DOJMY ze Street Fighter 5
Jak se nám zatím jeví změny v bojovce?
Už uběhlo více než šest let od vydání Street Fighter IV a mě přijde, jako by to bylo včera. Nejprve jsem byl trochu zaražen, že Capcom vyrábí pátý díl, ale pak jsem si uvědomil, že čtyřku při životě držely různé reedice. Na akci pro novináře jsem měl možnost si v předstihu vyzkoušet chystaný Street Fighter V a byl jsem docela příjemně překvapen.
Exkluzivní konzolovou platformou je PlayStation 4 (vedle souběžné PC verze) a není tedy divu, že jsem s DualShockem v ruce hrál mód Versus. V prvním kole jsem si vybral Necalli-ho, kterého bych popsal jako šílenější variantu Blanky. Díky své postavě je jeho největší zbraní síla úderů. Proti mě se postavil Rashid, což je arabský vyznavač parkúru, který v boji nejvíce využívá rychlost.
Můj úplně první dojem byl, že postavy konečně nevypadají jako ze skla. Jejich kůže není nepřirozeně lesklá. Grafický styl je jinak velmi podobný čtyřce, stále je hodně komiksový, ale přijde mi trochu více naturalistický. Postavy jsou častěji výrazněji stínované a mám z nich podvědomě větší strach. Jsou temnější.
Každý bojovník má pět detailně vyjmenovaných vlastností - health, range, power, technique a mobility. První tři jsou jasné, tedy zdraví, útoky na větší vzdálenost a sílu. Mobility v podstatě popisuje rychlost pohybu i úderů. Nejzajímavější pro měl byla Technique. Ta má vliv na jednoduchost spouštění komb.
Například Rashid má tuto hodnotu na průměrné trojce, ale už v prvním zápase jsem si všiml, že je spouštění speciálních úderů snažší než u Necalli-ho. V podstatě všechny Rashidovy pohyby lze vyvolat stisknutím maximálně tří tlačítek nebo pohybem do jedné ze stran. To je oproti Necallimu, který má Technique na dvojce, poměrně velký rozdíl, když jeho speciální údery jsou mnohem častěji troj, občas dokonce čtyř-tlačítkové.
V dalším zápase jsme zvolili dámské osazenstvo a proti sobě stanuly R. Mika a Chun-li. V předchozích dílech se největšími ženskými přednostmi chlubila Chun-li, ale R. Mika ji tentokrát poměrně výrazně zastínila. Až mi přišlo, že Capcom chce ke Street Fighteru přivést hráče, kteří se jinak oddávají radovánkám v sérii Dead or Alive. Herně je R. Mika poměrně vybalancovaná postava pro boj zblízka. Chun-li je více orientovaná na rychlost a speciální údery.
Z několika zápasů se čtyřmi zmíněnými, i s pár dalšími postavami, vykrystalizoval hlavní rozdíl mezi čtvrtým a pátým dílem. Ve čtyřce se mnohem více bránilo, kdežto u pětky mi naopak připadá, že výhodu mají hráči, kteří se snaží útočit. Například z omráčení se proberete mnohem rychleji než dříve, zápasy končí po pár vteřinách a celkově se bojuje na menší vzdálenost. Každý úder je mnohem více cítit a zranění jsou obecně větší.
Street Fighter 5 vyjde pro PS4 a PC dne 16. února.
rezervovat na Alza.cz.
Změnou si prošly i největší kombo údery. Jsou u každého bojovníka velmi rozdílné, ale hlavně nejde jen o automaticky spuštěnou sérii útoků, ale spíše jinou výhodu. Například silnější údery, teleport nebo zablokování nepřítele na kraji obrazovky. To je dle mého názoru krok správným směrem, pokud se Street Fighter 5 má stát bojovkou, která směřuje k turnajům a obecně e-sport scéně.
Mohl bych psát o dalších dílčích drobnostech, jako „double K. O." nebo zničitelných arénách. Ty vypadají díky Unreal Engine 4 lépe než v předchozím díle. Hlavně počet úrovní paralaxního scrollingu mi přišel navýšen.
Při oznámení ani z videí na internetu není rozdíl mezi čtvrtým a pátým dílem patrný tolik, jako když si vezmete do ruky ovladač a vyzkoušíte si hru sami. Pod kapotou se totiž skrývá spousta vylepšení, z nichž většina vychází z připomínek samotných hráčů k předchozím verzím. Já už se na únor těším. Co vy?