vyžaduje aspoň dva roky vývoje. A John Riccitiello na tomto příkladu ozřejmil, jak u nich v EA funguje schvalovací proces u každé hry:
"Vyšlo demo NBA Elite a souběžně s tím jsme finalizovali plnou hru. Mezitím probíhalo interní kvalitativní hodnocení a spokojeni jsme nebyli. Komunikace s prodejní organizací [pro ní novináři píší interní recenze nanečisto - pozn.red.] napovídala, že hra by dostala známky jen okolo 60 procent, zejména kvůli nedodělanosti." Tím se celá věc dostala výjimečně rovnou na stůl Johna Riccitiella, který k tomu dodal, že prý bychom byli šokováni, kdybychom věděli, kolik takových rozhodnutí se dělá na poslední chvíli.
Šéf EA se domnívá, že kdyby to NBA Elite 11 nakonec přeci jen vyšlo, v prodejích by s NBA 2K11 od Take-Two prohrálo v poměru 1 ku 5. To by se snad ještě dalo přežít, ale horší by to podle něj bylo s poškozením reputace EA - se zapsáním se do povědomí lidí jako těch, kdo dělají béčkové nebo ty horší sportovní hry. To nechce dopustit, ani odklad takové pravidelně vycházející sportovní hry o rok, kdy by už byla zbytečná.