Skip to main content

DOOM oficiálně představen

Známe detaily, jak se bude hrát. AKTUALIZOVÁNO

V černý den na světové události (sestřelení letadla, Izrael, srážka vlaků) došlo k oficiálnímu odhalení nového Dooma na akci QuakeCon v americkém Dallasu. Je bizarní psát o utržených končetinách v době, kdy lidské ostatky vídáme na místě tragédie, ale nelze Bethesdu podezřívat z jakéhokoli přiživování se, protože vše dlouho dopředu plánovala, ačkoli totálně nestihla čas začátku a také poprvé chyběl odejitý John Carmack.

Organizátoři u vchodu kvůli skrytí se před internetem kontrolovali veškeré přístroje schopné pořizovat záznamy, aby předešli amatérským únikům, takže jsme odkázáni jen na psané reportáže účastníků z místa - přesně jako za starých časů, což nikoli náhodou koresponduje s myšlenkou hry.

Jmenuje se jednoduše DOOM (nikoli DOOM 4) a vyjde neznámo kdy pro PC, PS4 a X1. Poběží v 60fps a 1080p na id Tech 6 enginu, čili na novější generaci než např. The Evil Within (mimochodem posunutém o týden vpřed na 17. října). Grafika prý vypadala pěkně, ale nic, z čeho byste si sedli na zadek (jako u tech-dema DOOM 3). Konkrétně byla prezentována PC verze živě hraná s xboxovým ovladačem.

Dějištěm je Mars na počátku démonické invaze, když se příběh vrátí ke kořenům série a celé to má být novým uchopením originálu (populární reimagining). V prvním demu na QuakeConu byl předveden průchod úzkými, šedivě kovovými chodbami obklopené ohněm, či po žebřících několika pater výzkumného ústavu UAC, kde se převážně bojovalo na blízko a to opět extrémně brutálně.

Druhé demo se odehrávalo ve skladišti s trochu otevřenějším prostředím, kde už také nebylo tolik lávy, ale klasické explodující barely ano. Pozdější část byla zasazena do jeskyní Marsu a atmosféra působila hororově, jako třetí díl.

DOOM si opět zakládá na značném násilí, když budete humanoidní démony rozřezávat motorovou pilou a má záležet na tom, kterým směrem tak učiníte, jestli přes záda, trup nebo zeshora dolu. Propracované jsou prý i animace zakončovacích poprav nepřátel a vytržení jejich orgánů, které pak poletují všude okolo, což prý vše vykonáte v jednom bleskovém pohybu a připomíná to God of War. Tvůrci zjevně upřednostněné boje na blízko jsou prý pestřejší než minule, typicky zaskočení střelou a pak dodělání kopnutím do tváře nohou.

Boje tedy mají být velmi svižné a pomohou v nich manévry pohybově šikovného mariňáka (prý takový lehký parkúr), jako je dvojitý skok či sklouznutí, aby například přežil naběhnutí hordy nepřátel. Zdraví se nebude automaticky obnovovat, nýbrž vypadávat z mrtvých nepřátel, a naráz můžete nést neomezený počet prý obrovských zbraní. Obojí jde proti současným trendům, ale bylo to tak i v legendární předloze.

Občas se vyskytnou jednoduché logické hádanky, jako nutnost utrhnout paži nedaleké kostře, abyste její žlutou vstupní kartu dali do čtečky a otevřeli si zamčené dveře. Nacházet budete i hologramy s depresivními vzkazy od padlých. Přítomen asi bude i lehký humor, když se roztomilý robot pokouší vyčistit krev na podlaze, ale moc se mu to nedaří.

Červnové teaser video

Postupně objevíte další zbraně, např. typickou dvouhlavňovou brokovnici, rychle střílející plasmu s explozemi nebo raketomet, který rozpůlí těla oběti, což prý na QuakeConu provázely nadšené ovace publika. Přepínání mezi výzbrojí probihá v kulatém menu, které o něco zpomalí tok času.

V závěru dema se objevil létající démon, který hráče chytl za ruce a přímo s nimi ho dodělal, ostatní nepřátelé prý typicky útočí buď kouzly na dálku nebo škrábou při bližším kontaktu, který se zde zdá být upřednostněný oproti předchůdcům. V druhém demu hrdina narazil na většího démona, který byl odolnější a mobilnější a dokázal vylézt na bedny.

Závěrečného bosse pak ztvárnil obří démon, který byl velmi pomalý, ale uměl vrhat více střel souběžně a bylo nutné mu rozpárat bradavici na břiše. Chybět nemohou ani kakadémoni, pekelní rytíři a multiplayer, o němž se zatím ví jen tolik, že má být rychlý a kompetitivní.

Tvůrci z id Software v noci na dnešek několikrát zopakovali, že se zuby nehty drží oldschoolové hratelnostní formule, takže nečekejte nějakou revoluci např. s otevřeným světem jako v Rage. Potížemi sužovaný vývoj DOOM 4 v roce 2009 (tehdejší uniklé koncepty) prý nesplňoval vysoké kvalitativní nároky fanoušků, tudíž nynější verze je tou zrestartovanou, přiznal Pete Hines z Bethesdy, který ví, že nejsou v pozici Uncharted.

Za postřehy díky Polygonu, PC Gameru a kolegům z Rock Paper Shotgun. Připomínáme, že nárok na vstup do bety DOOM mají z dřívějška předobjednávající Wolfenstein: The New Order a že hru samotnou lze rezervovat na Xzone.

Read this next