E3 dojmy z hraní Need for Speed: Most Wanted
Autodrom pro dospělé na půli cesty k Burnoutu.
Voní vám rukopis Criterion? Zpomalené bouračky, interaktivní billboardy, nitro, jízdní model Burnoutu... Voní? Pak vás restart Most Wanted nadchne na první pohled. Nevoní? Pak byste stejně měli svůj postoj zkusit přehodnotit, přijít o tuhle jízdu kvůli předsudkům by byla škoda.
Tvůrci jsou zde cítit na každém rohu. Auta se ženou šílenou rychlostí, co chvíli do sebe buší, ve volných chvílích demontují lavičky, sloupy i svodidla všude kolem a když je náhodou něco rozhodí, aktivací dusíku si driftující zadek promptně srovnají. Připadá vám, že se ženete šíleným tempem - 250 km/h středem města skutečně není málo - přitom nad vozidlem máte plnou kontrolu. Tenhle pocit uměli Criterion navodit již ve svých prvních Burnoutech - hra vytváří pro člověka velice příjemnou iluzi, že se každou vteřinu pohybuje na hraně možného a že jede jako Ken Block při Gymkhaně (nikoli při rally), přitom spoustu věcí dělá za něj a zdaleka taková fuška to není.
Zato je to zábava. Náramná! Okusil jsem několik různých typů závodů, během půl hodiny zdemoloval své BMW M3 asi 163x ("Nebereme se příliš vážně.") a po všech těch, byť sebelepších, střílečkách, šlo na letošní E3 o jeden z nejsvěžejších blockbusterových zážitků.
Need for Speed Online?
Mluvčí Criterion a EA během prezentace zdůrazňovali, že "pointou Most Wanted je stát se nejhledanějším řidičem... na Autologu, mezi vašimi přáteli." Kreativní ředitel Craig Sullivan a jeho známé nagelované číro hned zkraje předváděčky upozorňovali, že "půjde o nejvíce společenské Need for Speed v historii." Autolog, sociální síť představená dva roky zpátky v Hot Pursuit, vývojáři povýšili do verze 2.0, aby se hráči mohli navzájem srovnávat v prvním posledním - v časech, v rychlostech, v takedownech, ve skocích, v počtu přejetých koček a v mnohém dalším.
Tvůrci kličkovali kolem jakéhokoli vysvětlování singleplayerové "kampaně", neutrousili ani drobek o nějakém příběhu ve hře pro jednoho hráče. Přitom originální Most Wanted z roku 2005 dějovou zápletku s filmečky mělo a singl v něm byl stěžejní.
Jinými slovy, nové Most Wanted vypadá jako multiplayerová závodní hra, která nebude o osobním vývoji v offline světě otevřeného závodního města Fairhaven, ale která bude o neustálém soutěžení mezi online závodníky. Bude tak mít cenu si hru pořizovat, chcete-li hrát jen sólo a bez online multiplayeru? Těžko říct, snad se Criterion ještě pochlapí.
Online multiplayer je v jejich osobité reinkarnaci Most Wanted velice zábavný, ale přeci jen bych též ocenil hutné sólo vyžití. Nebo aspoň split-screen multiplayer, který bohužel kvůli příliš velkému městu a důrazu na Autolog nedorazí stoprocentně.
Autodrom ve městě
Oproti předloňskému Hot Pursuit, prvnímu NFS z dílen Criterion, nebude Most Wanted závodní hrou s pouze otevřenou mapou, ale se skutečně otevřeným světem. I v Hot Pursuit jste měli relativní drandící volnost mezi jednotlivými závody, ale zde je té svobody mnohem více. Poznal jsem to hned při prvním závodě - checkpointy byly docela vzdálené a cestiček k nim vedlo habaděj. Každou chvíli jsem to mohl střihnout zapadlou uličkou nebo benzinkou, ale to bych trasu musel mít najetou, takže potenciál pro znovuhratelnost je tu nemalý.
Autoři nezapomínali zmiňovat, že město Fairhaven je dosud největší herní plochou, kterou kdy vytvořili. Kromě dokolečka ukazovaného centra města s mrakodrapy a pobřežními silnicemi si do GPSky zadejte i třeba průmyslové čtvrti s fabrikami a obřími skladišti (Ken Block podruhé) nebo rozestavěné čtvrti se spoustou drandění mimo asfalt.
Po usednutí k virtuálnímu volantu jsem vypozoroval, že všem dvoustopým multiplayerovým kláním v Most Wanted předchází cesta otevřeným městem na meeting point (řekl tu někdo Burnout Paradise?), kde náš multiplayerový závod započal nečekaným spontánním výstřelem. Žádné řazení se na čáře, žádná pečlivá příprava nohou na pedálech, žádné hostesky v minisukních - jen chaotický dostihový start. Docela bžunda!
Už jsou známy oficiální HW nároky hry.
Co do důrazu na samotné závodění stojí nové Most Wanted někde na půli cesty mezi tradičními NFS a Burnouty. Žádná z tratí nebyla delší, než dvě minuty, ale klíčem k úspěchu byl čistý průjezd, nikoliv takedowny soupeřů. Na drsné eliminování protijezdců samozřejmě také dojde a bude mít svůj vlastní, klasicky burnoutí mód, kde se výsledné hodnocení v podobě tzv. speed points (prostě XP) bude odvíjet právě od vašich destrukčních schopností. Nechcete v rámci tréninku oprášit i Destruction Derby?
Utrženi ze řetězu
Klasické závody, soutěže o nejdelší skoky i nejvyšší rychlosti se během novinářské seance na přeskáčku střídaly s drsným takedown řáděním a bylo vtipné pozorovat, co to s námi hráči dělalo. Na první závodní meeting jsme dorazili v poklidu, takřka podle předpisů a snažili jsme se kolegiálně seřadit; o půl hodiny později jsme se na místech setkání řezali jako na pouťovém autodromu, kochali se zpomalenými záběry na takedowny a hlasitě se řehtali.
Chybět samozřejmě nemohou honičky s policií. Zda opět dorazí Bugatti Veyron s majáčkem a zda bude v hratelné podobě, mi nikdo potvrdit nechtěl. Každopádně za zadkem budete mít muže zákona často. Nejprve budou dorážet v klasických služebních Fordech a čím více budete zlobit, tím těžší a rychlejší techniku nasadí (vzpomeňte si na hvězdičky v GTA). Černobílými SUV už jen tak neprostřelíte, před helikoptérou se jen tak neskryjete.
Policisty jsem si znepřátelil během závěrečného závodu a jaké bylo mé překvapení, když po mně nadále šlapali i po přejetí šachovnice. Most Wanted zde funguje trochu jako Assassin's Creed - nestačí misi splnit, ještě je třeba utéct z místa činu. Na E3 velice dobře fungoval mamutí skok přes železnici, na nějž se fízlové neodvážili nebo nedoskočili.
Need for Speed: Most Wanted vyjde 31. října pro PC, X360, PS3 a VITA.
rezervovat na Xzone.
Půlhodina s NFS: Most Wanted utekla jako voda. Nebo, abych zůstal tematický, ujela jako Aventador. Pocit z bláznivé jízdy byl skvělý, britští Criterioni vkusně mixují standardní závodění z Need for Speed s velice nestandardním řáděním z Burnout. Zábavné tedy Most Wanted bezesporu bude, jen je otázkou, zda si jej užijete i bez online multiplayeru, na nějž se tvůrci evidentně soustředí především.