Skip to main content

E3 DOJMY ze Sea of Thieves

Jak se bude hrát pirátská hra? I sólo.

Ve hře Sea of Thieves pro PC/X1 budete moct s partou kamarádů vyplout na pirátských lodích na otevřená moře. Můžete pít grog. Můžete hrát na tahací harmoniku. V těch nejlepších scénkách z ukázky na E3 se tyto posádky grog chlemtajících hráčů s námořnickým popěvkem na rtech vyžívaly ve střetech plných dělostřeleckých salv. Instinkt vás žene k tomu, abyste se pustili do boje po boku své posádky a prokázali, kdo je tady silnější pirát.

E3 demo bylo vylepšeno, aby na sebe hráči naráželi častěji. A ve finální hře se hráči samozřejmě ocitnou v mnohem větším světě. Co tedy budete vlastně moc dělat, až Sea of Thieves začátkem příštího roku vyjde? Právě o tom si Eurogamer povídal s Greggem Maylesem, ředitelem designu Sea of Thieves.

„Inu, na to vám hodně odpoví náš systém questů," řekl nám Mayles. „Víme, že někteří hráči budou s chutí jen tak brázdit moře a užívat si to, hledat třeba vraky nebo věci vyplavené na moře, kterých budou moct využívat. Ale také víme, že mnozí hráči budou chtít takové ty známé cíle - budou chtít dostávat úkoly, které budou muset plnit."

Budou zde questy, ve kterých půjde o poklad, o kořist. Questy, ve kterých budete lovit odměny. Budete požádáni, abyste našli vraky lodí. Budete objevovat ztracené ostrovy. Ale žádný velký příběh, který by to vše zastřešoval, ve hře nebude. To proto, že vývojáři z Rare chtějí, aby si hráči Sea of Thieves vytvořili příběh vlastní, jen s pomocí nástrojů a aktivit, které jim hra poskytne.

„Nechtěli jsme, aby naše dílo působilo jako lineární hra, ve které hráči postupují z bodu A do bodu B," dodal Mayles. „Ale nechtěli jsme ani svět, který by v hráčích vyvolával dojem, že nemá žádné příběhové pozadí. Prostě jde o to, najít ten zlatý střed, kdy si hráči připadají jako součást příběhu, který ve světě již existuje."

Demo z E3 je zatím docela přímočaré. Spolu se skupinou námořníků se odeberete na velké plavidlo a rozdělíte posádce role. Věcí, které je třeba udělat, je zde víc než lidí, kteří by je mohli zastat, takže budete potřebovat týmovou práci, abyste loď udrželi v provozu, obsadili děla, vyšplhali na lanoví, vylili přebytečnou vodu... dokonce abyste třeba jen rozvinuli plachty.

Upřímně řečeno mám trochu starosti. Zní mi to jako spousta práce. A dokážu si představit okamžiky, kdy se budu chtít plavit po zářivém moři v Sea of Thieves úplně sám. Strávil jsem celé hodiny průzkumem Wind Waker's Great Sea zcela sám, plul jsem po vlnách, bojoval s mořskými příšerami a sbíral poklady. A jelikož jde o hru se sdíleným světem, jakou je třeba i Destiny, je mi jasné, že občas budu hrát tehdy, kdy mí kamarádi ne.

Sea of Thieves na osamělé hráče naštěstí myslí. Pořád budete součástí toho samého velkého propojeného světa, ale budete se do něj moct vydat i o samotě. „Máme zde lodě i pro jednoho či dva hráče, takže se na nich budete moct plavit sami," vysvětluje Mayles. „Ale pro nás je zajímavé to, že se to pořád bude odehrávat ve sdíleném světě. Zažili jsme zajímavé situace, kdy se dvě malé lodě náhodou potkaly vedle jedné velké - společně se na tu velkou sesypaly jako vosy, aby ji dostaly. Byl z toho tak zajímavý příběh, který se může stát jen v rozvíjejícím se světě."

Demo z E3 skutečně září tehdy, když spolu hráči interagují, a to zejména ve chvíli, když se potkáte s někým, koho neznáte. Střety trochu připomínají DayZ, protože ani jeden z hráčů (či ani jedna z lodí plných hráčů) netuší, jaké úmysly mají ti druzí. Proto mě poněkud překvapilo, když jsem se doslechl, jak málo často tyto interakce vývojáři z Rare očekávají.

„Každé setkání s jinou lodí musí působit jako zvláštní příležitost," pokračuje Mayles. „Nejsme tady na nějakém rybníku." Prozradil, že původně to vývojáři z Rare udělali tak, že na sebe hráči naráželi častěji. „Ale když jsme počet setkání snížili, začalo to být zajímavější. Chtěli jsme to zařídit tak, aby hráči hráli třeba hodinu a neviděli vůbec nikoho." Vyvolává to otázku: jak velká tedy mapa v Sea of Thieves bude? „Není důležité, jak velká je mapa," míní Mayles. „Důležité je, kolik lidí na ní je."

Jak bude svět v Sea of Thieves vypadat, když se hráči ocitnou na souši mimo svou loď, je ještě větší záhada. Nikde není žádná zmínka o centrálních přístavech či městech a já mám pocit, že to vývojáři z Rare zamýšlejí tak, aby jako hráčské centrum fungovaly samotné lodě - alespoň ty větší. Ale to neznamená, že se na pevninu nepodíváte. Naopak.

„Na E3 jsme se záměrně soustředili na lodě, protože si myslíme, že je to hodně jiná část hry," míní Mayles. „Ale jsou tady ostrovy, kde svou loď uvážete, vyndáte mapu k pokladu a půjdete ho vykopat. A samozřejmě je tu plynulý přechod mezi ostrovem a mořem." „Lodě působí úmyslně klaustrofobicky - když přistanete, máte pocit, že se můžete nadechnout čerstvého vzduchu. Skoro jako byste si mohli protáhnout nohy. Pak se vrátíte na loď a máte to zase."

Zajímalo by mě, nakolik má demo na E3 jen vysvětlit koncept a kolik toho z obsahu zbývá, co nám vývojáři ještě neukázali. Hra Sea of Thieves je stará jen rok a půl - což vysvětluje, proč byl ten stručný teaser na loňské E3 tak stručný. A je jasné, že v Rare ještě pár věcí ladí.

To platí i pro drobné detaily, přičemž to vypadá, že vývojáři o každém z nich pečlivě přemýšlejí. Tak například ten grog. Ve hře je proto, že je to základní pirátská rekvizita, ale dokonce i jeho přítomnost vyvolala debaty o tom, jak to ovlivní hodnocení přístupnosti hry. To samé platí pro dýmky - ještě ve hře nejsou, ale budou tam. Mayles říká, že studio si neustále uvědomuje, že vyznění hry musí být tak akorát. Nemá to být „pirátská hra pro děti", ale ani nemá být „plná krve a násilí, což by mohlo některé lidi odradit".

„Ve studiu děláme takovou věc," říká. „Víte, jak se na dětských narozeninových oslavách děcka převlékají do kostýmů pirátů a volají ,Jo ho hó!' nebo tak něco. Kdykoliv uděláme něco, co působí moc dětsky, říkáme, že je to jak z narozeninové oslavy. Zkrátka že je to moc dětské, takže to ve hře nemůžeme mít."

Upřímně se těším, až se hry uvidím víc, a navzdory datu vydání na začátku příštího roku to vypadá, že okolní svět mimo E3 nebude muset čekat dlouho. Blíží se uzavřená beta - "ještě jsme neprozradili datum, protože bychom ho nejspíš nestihli a lidi by to štvalo" - takže vývojáři z Rare ještě uvidí, co si hráči Sea of Thieves budou přát.

„Máme v plánu dát hru do rukou hráčů co možná nejdřív, tedy v omezené podobě, a pak jen poslouchat, co si o hře myslí," uzavírá Mayles. „Chtějí lidé ve hře mít cechy? Chtějí tam mít dýmky? Chceme, aby hlavní roli v této hře hráli přímo sami hráči. My jako vývojáři tady do hry nebudeme vymýšlet legendární piráty ani legendární lodě - ty, které ve hře uvidíte, si vymysleli hráči. Je to v podstatě společný vývoj, což je pro Rare nové."

Je to smělé, je to tak trochu jako early access, ale přitom není. A jak Mayles naštěstí potvrdil, Sea of Thieves rozhodně není free-to-play. "Až hra vstoupí do fáze otevřené bety, nechceme, aby byla dokončená jen napůl. Chceme, aby vypadala tak dobře jako demo z E3. A pak už budeme jen naslouchat hráčům."

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Read this next