Skip to main content

Dragon Age: Procitnutí

Rozehráli jsme datadisk pro Hru roku 2009.

Tento pátek se v pražském sídle EA konala předváděčka datadisku pro loňský hit Dragon Age: Origins s názvem Procitnutí (Awakening). Dostali jsme tu možnost zahrát si počáteční část jeho příběhu. Datadisk bude vyžadovat původní hru a jeho dokončení zabere v závislosti na vašem stylu hraní zhruba 30 hodin. Prameny mají mnozí jistě již dávno dohrané, a tak nás zajímalo, co všechno nám toto rozšíření přinese.

Děj se od minula posune zhruba o šest měsíců dopředu. Ferelden se pomalu vypořádává s posledními zbytky nepřátel, kteří se po Arcidémonově smrti rozprchli po celé zemi. Strážci dostanou do správy arling Amarathine a s ním starobylou Šedou tvrz. Nic není však tak jednoduché - pevnost je po vašem příjezdu napadena zplozenci a většina její posádky je buď odvlečena pryč nebo pobita. Je proto potřeba ji znovu dobýt a s nepřátelskou hrozbou zkoncovat.

Úvod mi svým pojetím a stylem hodně připomněl Warden’s Keep. Trvá zhruba hodinu a půl a teprve poté se příběh rozjede naplno a vy se podíváte i do ostatních lokací. Další osud mého šedého strážce mi však prozatím zůstal zahalen rouškou tajemství. Jelikož intro mluví o dvou znepřátelených frakcích inteligentních zplozenců, nebude zřejmě zas až tak jasné, kdo bude naším úhlavním nepřítelem. Z pevnosti se ale každopádně stane vaše soukromá základna, o níž je potřeba se starat – mluvit s jejími obyvateli, plnit úkoly, které vám zadají a vůbec celkově zajišťovat její chod.

Hned v úvodu se mi naskytla možnost najmout si do party starého dobrého Oghrena, který od minula neztratil nic ze svého kouzla, spíš naopak. Ve svých řadách jsem přivítal i jednu z nových postav, odpadlého mága Anderse, jehož alibismus bude určitě zdrojem mnoha zajímavých situací. A i další čtyři postavy za ním jistě nebudou zaostávat. Není bez zajímavosti, že odmítnete-li jejich služby, budete se muset po světě potloukat sami. Systém náklonnosti tu sice zůstal beze změn (i s předáváním dárečků), tentokrát se ovšem nedočkáme žádných romancí. Oddanost vašich společníků ale bude v určitých situacích podobně důležitá, jako třeba ve druhém díle Mass Effectu.

Uložené pozice z minula se vám v pokračování rozhodně hodí, jelikož půjde použít jakýkoliv save, i třeba z půlky hry. Zohledněny přitom budou pouze vaše dosavadní rozhodnutí a zbytek bude nahrazen defaultními volbami. S tím, že pokud váš hrdina ještě nedosáhl 18. úrovně, bude na ni automaticky povýšen. Je však třeba mít na paměti, že se po přenesení postavy nepůjde do starých oblastí vrátit jinak, než nahráním starší pozice.

Navzdory dřívějšímu tvrzení Fernanda Mela se překvapivě naimportují i předměty z DLC balíčků, ale je důležité je mít v inventáři, tj. v Pramenech svléknout brnění a zbraně ze svých hrdinů, hru uložit a následně otevřít v Procitnutí. Jelikož se přenáší i veškeré zlato, vyplatí se zbylé nepotřebné věci prodat. Dobrá výbava vám však poskytne strategickou výhodu hlavně zpočátku.

Časem totiž budete nacházet daleko lepší věci a narazíte i na osmou a devátou úroveň materiálů, mezi něž patří například elfské dřevo vhenadahl, dračí kůže či vulkanické zlato. Koneckonců, nových předmětů má být více než pětset. Nemagické třídy navíc získají lahvičky obnovující vytrvalost a nacházet budete i další nové lektvary. Padla zmínka i o možnosti jejich kombinování v rámci různých receptů, čímž půjde zvýšit jejich účinnost.

Kromě celkem 56 nových talentů a kouzel nabídne každé ze tří povolání v datadisku i dvě nové specializace, jež dále rozšíří vaše již tak bohaté možnosti. Bojovníci budou volit mezi duchovním válečníkem a strážcem, čarodějům bude nabídnut archivář či bitevní mág a zloději dostanou na výběr mezi legionářským zvědem a stínem. Tato šestice bude sice zpočátku uzamčená, ale potěší, že všechny ostatní zaměření budou hned zkraje volně přístupné.

Datadisk u nás vychází již tento pátek 19. března a zatím to vypadá, že se rozhodně máme na co těšit. Dodatečný obsah ve formě stažitelných balíčků můžeme čekat i nadále, ale jelikož ještě nebylo nic oficiálně oznámeno, nedozvěděli jsme se v tomto ohledu zatím moc nového. Jedinou zajímavou informací je tak fakt, že tyto doplňky půjdou spustit jak s datadiskem, tak bez něj. Plán Bioware poskytovat hře podporu minimálně po dobu následujících dvou let ale zůstává nezměněn, a proto si myslím, že o budoucnost Dragon Age nemusíme mít žádný strach.

Závěrem se ještě podívejte na video dalšího odhaleného společníka – jeho jméno je Justice a jako bývalý obyvatel Úniku, z něhož byl násilím vytržen a přenesen do těla mrtvého strážce, se snaží pochopit podstatu lidskosti. Není to tedy žádný démon, naopak, uznává víru, naději, soucit i spravedlnost a podle hlavního scénáristy Davida Gaidera je to jedna z nejzajímavějších postav datadisku.

Od obchodu Xzone dostanete k datadisku bonusový předmět do hry.

Read this next