Skip to main content

Dragon Age: Origins - tipy

Deset rad, jak zvítězit v boji na nejvyšší obtížnost.

Oficiální česká příručka i různé fanouškovské stránky nebo herní weby obsahují základní informace, taktiky, průvodce rozhraním i bojové návody pro začátečníky, případně kompletní seznamy všech úkolů a návody jak je vyřešit. Tento článek obsahuje 10 tipů pro hráče, kteří hodlají pokořit zplozence v Dragon Age: Prameny (dále DAP) strategickým géniem na tu nejvyšší obtížnost. Nebudou odhaleny všechny zákoutí a detaily možností taktického rozvažování bojů v DAP, ale spíše jen naznačíme cestu, jak byste měli uvažovat. Věříme, že jste zvládli základy jako je ovládání, taktický pohled, invetář, vracení se do kempu a vybavení nebo používání pauzy.

Než se pustíme do jednotlivých tipů, podívejme se, co vlastně ovlivňuje vysokou obtížnost. Zásadní prvky jsou: plošné zranění – to které způsobíte svým postavám sami plošnými kouzly, délka trvání negativních efektů, síla, odolnost a výdrž nepřátel (respektive zranění, které jim způsobíte), distribuce agra (agro je hodnota, podle které se nepřítel rozhodne na který cíl zaútočí) a také v některých případech dostupné schopnosti. Vzhledem k obecnému posílení všech nepřátel se na vysokou obtížnost stávají mnohem náročnější boje se skupinami nepřátel, než například boje se závěrečnými bossy. Křivka obtížnosti je nerovnoměrná i vzhledem k postupu ve hře – pokud překonáte kritické levely a dostanete se za polovinu nebo druhou třetinu hry, boje přestanou být tak náročné (za předpokladu rozumného vylepšování postav)

1. Výběr hlavního hrdiny a složení party – bod, od kterého se bude odvíjet veškerá další taktika. Pokud chcete uspět na nejvyšší obtížnost, velký prostor pro kombinace není. Určitě budete potřebovat „tank“ – tedy válečníka, který stojí vpředu a dostává rány. Na druhé pozici budete potřebovat mága, který pomocí léčivé magie udrží váš tank naživu. Bylo by velmi frustrující hrát na nejvyšší obtížnost a spoléhat jen na léčivé lahvičky – nelze je například používat, pokud je daná postava omráčená.

U dalších členů družiny už záleží jen na vás. Doplníte tank ještě jedním válečníkem, nebo použijete třeba zloděje s lukem? Nebo druhého mága, což je mimochodem varianta velice efektivní. Složení party musíte zásadně přizpůsobit svůj styl hry, a naopak – partu je potřeba přizpůsobit některým situacím (například na velkého draka je dobré jít s tankem a třemi postavami útočícími na dálku, protože drak širokými rozmachy pařátů zasahuje vše, co stojí přímo u něj).

2. Rozestavení družiny – aneb výchozí situace boje. Nežeňte se bezhlavě dopředu, naopak opatrně prozkoumávejte každou místnost. Vždy buďte připraveni takticky ustoupit a dobře se rozmístit. Vždy je lépe, když postavy stojí rozprostřeně, dál od sebe – ideální je samozřejmě taktický pohled na co největší část bojiště. Válečník blokuje cestu nepřátel (jako objekt nemohou proběhnout skrze něj), zloději se plíží za jejich zády, zatímco střelci a mágové stojí v bezpečné vzdálenosti. Střelcům navíc pomůže i vyšší úroveň terénu (schody, plošiny) – způsobují tak výrazně větší zranění. Mnohé boje začínají cut scénami (animacemi) – zde zase stojí za to nejprve se soustředit na rozmístění nepřátel, protože to rozhodne boj spíš než počáteční poškození. Pamatujte, že vzdálenost mezi postavami snižuje účinek všech plošných efektů.

3. Kontrola nepřátel – správný stratég sám rozhodne, kam jeho nepřítel udeří. Tank má schopnosti zaměřující pozornost nepřátel na něj, ale ty nefungují samy od sebe. Nepřátelé se při rozhodování na koho útočit řídí nejprve typem zbroje (čím težší zbroj máte, tím spíš na vás zaútočí), některé zákeřné druhy nepřátel ale mají tento princip obrácený (například sharlockové neboli shriekové). Nepříjemné je také pravidlo, podle kterého se většina nepřátel vrhne na toho člena družiny, který jim způsobuje největší škody. Proto dobře zvažte kdy přesně použít některá z ničivějších kouzel, protože v tu chvíli se cílem číslo jedna stává (většinou slabě obrněný) sesilatel.

V Dragon Age víc než kde jinde platí pravidlo rozděl a panuj: skupinu nepřátel musíte nalákat do léčky, pomocí kouzel nebo schopností je rozdělit a jednoho po druhém zlikvidovat. K úspěšné kontrole nepřátel patří také jejich vyřazování. Ideální je používání pastí, které dokáží na poměrně dlouhou dobu zabránit nepříteli v pohybu, omračování a samozřejmě mnoha kouzel z mágova arzenálu (uspání, horor a podobně).

4. Soustředěná palba – hráčem přímo neovládané postavy mají tendenci měnit cíl a neefektivně rozdělovat způsobené poškození. Proto doporučuji nastavit taktiky, aby všechny zraňující postavy vždy mířily například na cíl hlavní postavy nebo na nejvíce zraněného nepřítele. Tak vaši bojovníci, potom co vykonají, co jim manuálně zadáte, automaticky přepnou na jeden společný cíl a maximalizují účinek svých zbraní.

5. Nelineární obtížnost – chyták, který může způsobit mnohé frustrace. Nejtěžší boj nemusí být nutně ten na konci. A nemusí zdaleka vypadat tak, že uvidíte obrovského červeného bosse přes půl obrazovky. Často se probijete dvěmi-třemi celkem snadnými setkáními a začnete si věřit. Do konce je ještě daleko a najednou přijde řádově náročnější setkání, silná přesila nebo dobře připravená léčka, která vás roztrhá na kusy. Nevěšte hlavu, i z porážky se poučte.

Všímejte si, co vám nejvíc uškodilo. Byl to mág, který vás zničil na dálku plošnými efekty? Rozprostřete družinu. Byly to pasti? Vyhněte se jim, nebo je odstraňte pomocí zloděje. Ohnivá kouzla? Kopněte do sebe lektvar na odolnost proti ohni. Vyhrnuli se nepřátelé ze všech stran? Ustupte a pokuste se nepřitele rozdělit nebo plošně omráčit/zmrazit. A samozřejmě platí základní pravidlo, které zná každý dobrý hráč RPG – ukládat svou pozici jak často je to jen možné. Vyhnete se tím mnoha frustracím.