Doplnění recenze Red Faction Guerrilla
Běží s 32-bitovými Windows XP plynuleji?
V nedávné recenzi jsem poměrně ostře oznámkoval vcelku slušnou akční hru – Red Faction Guerrilla. A to přesto, že byla zábavná a atmosférou jsem byl pohlcen. To ostatně zaznělo i v samotném článku. Nelichotivé skóre jsem udělil hlavně kvůli špatným zkušenostem s optimalizací hry při převodu z konzole na PC, kdy na tom mém kvůli pomalosti a padání v pozdějších pasážích prakticky nešla hrát, natož pak dohrát.
Protože se nejen pod oním článkem rozpoutala čilá diskuse na téma hardwarových nároků, mé HW výbavy a použitého operačního systému, po dohodě v redakci jsme se rozhodli, že by bylo fér, pokud bych nové Red Faction vyzkoušel i na jiném systému než Windows Vista Ultimate 64-bit. Obvykle toto nedovolují časové důvody ani většina z nás herních recenzentů nedisponuje více počítači nebo nemá nainstalováno více operačních systémů naráz, ale v tomto případě učiníme výjimku. Je pravda, že 64-bitový systém není na hraní úplně optimální (ačkoli spousta jiných her pod ním běží naprosto bezproblémově, např. aktuální Resident Evil 5 PC) a udělali jsme chybu, že jsme tento dodatečný test neprovedli ještě před zveřejněním původní recenze, za což se omlouváme.
Vylovil jsem proto Windows XP, samozřejmě 32-bitovou verzi. Nainstaloval, postahoval všechny opravy, aktualizoval ovladače grafiky, zvuku, základní desky a poté nastartoval samotnou hru Red Faction Guerrilla. A světe div se, ta pod WinXP běžela podstatně lépe než s předchozím systémem (Vista 64bit). Zejména jsem, kromě jednoho případu nezaznamenal spadnutí hry, která ani při běžném pohybu po Marsu nezamrzala. Avšak nezmizely problémy se zvukem, který opět fungoval pouze ve stereo.
A nezlepšil se ani výkon ve vypjatých situacích, kdy se kolem vás hroutí velké budovy, střílí mraky nepřátel a vybuchuje několik aut. V těchto momentech jsem se opět dostával na nějakých 10 snímků za vteřinu, když jinak se plynulost pohybovala okolo 40 fps. Což by nebyl problém, kdyby posledních pár misí hry nebylo těmito náročnými úseky doslova přeplněné. Sice jsem tedy bez větších problémů dohrál Red Faction Guerrilla do konce, na druhou jsem závěr hry doslova proskákal.
I když od mého posledního upgradu počítače uběhly dva roky, přesto s Athlonem X2 4400+, 3 GB RAM a ATI 4850 poměrně podstatně převyšuji výrobcem uváděné minimální nároky hry (kde se nehovoří ani o potřebě WinXP v 32-bitové podobě) a dle mého názoru bych se takových propadů neměl dočkat. Nicméně už věřím, že majitelé výkonnějších strojů (zejména procesorů) si tuto hru vychutnají vcelku bez problémů.
Na druhou stranu je velmi těžké s jistotou říci, zda za všechno může zmíněná verze Windows, i když je to nejpravděpodobnější. Rozdílů proti prvotními testování je totiž několik. Nejen 32 vs. 64 bit, ale i Windows XP a Windows Vista, ovladače grafiky ATI Catalyst 9.8 a 9.9 nebo DirectX 9 naproti DirectX 10. U posledně jmenovaného je rozdíl jasně viditelný, protože v Red Faction Guerrilla pod DX9 chybí některé efekty (například sluneční paprsky). Každopádně po dodatečném testování bych této hře udělil nadprůměrnou známku.