E3 dojmy z Forza Horizon
Důkladně si brousí zuby na porážku Need for Speed a spol.
Asi byste nechtěli stále jíst to samé, i když by to byla velmi chutná krmě, že? Však si takovéto myšlenky zřejmě připustili při obědě v Turn10, domovském to studiu již čtyřdílné ságy zvané Forza Motorsport. Jakkoli se této sérii nedá ani do kvarteta upřít její vysoké kvality, ten následující pátý díl vezme závodění ve dvou stopách ale už zcela z gruntu!
Ale to se potřebujeme přenést zpátky do minulosti asi 2,5 roku staré, kdy v Microsoft Studios poprvé vykrystalizovala ta myšlenka na celkovou obrodu slavné série. Jenže domácí tvůrci měli v plánu další klasické a tedy i okruhové díly Forzy (ano, okruhové závodění nezanikne!) a tak si ponechali jen právo na dohled a vývoj svěřili externímu partnerovi.
Fachmani na zavolanou
Jako na zavolanou se jeden takový hnedle nabízel. Velká banda velezkušených tvůrců z mnoha úspěšných studií a s bohatými zkušenostmi ze závodních her se sešla ve zbrusu nové kompanii Playground Games, pro kterou bude nová Forza Horizon premiérovým dílem. Finální název byl ale zvolen nedávno, původně projekt nové Forzy vznikal s podtitulem World. Takže tu máme nové tvůrce, ale nebojte se vlka nic, Turn10 se stále angažují velmi dostatečně a když mrknete na levý boxík, zjistíte, že osazenstvo Playgroundu není žádná školka, ale grupa velmi zkušených person.
Dobře, je načase konečně přiznat, že Forza Horizon úplně opouští uzavřené okruhy z minulých dílů a vrhá se do vod jí zcela neprobádaných, a to do hájemství Need for Speedů, Burnoutů, Test Drivů a Motorstormů - na otevřené silnice svobodného herního světa. Horizon si chce brát to nejlepší ze zmíněných sérií, kteréžto nezmiňuji jen tak, ale na těchto některých titulech se angažovala spousta členů Playgroundu. Takže počítejte s jednou obří celistvou herní mapou jako v Most Wanted, bodováním riskující jízdy na hraně z Burnoutu, volným výběrem závodů a naprostou svobodou jízdy dle Test Drive: Unlimited a konečně s všeobjímajícím závodním festivalem ne nepodobnému pouštnímu vetrené v MotorStormu.
Hurá do Colorada
Na E3 se poprvé Horizon prezentoval v krátkém hratelném demu, ale hlavně se tvůrci podělili o konkrétní informace, z nichž naštěstí vyplývá, že Horizon nebude kočkopes pouze zmixovaný z vykradených konkurentů, alebrž plnohodnotná Forza jak ji máme rádi, ovšem vložená do zbrusu nového světa, který poskytuje zase zcela jiné možnosti, než dosavadní uzavřené okruhy. A tím světem je rozsáhlá, ale rozlohou zatím neupřesněná oblast v americkém Coloradu, které stálo vzorem smyšlené síti dálnic, silnic, okresek, stezek, lesních cest, lesů, hor, skalních monumentů, pouští i drobných vesniček, od zvrásněného Utahu, po gigantické velikány Monument Valey.
Zmínil jsem lesní stezky... To přátelé znamená, že se Horizon poprvé podívá i mimo zpevněné silnice! Na regulérní rallye si sice jako Gran Turismo ještě netroufne, ale Colorado vám milerádo předvede k asfaltu i písek, trávu, štěrk, šotolinu, hlínu a další povrchy, kterých má být podle Gavina Raeburna, šéfa vývoje z Playgroundu, 65 různých typů! S tím souvisí rozvětvenost coloradské dopravní sítě, protože kupředu se nemusíte hnát jen jednou cestou, ale svobodně využívat zkratek, odboček anebo to prostě střihnout prudce na stranu přes pole a louky, a najet zase na úplně jinou trasu.
Navigace především
Abyste se v té divoké přírodě, která obsáhne hned několik přírodních pásů od pouští až po hluboké lesy a hory, neztratili, dostanete k ruce jak hotovostní minimapku do levého dolního rohu, tak hlavně velkou mapu s možností rychlého teleportu do dříve navštívených hlavních lokací s GPS pomůckou, ve stejném stylu, jako znáte z Test Drive: Unlimited. Na různé části mapy jsou nabaleny různé podniky, byť zde je nejdůležitější ten hlavní: velký závodní festival, v jehož rámci budete bojovat o titul nejlepšího závodníka "King of the Festival".
Festivalové městečko zde funguje jako všeobjímající hub a centrála celé hry. Do něj si dojedete prodat a nakoupit další vozy (showroom se jmenuje Auto Show), je tu i lakovna, dílna na lehký tuning a samozřejmě mocný editor vzhledu, prakticky beze změn převzatý z Forzy 4. Dále zde najdete i oblíbené online aukce a také hlavní nabídku jízd a závodů. Prostě tady to žije, všude se baví davy lidí (z auta ale vystoupit nelze), do mraků pálí lasery, na obloze odpalují ohňostroje a neony září daleko do noci. Ano, do noci, protože Horizon jako první Forza nově dostal závody v průběhu celého dne a noci, včetně plně dynamické změny denní doby!
S tím souvisí i hustota zdejšího dopravního provozu, protože na silnicích nebudete drandit pouze proti stejně rychlým protivníkům, ale pozor si musíte dávat i na okolní provoz, rekrutující se, totožně jako u závodních vozů, z licencovaných a skutečných vozidel, pouze krapet lacinějších, než co sedláte vy. Na silnicích jsem viděl např. nového Brouka, priusy, cadillacy a dokonce i zájezdové autobusy. Bouračky ovšem bodované nejsou, to spíše vytrvale sbíráte bodíky do svého "Fame" hodnocení těsnými průjezdy a předjetími, dlouhými skokánky, trvale vysokými rychlostními průměry, driftováním a samozřejmě umístěním v cíli.
Na základech Forzy 4
Poškozování zůstává ryze kosmetické a nemá žádný vliv na řízení. A teď přijde to nejdůležitější, přichází na řadu jízdní model. A tady začnu tím pozitivním. Horizon využívá fyzický engine Forzy 4 téměř beze zbytku, takže se nemusíte bát o dobré jízdní vlastnosti vozidel ani do pátého dílu. Stejně tak i grafický engine poskytla čtvrtá Forza, takže o fyziku a grafiku se stále starají biologičtí rodiče Turn10. Asi největším lákadlem po obrazové stránce má být obrovská dohlednost až do 32 kilometrů, přičemž platí, že kam vidíte, tam i dojedete! Ano, proto ten podtitul "Horizon"...
Asi ale tušíte, že současná grafika Forzy 4 se s takovým výhledem nemůže rovnat, proto muselo zákonitě dojít k několika ústupkům. Horizon ale stále frčí v režimu 720p s dvojnásobným vyhlazováním, ale již nikoli v 60 FPS, ale ve 30. To duchovní otec Forzy Dan Greenawalt vysvětluje tím, že se museli popasovat s převodem rychlé grafiky na plně otevřený svět s dalekými horizonty a proměnlivou denní dobou, což jsou všechno velcí žrouti výkonu. Tak při emulaci snímkování zjistili, že i při uzamčené třicítce se nechá stále dobře řídit, při zachování vysokého grafického standardu, převyšujícího v detailech i krásnou Forzu 4.
Přemodelovaná autíčka
Drtivá většina zatím neupřesněného počtu aut je sice převzata právě ze čtyřky, ale všechna byla nově vylepšena hlavně po stránce stínů, odlesků a světel, což je vizuální oblast, která doznala od čtyřky největších vylepšení. Jak prozradil Dan Greenawalt, tak jí interně říkají "ÜberLOD", protože Horizon dostal zbrusu nové dynamické stíny, odlesky a nasvětlování, samozřejmě vynucené tou novou krajinou kolem vaší kapoty při jízdě. Takže za třicítku dolů zase dostaneme o řád delší dohledy, otevřené prostředí, nové modely aut a grafické efekty, což se myslím obejde z naší strany bez breku a s pochopením ždímání starého hardware Xboxu 360.
Navíc Dan Greenawalt poslal přes oceán do Anglie novým tvůrcům jasný vzkaz, že nesmí sáhnout na fyzický model a na ten jízdní jen minimálně. Takže snímání ovládání běží jako Forza 4 opět 60x za sekundu a výpočet fyziky se aktualizuje také stejně 360x za vteřinu. Nicméně obecné jízdní vlastnosti stejné čtyřce nezůstaly. Zakladatel Playgroundů Ralph Fulton totiž potvrdil, že styl řízení museli kvůli jinému rázu tratí i soutěží drobně modifikovat na stav, kterému říkají "Forza 4 Lite". Jízdu mají na starosti programátoři, kteří tvořili sérii Project Gotham Racing. Právě k té má Horizon stylem jízdy drobně inklinovat.
Takže Horizon dostal rychlejší odezvu na zatáčení, stejně jako strmější převod řízení, než má Forza 4. A to prý z důvodu snadnějších smyků na silnicích i v terénu a intuitivnějších 180° otoček, které využijete při dovednostních soutěžích a při driftovacích kláních. I tak je podle Fultona odlišnost jízdy od čtyřky naprosto minimální a hra je stále více simulátor než arkáda, a s oceňovanou jízdou ve Forze 4 prakticky jedna ruka. Tvůrci sami titulují Horizon jako "akční závodní hru", čímž se myslí více adrenalinu při závodech, než příklon k tupé arkádě, který není na pořadu dne. Však si to kupř. rozdáte ve sprintu v podniku "Mustang vs. Mustang" s krásným kupé Boss z roku 1970 nikoli proti dalšímu automobilu stejného jména, ale proti druhoválečné stíhačce P-51 Mustang!
Bojovat, i se jen tak projet
Díky otevřenému světu dostane Horizon balík rozmanitějších jízd, než mají okruhoví předchůdci, i když podniky na uzavřených okruzích zůstanou zachovány. Dále byly potvrzeny závody "point to point", vyřazovací jízdy, kaskadérská utkání, dovednostní soutěže, různé výzvy, terénní krosy, projedete se i v ulicích vesniček a opět se vrátí Rivalové. A konečně se můžete prostě jen volně projíždět a objevovat nové lokace a trasy. Počet jezdců v závodě ale zřejmě klesne na osmičku, která má platit i pro multiplayer (splitscreen zatím bez komentáře), jenž nabídne něco zbrusu nových režimů, včetně vyřazovačky pojmenované "King" a hry na bábu v módu "Infected".
I Horizon má být stále přístupný všem kategoriím jezdců, takže obsáhne znovu armádu řidičských pomůcek, včetně dynamické jízdní linky, kterou bych tu fakt nečekal, a možnost přetáčení času. Ovládání a rozvržení tlačítek zůstává stejné jako v minulém díle, ale importovat vozy ze čtyřky rozhodně nepůjde - právě kvůli novému jízdnímu modelu by nebyly kompatibilní. Za to jsme ale na vlastní oči viděli všechny kamery (z kapoty, na silnici, dvě zpoza auta) a nechybí ani reálné a animované kokpity (některá média je nepravdivě dementují), přičemž i při jiných pohledech má každé auto opět ty své odlišné budíky.
Užitečné drobnosti
Zbývá doplnit ještě pár drobností, jako že nechybí foto režim s online sdílením a podpora plovoucího volantu Microsoft Wireless Speed Wheel, ovšem s řízením přes Kinect se již nepočítá, ten lze využít pouze pro hlasové pokyny při navigaci přes GPS. Novinkou jsou také tři volitelná rádia (při jízdě je lze také vypnout), jejichž náplň obstaral anglický DJ z BBC Radio One, Rob da Bank.
Podzim nás tak čeká ryze závodní (Forza Horizon vyjde pouze na X360 23. října) a podle všeho to vypadá, že Forza pořádně našlápne do panství otevřených závodních her, kterým může pěkně pocuchat fazónu. Forza Horizon se tak postaví do přímého souboje s novými Need for Speed: Most Wanted, které vyjedou jen o 10 dnů později, Je přitom, zajímavé, že Criterioni budou mít obrazně řečeno prsty v obou hrách, protože na Horizonu makají právě dřívější zaměstnanci Criterionu, takže to bude takový malý firemní souboj. Také se už nemůžete dočkat, až za okny konečně začne opadávat listí?