Dungeon Siege III
Zpět do Ehbu.
Od vydání Dungeon Siege II uběhlo bezmála pět let a ačkoliv šlo o docela prominentní RPG značku, Chris Taylor a jeho Gas Powered Games ji, zřejmě tuze výhodně, prodali Square Enix. „Když se nám, jakožto vývojářům, Dungeon Siege poprvé dostalo do rukou, zeptali jsme se sami sebe: Co je vlastně Dungeon Siege? Co jej dělá tak skvělým? I řekli jsme si: je to v prvé řadě zábavné RPG s výborným co-opem. A odtamtud jsme se vydali,“ uvedl E3 prezentaci Faergus Urquhart, producent Dungeon Siege III se jménem, které jej k tvorbě RPG snad automaticky předurčuje.
Asi by vás zajímalo, co si pod tím „zábavným RPGčkem“ představit. To může mít samozřejmě mnoho forem, ale pro lidi ze Square Enix to v jejich případě znamená následující – nebudou se snažit překopat hack’n’slash náturu původních dvou DS, nebudou mít ambice vytvářet nějaké obří herní světy a ačkoliv budou plně namluvené, dialogy hráče zaplavovat nebudou a tunami detailů o příběhu a zemi Ehb také ne. Jak koneckonců sama E3 předváděčka ukázala, Dungeon Siege III má nakročeno ke statusu příjemného akčního RPG, kde ze země budou vyskakovat desítky nepřátel, vy je budete rubat jako na jezdícím pásu a měli byste se při tom i královsky leč nenáročně bavit.
Naše novinářské demo začalo v anonymním lesíčku a hned jsem si obrazně potřásl s hlavním hrdinou, který v našem případě patřil do třídy Guardianů a soutředil se proto na chladnokrevný boj na blízko. „Budete si moci vybrat mezi dvěma postoji,“ komentoval Faergus soubojový systém v DS 3, „mezi jednoručním a obouručním. V prvním případě budete moci držet štít, v tom druhém zase udělovat smrtelnější rány.“ Klasička (něco na tom hraje asi i fakt, že Chris Taylor stále funguje jako odborný poradce a vývojáři mu ke konzultaci posílají každý build).
Ihned to také ukázal na zničehonic se objevivší invazi obřích pavouků, se kterými ovšem hlavní hrdina neměl sebemenší potíže a obouruční postoj, který byl samozřejmě i pomalejší, jej akorát zdržoval. Hrdina předvedl i pár svých speciálních útoků, které jsme ale také již v ostatních RPG viděli nesčetněkrát – třeba mocný úder do země, který ochromí celé okolí nebo Blade Dash, tedy jeden několikanásobně silný výpad mečem. A třebaže jsem je v E3 demu nezahlédl, ve finální hře budou moci gerojové i klást různé pasti typu valící se balvan nebo šlehající stromy.
Mnohem větší pozornost si ale zaslouží způsob, jakým bylo Dungeon Siege III prezentováno, totiž na Xboxu 360. Původně ryze PCčková záležitost se s třetím dílem poprvé podívá i do next-gen konzolových vod a pro fanoušky prvních dvou dílů představuje následná citace možná menší šok: „Ukazujeme 360 verzi, protože PC verze ještě není dořešená, hlavně její interface, který se snažíme udržet stejný s tím na konzolích,“ uvedl producent a možná si neuvědomil, že tímto řadu ortodoxních PCčkářů krapet nakrkne. Změnou prošla i kamera, která je nyní více third-person a ačkoliv možnost přepnout do klasické ptačí perspektivy tu bude, defaultní nastavení bude připomínat spíše hraní z pohledu třetí osoby, byť s odzoomovanou kamerou. Opět tu jsou tedy vidět konzolové manýry.