DOPISY ČTENÁŘŮ Eurogameru #2
Shánění her pro recenze, blokování reklam, střety zájmů, návštěvnost, přetlak remaků...
Odpovědi na první várku dotazů najdete zde.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat proč většina vašich recenzí konzolových her je recenzována z PS4 verze. To stejné s vetšinou Let's play videí. Neměli byste jako herní web být nestranní a nedávat tak najevo k jaké platformě přikláníte větší sympatie? Myslím, že by bylo spravedlivé střídat platformy.
To má jednoduchý důvod: více recenzentů Eurogameru vlastní PS4 než X1, takže proto od vydavatelů preferujeme posílání PS4 verzí na recenze. Souvisí to částečně i s tím, že Sony v době uvedení poskytnula konzoli PS4 více lidem v branži, než kolik kusů X1 zapůjčil médiím Microsoft, což se také stalo téměř o rok později kvůli opožděnému startu X1 v ČR. Neříká to ale nic o preferování té či jiné platformy celým Eurogamerem, v tom jsme nestranní. Jen to, že redaktoři EG si buď sami za své peníze koupili nebo že individuálně preferují hraní na PS4, viz dřívější problémy s rozlišením X1 her i známá věc s lepším typem pamětí v PS4. Poslední dobou se ale souboj konzolí vyrovnává.
Jakým způsobem sháníte hry na recenze? Posílají vám vydavatelé sami něco, nebo musíte obíhat s prosíkem?
U většiny vydavatelů to funguje bezvadně a poskytují nám hry dopředu buď sami od sebe nebo po naší žádosti, u pár vydavatelů to je občas z různých důvodů horší (nelíbí se jim, že jsme informovali o nějaké negativní věci spojené s hrou, střet zájmů na pozici PR manažerky, nedostatek klíčů pro všechny média, nedostupnost verze pro platformu, na kterou hru potřebujeme, čekání na zaslání FIFA 15 na recenzi po dobu 2 měsíců navzdory urgencím atd.).
Když napíšeme mailovou žádost zahraničnímu vývojáři, jako např. Elite Dangeorus, obvykle reagují do pár hodin. Jméno Eurogameru v tomto směru hodně pomáhá. Největším problémem je v současnosti shánění Early Access her, které vývojáři ještě nechtějí poskytovat médiím (kvůli nehotovým funkcím, spousta chybám atd. - bojí se tvrdé kritiky, která pak už bude neaktuální po vylepšení hry za pár měsíců) a ty si obvykle musejí média koupit.
Kolik lidí používá addblock?
Přesné číslo vám neřekneme, ale v minulém roce došlo k významnému nárůstu na celém internetu. Na specializovaných webech jako Eurogamer, kde uživatelé rozumějí této oblasti více, než ti na Seznamu, je to více než běžný průměr.
Vždy apelujeme na čtenáře po dobrém, ať svůj přístup zkusí ještě zvážit a vypnout si blokovače - pokud mají Eurogamer rádi a chtějí, aby tady dál v bezplatné podobě pro čtenáře existoval, protože inzerce je jediným zdrojem našeho příjmu.
Jak jste si asi za ty léta všimlii, na rozdíl od jiných českých herních webů nemáme stránky tak přeplácané tolika reklamou, ani nenasazujeme žádné agresivní reklamní formáty, flashové animace přehnaně zatěžující procesor či reklamy s automaticky zapnutým zvukem - máme na to v síti Eurogamer velmi přísná interní pravidla, která se musejí dodržovat. Rozhodně však kvůli adblockům nechceme válčit s čtenáři, jako to teď začalo dělat např. Doupě pop-up hláškou a blokováním videíí, případně Tiscali s lištou po detekování programu.
Kolik máte návštěv za den?
Před pár dny jsme zveřejnili zde.
Neplanujete zase nejaky osvetovy clanek o tom, jak jsou provazane vztahy na ceske herni scene? Kterej recenzent dela u ktereho distributora, ktera moderatorka dela v Ceneze apod.? Myslím, že spoustě fanboys/fangirls by tyto informace mohli lehce otevřít oči. Tyhle souvislosti se v CR tutlají.
Osvětový článek neplánujeme a s tou moderátorkou už máte zastaralé informace (už delší dobu tam nepracuje). Jinak s vámi naprosto souhlasíme, že není správné, pokud lidé z herních magazínů či pořadů pracují za peníze paralelně i pro distributory.
Nejkřiklavějším příkladem tohoto nešvaru je dlouhodobě Playman a Filip Kraucher vč. jeho okolí. Jak pak mohou čtenáři či diváci věřit jeho názorům, pokud v TV chválí např. nového Assassina a zároveň mu distributor platí za jeho práci okolo propagace té samé hry či za každodenní správu facebookových stránek?
Myslíme si, že zaměstnávání aktivních redaktorů není dobré ani pro daného distributora, protože pak s ním ostatní magazíny nechtějí spolupracovat (nemohou mu sdělit např. své plány) a sám se tak staví na okraj zájmu. Nejsme však naivní, určitě se to v ČR děje v mnohem větším měřítku u více firem, jen se pak používají falešná jména u jejich článků v médiích. Souvisí to i s tím, že není lehké najít nového PR manažera úplně mimo branži.
Zdravím, jen jsem se chtěl zeptat kam se poděla recenze na Dark Souls II: Crown of the Ivory King?
Už jsme ji nedělali, protože byly tou dobou zajímavější hry na recenzi.
Pisou vaši redaktoři i na jiné weby?
Ne.
Názor na to, jak Nintendo z Youtuberů, kteří hrajou jejich hru vybírá peníze z videii?
Jestli tuhle kauzu dobře chápeme, tak předtím za starých podmínek neměli YouTubeři z her od Nintenda nic a peníze si dělilo jen Nintendo s YouTube. Teď jim nově po zapojení se do programu nabízí podíl z příjmu z reklam, takže to je vlastně pozitivní změna, přesto s tím nejsou spokojeni, protože čekali ještě něco lepšího.
Bereme to tak, že pozice Nintenda i síla jeho značek je úplně jiná, než když malé indie studio povolí YouTuberum všechno (a nic za to nechce), protože je rádo za každou takovou propagaci. Nintendo je sice v řadě oblastí sto let za opicemi, ale v tomto případě jsme spíš na jeho straně, oni jsou výrobcem her a tak pravidla určují oni, ne YouTubeři. Jestli s těmi podmínkami nesouhlasí, tak ať prostě z těchto her nic netočí a soustředí se na jiné.
Dobrý den, zajímalo by mě jaký je váš názor na přemnožený počet remakeů her na next gen-konzole, když původní hra třeba vyšla jen před rokem. Myslíte si, že tím vývojáři ztrácí čas který by mohli místo toho investovat do tvorby nové hry? (Třeba mého vysněného pokračování Crash Bandicoota?) Děkuji
Přemnožení remaků se nám nelíbí a spousta z nich je zbytečných (naposledy třeba Fahrenheit nebo Grim Fandango), jiné jsou zase vítané (Metro, GTA). Firmám to asi nelze mít za zlé, prostě zkoušejí něco vyrýžovat na tom, že v nových konzolích není zpětná kompatibilita a že se tak rychle rozšířily na trhu, zatímco tolik nových her ještě nestihlo být vyrobeno. Kdyby si lidé remaky nekupovali, pak by je ani nikdo nedělal, takže zjevně o ně zájem je. Co se týče té ztráty času, remaky často nejsou moc pracné, spíš jde o vyplnění mezery, než bude hotov plnohodnotný nový díl pro PS4/X1 a také o připomenutí té značky nebo o levné sondování, jestli by ještě vůbec byl o nový díl zájem.
Další odpovědi na otázky čtenářů na Ask.fm/Eurogamer.cz.