DOJMY z uzavřené bety The Settlers
Jak dopadl návrat osadníků po dvanácti letech?
Když jsem se teď díval do kalendáře, nemohl jsem uvěřit vlastním očím. Už je to skoro dvanáct let od posledního sedmého dílu The Settlers. Nutno říct, že tahle série zažila svůj naprostý vrchol v devadesátých letech, což je z dnešního pohledu skoro herní pravěk. Někdo proto nedá dodnes dopustit na druhý díl, já zas osobně nejvíce vzpomínám se slzou v oku na trojku a čtyřku. Zato pátý díl mě s nadsázkou řečeno straší ve snech ještě dnes :) Vývojáři se v něm příliš odchýlili od původního konceptu a vznikla z toho šílená slátanina. Situaci pak zachraňoval remake dvojky v 3D grafice The Settlers II 10th Anniversary následovaný plnohodnotným šestým a sedmým dílem. Poslední pokračovaní rozhodně nebyla špatná, ale definitivně to už byly odlišné hry. Série The Settlers ale ještě neřekla poslední slovo, i když se zdála být v podstatě mrtvá. Nový díl byl ohlášen v roce 2018, pak už ale jen následovaly zprávy o odkladech bez jasně stanovených termínů. Rozhodující moment ovšem přišel letos v lednu s oznámením, že nové pokračování je ve fázi betatestu a finální verze vyjde v polovině března 2022.
Souběžně s tím se rozeběhly přihlášky do uzavřené bety a my vám z ní přinášíme následující dojmy. Jak se dalo čekat z příběhové části hry nám nebylo ukázáno naprosto nic. Zpřístupněno bylo pouze několik základních tutoriálů a skirmish mód v režimu PvP a PvE. Ten, kdo Settlery neznal, asi nebyl z nabídnutých tutoriálů příliš nadšený, protože jsou moc strohé a nenabízí dostatečnou edukaci pro následné hraní. Ve skirmish módu je totiž nezbytné používat kompletní technologický a ekonomický strom.
I když jsem si toho dost pamatoval ze starých dílů, přesto jsem se musel za pochodu učit, co a jak nyní funguje. Základ je naštěstí podobný - rychle začít těžit dřevo, nastartovat produkci potravin a pak hurá hledat naleziště nerostných surovin. Ovládané území lemují staré dobré hraniční kameny, které mohou inženýři pracně kousek po kousku posunovat a rozšiřovat tak hranice. Postava inženýra je nyní vyloženě univerzální. Není potřeba mít extra stavitele nebo geology, protože inženýr zvládne všechno. Stačí mu dát jen vhodný příkaz a lokaci, kde to má dělat. Pro stavění cest a práci na budovách je lze přepnout i do automatického režimu. Sami pak nabíhají k založeným stavbám a člověk se o ně nemusí starat. Nosiči jinak zůstali plně autonomní a manuálně je ovládat nelze. Efektivitu přepravy materiálů a výrobků jde alespoň zvýšit výrobou vozíků tažených oslíky, které nosičům vydatně pomáhají.
Ekonomický řetězec má tradiční schéma pro tuto sérii, takže například zbraně a nástroje tvoří až jeho vrchol. Dopracovat se k větší armádě proto není úplně snadné a vše vám v osadě musí pěkně šlapat. Jakýkoli výpadek má za následek zadrhnutí soukolí a problém je na světě. Neměl jsem ze začátku moc představu, jak hodně se má říše rozroste, takže jsem nasekal určité chyby v rozložení budov a zadělal si na logistické problémy. Když jsem se pak divil, proč výroba nestíhá, největší problém byl v distribuci zboží ze skladů k výrobnám. Do toho mi dával nepřítel neustále zabrat a furt ke mně posílal svoje útočné oddíly zleva i zprava a pěkně mě svíral do kleští. Skirmish, bez možnosti nastavit si úroveň AI, tedy nebyl úplně ideální pro seznamování se s hrou. Navíc jsou zde úplně nové prvky, které mě překvapily.
Mluvím například o těžbě drahokamů nebo o magických silách. A jelikož jsem se s vlastním výzkumem trochu loudal, tvrdě jsem pak narazil při snaze zničit nepřátelské ležení svou početnou armádou. Překvapivě jsem byl odražen magickým štítem obranných budov, na jehož zdolání mi chyběly ty správné obléhací jednotky. Hraní skirmish módu v betaverzi mě nutilo počínat si dost hekticky a bez dokonalé znalosti všech vychytávek jsem si to naplno nemohl užít. Nešlo si ani uložit svojí pozici, takže jakékoli selhání znamenalo restart celého scénáře. I proto se hodně těším na klasickou kampaň pro jednoho hráče, jejíž tempo a učící křivka bude alespoň v začátcích jistě mnohem přívětivější.
Systém stavění budov také hodně připomíná staré díly Settlers, nicméně cesty k jednotlivým budovám jsem si musel stavět manuálně. Armáda se ovládá na přímo ale v boji už nejde jen o to zničit nepřátelské strážní věže, jako tomu bylo dříve. Vojenské jednotky se skládají z vojáků s meči, lučištníků a halapartníků. K nim si ještě musíte připočítat léčitele a obléhací jednotky s působností na blízko a na dálku. Docela jsem zvědavý, jestli bude ve finální hře zakomponována i možnost námořního transportu, jako například v The Settlers 4. Zatím jsem si mohl vyzkoušet jen obchodní přístav, díky kterému bylo možné nakupovat a prodávat svoje suroviny.
I když toho betaverze nabídla velmi málo, i z toho se zatím dá soudit, že noví Settleři mají slušný potenciál. Stylově hra odpovídá Settlerům z devadesátých let a při hraní jsem se cítil podobně jako u hraní remake The Settlers II 10th Anniversary. Dýchala tak na mě klasika, ale přitom jsem viděl zbrusu novou grafiku a vstřebával lehké inovace herního konceptu. Jediné, co mě mrzí, že se vývojáři nevrátili ke klasickým národům typu Římané nebo Aztékové. V betaverzi jsem měl fiktivní národy Elari a Maru (finální verze ještě bude obsahovat třetí národ Jorn) a nijak zvlášť mě tedy nenadchly. Vývojáři sice říkají, že různé národy přinesou i rozličnou hratelnost, ale zatím jsem viděl jen kosmetické rozdíly v grafice budov.
Vizuál hry se mi jinak moc líbil. V traileru byla vidět ještě více oddálená kamera, než jak je tomu ve skutečné hře, ale i tak je přehlednost velmi slušná. Detaily mapy a veškeré budovy jsou moc pěkné, takže to vypadá, že se budeme moci kochat nádhernou grafikou. Při hraní bety se bohužel ukázala ještě určitá nedoladěnost a hra mi poměrně často padala, což bude doufám do finální verze vyřešené. Hardwarová náročnost je ale velmi příznivá a hra pošlape i na velmi průměrném počítači (vývojáři jako doporučený HW pro hraní v 1080p uvádějí procesor i7 šesté generace a grafickou kartu GTX 970, což jsou sedm let staré komponenty).
Celkově to tedy vypadá, že noví Settleři mají dobře našlápnuto a na propadák to rozhodně nevypadá, za což jsem upřímně rád. Velmi se tak těším až si budu moci vyzkoušet finální verzi s kampaněmi pro jednoho hráče a dalšími slibovanými herními módy.