Hitman: Absolution preview
Agent 47 prchá z knihovny.
S agentem 47 se tentokrát poprvé seznamujeme v opuštěné chicagské knihovně. Na okna rytmicky bubnuje hustý podzimní déšť a hromy a blesky působí přes gotická okna zvlášť hrozivě, jenže těch se narozdíl od hlídkujících policistů nemusíme bát. Postup je skoro rutinní: naučit se jejich vycházkové trasy, počkat si, až se nikdo nebude dívat, a pak je jednoho po druhém potichu odpravit. S prvním úderem začíná i naše E3 předváděčka Hitman: Absolution.
Díky novému krycímu systému působí agent 47 mnohem nebezpečnějším, agilnějším a rychlejším dojmem: z úkrytu do úkrytu běhá skoro ve stejně dlouhých intervalech a podobně rytmická je i krátká akrobatická scéna, při níž musí Hitman přeskakovat propasti, šplhat po dekoraci kostela a zachytávat se za římsy.
Snadnější pohyb v prostoru je jen jednou z předností upraveného enginu Glacier-2, který umí vyrenderovat stovky lidí na obrazovce zároveň a především právě lepší interakci s okolím. Agent 47 umí uškrtit protivníka elektrickým kabelem, co se jen tak povaluje kolem, a když mu dojdou náboje, pomůže si třeba lustrem rozhoupaným u stropu.
Jak pozorujeme rozmanité způsoby, kterými se hlavní protagonista zbavuje svých nepřátel, připadají nám mnohem brutálnější, ale také realističtější než kdy předtím. Snad s tím má něco společného i umělá inteligence, díky níž se protivníci chovají podstatně lépe než ti nebozí obětní beránci z předchozích dílů série.
Tipli bychom si, že po pár hodinách hraní byste je poznali i v úplné tmě: poldové jsou trochu nemotorní, občas by potřebovali shodit nějaké to kilo a věčně žvatlají o nejrůznějších hovadinách. Rádi se pošťuchují, ve tmě dávají najevo svůj strach a pokud přijdou agentovi 47 pod ruku, zpravidla, prosí a křičí o pomoc nebo smilování. Jako když si jednoho z nich vezmete za živý štít, což samozřejmě představuje vítaný návrat starého známého mechanismu série.
Abychom se dostali z katedrály, musíme nejprve absolvovat filmovou honičku s jedním zvlášť neodbytným poldou, vyhnout se hlídkující helikoptéře a pak už v policejním převleku v klidu zmizet rovnou před celým plukem hlídek. Pro tyhle scénky má agent 47 na ovladači namapovaných i několik stylových pohybů, jako když si narazí čepici do týla, upraví límeček košile nebo lehce skloní hlavu.
Jinak samozřejmě zůstaly zachovány klíčové principy z předchozích her: schovejte se do temnoty nebo zkuste splynout se stíny a je prakticky vyloučené, že by si vás někdo všiml. Ale pozor, nejvyššího titulu "Silent Assassin" se tentokrát dočkáte jen v případě, že budete zabíjet pouze protivníky určené k zabití. U všech ostatních by příčinou smrti musela být náhoda a nikoliv vaše přičinění.
Celá hra je sice lehce vizuálně stylizovaná, silně kontrastní a s celkovým nádechem starých filmových noir detektivek, ale v žádném případě tu nejsme v minulosti. Jak se ostatně přesvědčíme v pozdější části levelu, kde agent 47 vleze do doupěte pašeráků drog a pohybuje se mezi psychedelickými plakáty a zakouřenými zdmi.
Nový Hitman ale samozřejmě neexistuje ve vakuu současných her a tak se člověk místy neubrání reminiscencím na Splinter Cell: Conviction či spíše Batman: Arkham Asylum, se kterým sdílí Absolution ještě jednu klíčovou vlastnost - začátečnický mód Instinct, jenž si lze kdykoliv během hraní zapnout a fakticky tak snížit obtížnost o několik úrovní.
S módem Instinct se z agenta 47 stává jakýsi pomyslný superman, který má před sebou přesně nalajnované trasy všech hlídek a může si nechat žlutě zvýraznit klíčové předměty v prostoru. Se zapnutou asistencí se třeba skoro nestane, že by vás nepřátelé poznali v převleku, a i kdyby ano, k dispozici budete mít zvláštní ukazatel instinktu, jenž lze použít k provedení smrtícího jednorázového útoku.
Hitman: Absolution vyjde v roce 2012 pro PC, Xbox 360 a PlayStation 3.
Zpravodajství z veletrhu E3 sponzoruje Conquest entertainment - www.mojenintendo.cz.